Utorok, 02 júl 2013
Svet hľadá alternatívne energie ku klasickým palivám. Budúcnosť sľubuje systém palivovým článkov. Cieľom je vývoj komerčne realizovateľných palivových článkov a riešenia na uskladnenie vodíka. Najdlhšie sa tejto problematike venujú v General Motors a Honde, kde dosiahli aj najväčší pokrok a najlepšie výsledky. Teraz obe spoločnosti spojili svoje sily a vo vývoji palivových článkov budú pokračovať spoločne.
General Motors a Honda uzavreli dlhodobú zmluvu o spolupráci pri vývoji systému palivových článkov novej generácie a technológií na uskladnenie vodíka s cieľovým horizontom do roku 2020. Očakávajú, že vďaka spojeniu odborných znalostí oboch spoločností, hromadnému charakteru výroby a tiež vďaka spoločným stratégiám financovania bude spolupráca úspešná.
"Táto spolupráca stavia na silných stránkach spoločností Honda a GM ako popredných dodávateľov technológií vodíkových palivových článkov," povedal Dan Akerson, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti GM."Je to najlepší spôsob rozvíjania tejto dôležitej technológie, ktorá má potenciál znížiť závislosť od ropy a vytvoriť prostredie udržateľnej mobility."
Takanobu Ito, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor k tomu dodáva:"Zo všetkých technológií s nulovými emisiami CO2 majú elektromobily s palivovými článkami obrovskú výhodu jazdného dosahu a času dopĺňania paliva, ktorý je rovnaký ako v prípade bežných vozidiel s benzínovým motorom. Teší ma, že sme uzavreli spoluprácu, priblížili naše špičkové technológie palivových článkov a vytvorili moderný systém, ktorý bude funkčnejší aj dostupnejší."
V rámci programu spoločnosti GM s názvom Project Driveway, ktorý sa realizuje od roku 2007, vodiči najazdili so 119 vozidlami na vodíkový pohon takmer 5 miliónov kilometrov v reálnej premávke.
Honda začala s vodíkovým pohonom v roku 2002 a prenajala model Honda FCX v USA a Japonsku do užívania 85 týchto áut, vrátane nástupcu FCX Clarity, ktorý v roku 2009 získal ocenenie svetového ekologického vozidla "World Green Car". Od zákazníkov získala potom cenné údaje o využívaní elektromobilov s pohonom na palivové články v bežnej premávke.
Honda plánuje v Japonsku a USA uviesť na trh v roku 2015 nástupcu modelu FCX Clarity. Následne ho chce dostať aj do Európy. General Motors oznámi svoje plány produkcie palivových článkov neskôr.
Technológia palivových článkov rieši množstvo problémov, ktorým čelia dnešné automobily – závislosť od ropy, emisie, účinnosť, jazdný dosah a čas dopĺňania paliva. Autá na palivové články môžu jazdiť na vodík vyrobený z obnoviteľných zdrojov, ako je napríklad vietor a biomasa, pričom vodná para predstavuje jediné emisie týchto vozidiel.
Automobily na palivové články majú jazdný dosah 640 kilometrov, nádrž je možné natankovať za tri minúty a technológie pohonu sa dajú použiť v malých, stredne veľkých aj vo veľkých vozidlách.
Autor: janGold