Piatok, 21 august 2020
Na nemeckom okruhu Lausitzring prekonali tri automobily Hyundai Kona EV vzdialenosť vyše 1000 km na jedno nabitie.
Tri mestské SUV Hyndai Kona EV poháňané čisto elektrickým pohonom dosiahli na jedno nabitie dojazd 1018,7 km, 1024,1 km a 1026,0 km. Pri batérii s kapacitou 64 kWh znamená tento výsledok prekonanie aj ďalšieho rekordu, pretože spotreba vozidiel s hodnotami 6,28, 6,25 a 6,24 kWh/100 km bola hlboko pod štandardnou hodnotou 14,7 kWh/100 km, ktorú majú vozidlá podľa cyklus WLTP.
Všetky tri testované modely Kona Electric EV sú zo sériovej výroby. Podľa testovacieho cyklu WLTP by mal byť maximálny dojazd na jedno nabitie do vzdialenosti 484 kilometrov. Okrem toho všetky tri mestské SUV s výkonom 150 kW (204 k) absolvovali trojdňový test s rôznymi jazdcami a nepoužívaní asistenčných systémov. Tieto dva faktory tvorili nevyhnutné predpoklady, ktoré dokazujú význam pokusu automobilky Hyundai pri dosiahnutí rekordného dojazdu.
Takýto test ešte neabsolvoval žiaden z veľkosériových výrobcov elektrických automobilov. Technici značky Hyundai vypočítali teoretický dojazd na úrovni medzi 984 a 1 066 kilometrami. Brali pritom do úvahy simuláciu jazdy pri priemernej rýchlosti mestskej premávky. To bola zase výzva pre vodičov, pretože úsporné jazdenie si v letných horúčavách vyžadovalo koncentráciu a trpezlivosť.
Pokus sa konal na okruhu Lausitzring a o výsledok bojovali tri tímy: tím testovacích jazdcov z redakcie Auto Bild, technici oddelenia nemeckého Hyundaia a tím členov tlačového a marketingového oddelenia Hyundai. Napriek tomu, že použitie klimatizácie nebolo zakázané, nikto neriskoval, aby pri vonkajšej teplote 29 stupňov Celzia klimatizácia uberala potrebné kilometre z dojazdu.
Z rovnakého dôvodu mali všetky automobily Kona Electric vypnutý informačný a zábavný systém, takže zásoby energie sa používali výlučne a iba na pohon vozidla. Zapnuté zostalo iba denné svietenie, aby sa tak splnili zákonné podmienky pre pre bežnú premávku. Všetky vozidlá používali štandardne dodávané pneumatiky s nízkym valivým odporom s rozmerom 215/55 R17.
Tímy dosiahli počas jazdy do 1000 kilometrovej vzdialenosti priemernú rýchlosť medzi 29 a 31 km/h. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, no išlo o podmienky v typickej mestskej premávke vrátane zhustenej dopravy v špičke, semaforov a pri dodržiavaní predpísanej rýchlosti 30 km/h v obytných zónach.
"Náš čisto elektrický model Kona Electric EV týmto testom dokázal, že ide o veľmi úsporné lifestylové SUV šetrné k životnému prostrediu a zároveň potvrdil svoje schopnosti vhodné na každodennú premávku, ” povedal Jürgen Keller, výkonný riaditeľ spoločnosti Hyundai Nemecko.
Autor: J. GoldbergerFoto: Hyundai