Piatok, 01 júl 2011
Spoločnosť Ford si objednala prieskum, ktorý potvrdil, že pre mnohých motoristov je paralelné parkovanie problémom a patrí medzi stresujúce chvíle za volantom.
Prieskum ukázal, že každý tretí vodič nedokáže paralelne zaparkovať svoj automobil na prvý pokus. Obavy z parkovania sú pre nich často parkovacou fóbiou. Pre mnohých je stresujúci pocit, keď sa márne snažia zaparkovať medzi pozdĺžne parkujúce autá a majú za sebou často netrpezlivých vodičov a na chodníku prizerajúcich sa divákov.
Prieskum prebehol v Európe a Ford si ho objednal u poprednej prieskumnej agentúry. Podľa výsledkov prieskumu takmer jedna tretina vodičov pri paralelnom parkovaní potrebuje viac ako jeden pokus na správne zaparkovanie. Tento údaj sa u žien zvýšil na 41 percent.
Ako najhorší vyšli z prieskumu ruskí vodiči, keď až 40 percent uviedlo, že na zaparkovanie potrebujú viac ako jeden pokus. Až 39 percent vodičov z Veľkej Británie priznalo, že tiež potrebujú ďalší pokus, vodiči v Nemecku sa ohodnotili najlepšie – len 26 percent z nich uviedlo, že na zaparkovanie potrebujú niekoľko pokusov.
Obavy z paralelného parkovania nemusia mať vodiči alebo majitelia automobilov Ford Focus, C-Max a Grand C-Max, pretože tieto modely sú vybavené systémom Active Park Assist (aktívny parkovací asistent), ktorý jednoduchým stlačením tlačidla umožní zaparkovať do najmenšieho miesta a zároveň znižuje riziko náhodného poškodenia vozidla, a aj tých, ktoré sú po stranách.
Aktívny parkovací asistent využíva desať ultrazvukových snímačov umiestnených na bokoch vozidla a v prednom a zadnom nárazníku. Snímače na prednej bočnej strane neustále vyhľadávajú medzery medzi automobilmi zaparkovanými na okraji cesty a zvukovým tónom a vizuálnym zobrazením na monitore stredovej konzoly upozornia vodiča na vhodné parkovacie miesto.
Systém ponecháva vodičovi kontrolu nad plynovým a brzdovým pedálom a nad voľbou "jednotky" alebo "spiatočky". Točenie volantom sprostredkováva elektronický systém posilňovača riadenia, ktorý na perfektné zaparkovanie vozidla využíva informácie zo snímačov. Parkovacie manévre je možné vykonávať až do rýchlosti 10 km/h. Systém je navrhnutý tak, aby vozidlo zaparkoval 150 mm od obrubníka, aby nedošlo k poškodeniu kolies alebo pneumatík.
Systém aktívneho parkovacieho asistenta možno nedokáže úplne eliminovať strach Európanov z paralelného parkovania, ale tí, ktorí využijú výhody tejto modernej technológie, si parkovanie pozdĺž cesty môžu vyškrtnúť zo zoznamu stresujúcich situácií.
Autor: J. GoldbergerFoto: Ford