Štvrtok, 16 apríl 2009
Automobil s vodíkovými palivovými článkami Honda FCX Clarity ocenili na autosalóne v New Yorku titulom World Green Car 2009. FCX Clarity bol vybraný z pôvodného zoznamu 22 kandidátov nominovaných 59 porotcami z 25 krajín celého sveta. Po Honde Civic Hybrid oceneným rovnakým titulom v roku 2006 je FCX Clarity druhým automobilom Honda, čo získal toto ocenenie.
Ocenenie prichádza súčasne s ohlásením spoločnosti Honda o založení nového oddelenia pre výskum vodíka v jej európskej spoločnosti pre výskum a vývoj v nemeckom Offenbachu. Úlohou nového centra bude posudzovať vodíkovú technológiu v európskych podmienkach a spolupracovať s rôznymi zainteresovanými inštitúciami na rozvoji infraštruktúry čerpacích staníc.
Vyznamenanie, ktoré sa teraz Honde dostalo, je ocenením za dlhotrvajúce úsilie spoločnosti vo výskume technológie vodíkových palivových článkov a alternatívnej energie, za prelomový automobil s nulovými výfukovými emisiami. Skonštruovanie automobilu s pohonom výhradne na vodíkové palivové články a zavedenie jeho limitovanej výroby je dôkazom snahy Hondy o riešenie problémov okolo emisií a udržateľnosti energie. Model FCX je súčasťou výskumného projektu so širokým rozsahom, ktorý sa uskutočňuje v reálnych podmienkach s reálnymi zákazníkmi.
Podmienkou, aby sa automobil dostal do súťaže World Green Car muselo byť, aby bol v priebehu roka 2008 dostupný aspoň na jednom významnom trhu a automobil alebo jeho ekologická technológia boli už vo výrobe alebo ide o experimentálny prototyp s potenciálnym uplatnením v blízkej budúcnosti.
Pri výbere víťaza sa posudzovali výfukové emisie, spotreba paliva, použitie pokročilej pohonnej technológie s cieľom zvýšiť environmentálnu čistotu vozidla. Porota vybrala ako troch finalistov na cenu World Green Car roka 2009 automobily Honda FCX Clarity, Mitsubishi iMiEV a Toyota iQ.
V prospech Hondy pri rozhodovaní poroty hovorilo aj to, že FCX Clarity je reálny a luxusný automobil poháňaný vodíkom, sedan poskytujúci komfort, aký verejnosť očakáva od prémiového vozidla. Má jazdný dosah 430 km, spotrebu paliva približne 3,3 l/100 km a nulové emisie. Podľa vyjadrenia poroty automobilový priemysel už vo vývoji technológie urobil všetky potrebné kroky na zavedenie automobilov poháňaných palivovými článkami do výroby, ďalšie by teraz mali pridať vlády, okrem iného pomôcť vytvoriť skutočnú infraštruktúru čerpacích staníc.
Zostáva prekonať ešte dlhú cestu, kým sa vozidlá poháňané palivovými článkami stanú komerčne úspešnými, teraz však uznanie patrí Honde za to, že bude pokračovať vo výskume tejto nákladnej technológie aj v čase, keď sa ráta každý cent.
Autor: J. GoldbergerFoto: Honda