Utorok, 28 november 2017
Boj s emisiami zvádza celý svet. Celosvetové organizácie, Európska únia, aj jednotlivé krajiny. Jednou z foriem ako znížiť škodlivé emisie v atmosfére, je vyrábať ekologickejšie automobily, ktoré by produkovali do ovzdušia nemej exhalátov. Znižovanie nie však spôsobom ako bol napríklad "dieselgate vw, ale výrobou hybridov plug-in alebo čisto elektrických áut.
Podporovať rozvoj ekologických nízko emisných automobilov, teda takých, ktoré nie sú výhradne poháňané spaľovacím motorom, je jednou z ciest, ktorými sa uberá automobilový priemysel a ktorý presadzuje na Slovensku Zväz automobilového priemyslu SR. Ten začal v roku 2016 realizovať Projekt podpory kúpy a registrácie ekologických vozidiel v kategórii M1, čo sú osobné vozidlá do 3,5 tony a N1, úžitkové autá do 3,5 tony.
Projekt podporuje aj Recyklačný fond, ktorý schválil naň sumu päť miliónov eur. Podstata podpory spočíva v tom, že tí, čo sa rozhodnú pre kúpu plug-in hybridov alebo klasických elektrických áut, môžu si zažiadať o dotáciu vo výške tri tisíc, resp. päť tisíc eur. Platí to od novembra minulého roku a Slováci mohli získať túto podporu do novembra tohto roku. Za rok takto podporený predaj využilo však iba 470 občanov. Spolu na Slovensku pribudlo v roku 2017 spolu 1600 ekologických áut, takže Slovensko sa nemôže porovnávať s krajinami ako Nórsko, Holandsko alebo iné, kde štátom podporovaný predaj ekologických, najmä elektrických áut využíva veľký počet občanov.
Skončenie projektu bolo plánované do konca tohto roku, počet podporených registrácií mal dosiahnuť minimálne 1000 automobilov. Nakoľko sa však projekt začal kvôli dlhému schvaľovaciemu procesu realizovať o päť mesiacov neskôr, nestihli sa vyčerpať všetky alokované prostriedky. Preto Zväz predložil Recyklačnému fondu žiadosť o predĺženie projektu.
Podľa Zväzu automobilového priemyslu sú dotácie dobrá ves a osvedčili sa, no na rozvoji elektromobility Slovenska to zatiaľ takmer nepoznať a Slovensko v tejto oblasti stále veľmi zostáva. Chýba podpora štátu, samospráv ale aj súkromného sektora. Viazne napríklad výstavbu siete nabíjacích staníc, nedostatočné je aj daňové zvýhodnenie podporované štátom či iné nefinančné výhody, napríklad bezplatné parkovanie v mestách a ďalšie.
Aj keď má občan motiváciu na kúpu hybridu plug-in alebo čisto elektrického automobilu, pri súčasných finančných možnostiach občanov to priveľmi nezaváži. A tak až tri štvrtiny kupujúcich ekologické autá tvoria právnické osoby. ZAP skúša ďalej a s kompetentnými ministerstva sa dohodol, že projekt finančnej podpory kúpy elektromobilov, na ktorý je vyčlenených ešte 3 milióny eur, bude pokračovať aj v budúcom roku – do konca júna 2018.
Aké je cieľové číslo pre Slovensko? Do roku 2020 bolo na našich cestách malo jazdiť minimálne desať tisíc nových ekologických automobilov. Zbožné prianie, alebo prehnaná či neuskutočniteľná vízia?
Autor: J. Goldberger