Pondelok, 22 august 2022
Ostrý hatchback Civic Type R uviedol japonský výrobca v roku 1997 a tak s teraz pripomína štvrťstoročné výročie svojho vzniku. Tým čo ho vlastnia prináša radosť a potešenie z jazdy. Civic Type R dynamikou, výkonom štvorvalca a jazdnými vlastnosťami patrí k absolútnej špičke hot-hatchov.
Od uvedenia modelu Civic Type R Honda tento svoj model počas šiestich generácií neustále vylepšovala, aby prinášal ešte väčší zážitok z jazdy na vozidle s motorom umiestneným vpredu a pohonom predných kolies. V pomenovaní Type R je synonymum nezameniteľnej kombinácie úchvatnej dynamiky a vysokovýkonného štvorvalcového motora.
S modelom Civic sa spájajú v tomto roku dve výročia, a to 50 rokov nepretržitej výroby tohto modelu, a 25 rokov vysoko výkonného športového a pretekárskeho variantu Type R, ktorý stál na čele novej éry vysokovýkonných hatchbackov. Type R výrobca navrhol ako dostupnejší model, ktorý vďaka vynikajúcej technike a pútavej dynamike maximálne stelesňoval filozofiu bežného modelu Civic.
Počas šiestich generácií sa Type R vyvíjal tak, aby zákazníkom prinášal špičkový výkonný hatchback s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Auto, ktoré pohodlne zvládne každodenné dochádzanie do práce a cez víkendy jazdy na pretekárskych okruhoch.
Označenie Type R pochádza z modelu Honda NSX Type R z roku 1992, ktorý zvýšil latku výkonu a dynamických schopností, ale k dispozícii bol len v obmedzenom počte. Filozofia Type R v modeli Civic sa riadila podobnými princípmi ako pri modeloch Integra a NSX a cieľom bolo ponúknuť pútavú športovú jazdu pri špecifikácii s 1,6-litrový motorom s rozvodom DOHC VTEC a ľahkou karosériou s hmotnosťou len 1050 kg. S diferenciálom s obmedzenou svornosťou a jedinečnými komponentmi zavesenia.
Kým prvá generácia sa predávala v Japonsku, druhá vyrábaná v rokoch 2001 až 2005, už zamierila aj do Európy a vyrábala sa vo Veľkej Británii. Nový Type R dostal úplne nový a dnes už ikonický 2,0-litrový motor DOHC i-VTEC, ktorý nanovo definoval možnosti dvojlitrového motora s atmosférickým nasávaním. Dostal vylepšené brzdy a inak odstupňovanú šesťstupňovú prevodovku. Tiež karosériu, ktorá vo veľkej miere využívala vysokopevnostnú oceľ a tým aj zvýšenú torznú tuhosť. Vpredu zavesenie so zbiehavými vzperami a dvojité lichobežníky s reaktívnym ramenom vzadu.
Tretia generácia (2007 – 20011) bola jedinečná tým, že európsky variant si zachoval osvedčený 2,0 motor, nový podvozok s cieľom zlepšiť vnútorný priestor a flexibilitu. Pre Japonských zákazníkov Honda pripravila sedan.
Ďalšia generácia už mala preplňovaný motor VTEC Turbo. Vývoj tohto 2,0-litrového motora dostal výkon 310 koní. Civic Type-R 2015 zvládol zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a mal už brzdový systém Brembo. Tento FK2 model sa ukázal ako impozantný základ pre pretekárske vozidlo TCR Touring Car.
Civic Type R verzia FK8, ktorý prišiel v roku 2017, bol konečnou evolúciou modelu Civic Type R. Model s ďalšími úpravami motora mal zvýšený výkon 320 koní. Model prvýkrát predstavili aj v Spojených štátoch a región sa stal lídrom v celosvetovom predaji tohto vozidla.
Posledná generácia Honda Civic Type R označená ako FL5 Ultimate Sports 2,0 príde na trh koncom tohto roka. V nej Honda ďalej rozvíja a zdokonaľuje technológie, ktoré boli vyvinuté v priebehu predošlých generácií. Pôjde o najrýchlejší a najvýkonnejší model Type R aký bol kedy vyrobený.
Autor: J. GoldbergerFoto: Honda