Nedeľa, 15 október 2023
Je ich už 8 miliónov. S toľko vyrobenými autami sa môže tento rok pochváliť rumunsko-francúzska automobilka Dacia. Autom pre každého, pre bežného občana z dediny, ale aj pre taxikára v hlavnom meste, rovnako aj "horala" z Oravskej Lesnej. Tiež pre takmer insolventného študenta, ale aj rozmaznaného mešťana, ktorý sa chce ukázať, že na drahší model nemá, a stará "korzička" už doslúžila.
Osem miliónov vyrobených áut je veľký úspech rumunského výrobcu a jeho francúzskeho patróna. Malý národný výrobca spred roka 2005 naskočil na úspešnú značku, ktorá je dnes známym fenoménom nielen v Európe.
Od roku 2005 zaviedli v dacii nový spôsob náhľadu založený na pragmatickej vízii automobilu. Ponúkajú najlepší pomer ceny a kvality, a to funguje. O dacie je veľký záujem, predaj neustále rastie, o čom svedčí počet oddaných zákazníkov, ktorých je viac ako 8 miliónov.
Rumunská fabrika bola založená v roku 1968 pod názvom UAP (Uzina de Autoturisme Pitesti), alebo Pitesti Automobile Factory. Pitesti je mesto na brehu rieky Arges v župe Arges, a jej sídlo je tam dodnes.
Názov Dacia sa objavil v roku 1980 a bol inšpirovaný slovom Dacia, čo je staroveký rímsky názov pre Rumunsko. Rumunského výrobcu kúpila skupina Renault v roku 1999 a v roku 2004 uviedla Dacia na trh svoj prvý model pod francúzskym vedením. Sandero ako druhý model uviedli na trh v roku 2008.
Dacia Logan bol pôvodne určený pre rumunský trh a až neskôr aj pre krajiny východnej Európy. Až po jeho úspechu na týchto trhoch sa predaj rozšíril do ďalších krajín Európy. A to bol začiatok úspešného príbehu značky Dacia.
V súčasnosti sa modely Dacia predávajú v 44 krajinách. Najviac sa Dacia predáva vo Francúzsku, nasleduje Taliansko a v prvej päťke je aj domáci výrobca Rumunsko.
Už druhý rok po sebe je Dacia vedúcou značkou na európskom trhu z pohľadu predaja súkromným zákazníkom. V tomto segmente zákazníkov sú na prvom mieste Portugalsko a Belgicku a na treťom Francúzsko. Výsledky zdôrazňujú relevantnosť ponuky značky a kvalitu jej modelov.
Model Sandero je už šiesty rok po sebe, od roku 2017, najpredávanejšou značkou pre súkromných zákazníkov v Európe, a model Duster sa v roku 2022 umiestnil na 2. mieste a od roku 2018 je tiež najpredávanejším SUV pre súkromných zákazníkov.
Základná ponuka značky Dacia má štyri piliere. Plne elektrický mestský model Spring (od roku 2020), kompaktný hatchback Sandero (od roku 2008) a jeho variant Sandero Stepway. Tretím je SUV Duster (od roku 2010) a posledným 7-miestne osobné kombi Jogger (od konca roka 2021). Hatchback Logan uvedený v roku 2005 sa stále predáva vo východnej Európe.
Podľa modelov je najpredávanejším Dacia Sandero (2,78 milióna), nasledujú Duster (2,26 milióna), Logan (1,97 milióna), Dokker (630 000), Lodgi (346 000), Spring (93 000), Jogger (80 000), Pick-up (56 000) a Dacia Solenz (51 000).
Tieto čísla sú dôkazom toho, že zákazníci prijali filozofiu značky, ktorej zostala vždy verná: myslieť netradične, byť kreatívny a šikovný a ponúkať bezkonkurenčný pomer ceny a kvality.
Autor: J. GoldbergerFoto: Dacia