Sobota, 16 jún 2012
Nový 1,0-litrový motor EcoBoost, ktorý spoločnosť Ford uviedla na trh v Európe tento rok v modeli Focus, vyhlásili za Medzinárodný motor roka za rok 2012.
Malý 3valcový motor získal okrem tohto aj ďalšie dve ocenenia – Najlepší nový motor a Najlepší motor s objemom do 1,0 litra. Ocenenia udeľoval časopis Engine Technology International v ankete 76 novinárov z 35 krajín sveta. Ocenenie Medzinárodný motor roka získala spoločnosť Ford prvý raz v 13ročnej histórii jeho udeľovania.
EcoBoost kombinuje preplňovanie, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie ventilov pri nasávaní aj výfuku, čím dosahuje výkon ako majú väčšie motory a spotrebu paliva ako menšie agregáty. Využíva turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou na rýchle dodanie výkonu, keď sa škrtiaca klapka otvára pri nízkych otáčkach motora, a na dodanie vysokého výkonu pri otáčkach turbodúchadla až do 248 000 min-1.
Nový Focus je prvým automobilom Fordu, ktorý je vybavený trojvalcovým 1,0litrovým motorom EcoBoost. Motor sa bude v tomto roku v Európe montovať aj do modelov Ford C-Max a B-Max. Nový Focus s litrovým motorom EcoBoost s výkonom 100 koní poskytuje najnižšiu spotrebu paliva v triede – len 4,8 l/100 km a emisie CO2 s hodnotou 109 g/km. Focus s výkonom motora 125 koní má spotrebu 5,0 l/100 km a emisie CO2 114 g/km.
"To, že trojvalec poháňa vozidlo ako Ford Focus s takou ľahkosťou, dokazuje, že budúcnosť pre motory s vnútorným spaľovaním je veľmi priaznivá," povedal Dean Slavnich z Engine Technology International."Výkon, odozva a veľmi dobrá skutočná spotreba paliva tvoria len špičku toho, čo tento motor dokáže ponúknuť vodičom."
"Ak je zmenšovanie motorov cestou vpred, v súčasnosti neexistuje lepší príklad ako tento. Má rovnaký výkon ako atmosférický 1,6litrový motor, ktorý má nahradiť, a je oveľa energickejší pri jazde," tvrdí britský novinár John Simister.
"Tento vysoko výkonný preplňovaný trojvalec s dobrým krútiacim momentom vo veľmi nízkych otáčkach poskytuje jazdný výkon malého turbodieselového motora, avšak bez hluku a vibrácií," tvrdí Christophe Congrega z francúzskeho L'Automobile.
Autor: janGold