Utorok, 17 júl 2007
Uskutočnila sa 4. júla tohto roku, presne po päťdesiatich rokoch, keďže prvú "päťstovku", prvú generáciu Fiata 500, predstavili práve vo štvrtý júlový deň roku 1957. Premiére retromodelu predchádzala veľká marketingová kampaň a žil ňou nielen Turín, sídlo tejto talianskej automobilky, ale celé Taliansko.
Vítalo znovuzrodenie legendy, ktorého sa do roku 1972, kedy sa Fiat 500 prestal vyrábať, vyrobilo takmer 4 milióny kusov, ale si pripomenulo aj posledných päťdesiat rokov spoločenského života Talianska.
Hneď po veľmi veľkolepom uvedení a túžobne očakávaného retromodelu sa rozbehol aj predaj najmenšieho a opäť zbožňovaného cinquecenta. A to nehovoríme o predaji prvých 500 exemplárov prostredníctvom internetu. Fiat 500 prvej generácie nebol totiž len malým a milým dopravným prostriedkom s najnižšou cenou i spotrebou, ale najmä automobilom, ktorý pomáhal motorizovať Taliansko ako aj najmenej zarábajúcej vrstvy Talianov vrátane.
Najmenší Fiat zažíva teda svoje znovuzrodenie a jeho uvedenie na trh len potvrdzuje silnú ofenzívu talianskej spoločnosti Fiat na pozície popredného európskeho i svetového výrobcu. Tak, ako mnohé slávne modely predtým, aj Fiat 500 sa po dlhšej prestávke znovu vracia na scénu v novej modernizovanej podobe.
Fiat 500 je pokračovateľom kultového miniautomobilu. Základom sú osvedčené komponenty modelu Seicento. Je dlhý 355 cm, široký 165 cm, vysoký 149 a jeho rázvor náprav je 230 cm. Dizajn trojdverovej karosérie vychádza z tvarov pôvodnej päťstovky, avšak jeho jazdné a dynamické vlastnosti sú markantne odlišné. Už základná pohonná jednotka 1,2 V8, jedna z troch uvažovaných, má výkon 68 k, zvládne šprint na stovku pod 13 sekúnd a dokáže ísť rýchlosťou až 160 km/h. Výkonnejším benzínovým motorom bude 1,4 16V (100 k) a naftovým zástupcom 1,3 16V Multijet (75 k). Do úvahy môže prichádzať aj preplňovaný benzínový dvojvalec s objemom 0,9 l s výkonom až 95 k. Ozdobou všetkých bude aj spotreba od 5,1 l/100 km (1,2 8V), u posledne menovaného ešte výrazne nižšia.