Štvrtok, 01 august 2013
Francúzska automobilka Citroën sa pripravuje na vstup do seriálu majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC. Stane sa tak už od budúcej sezóny 2014 s vozidlom postavenom na báze modelu C-Elysée, ktoré bude pilotovať deväťnásobný majster sveta z rallye Sebestien Loeb.
Citroën koncom minulého roka na autosalóne v Paríži v prítomnosti Frédérica Banzeta, Yvesa Mattona a Sébastiena Loeba predstavil nový Citroën C-Elysée. Už vtedy napevno rátal, že do sedla svojho pretekárskeho špeciálu posadí majstra volantu Sébastiena Loeba. Teraz, po desiatich mesiacoch, je z novinky pretekársky špeciál pripravený na testovanie a od budúcej sezóny naplno bojovať v seriáli WTCC. C-Elysée WTCC je prvým automobilom postaveným podľa nových pravidiel FIA platných od budúceho roka.
Podľa Citroënu model C-Elysée ťaží zo skúseností značky v oblasti dizajnu, konštrukcie a kvality. "Voľba C-Elysée ako základného modelu pre nasadenie nášho vozidla do WTCC jasne poukazuje na náš zámer využívať preteky ako aktívnu podporu ďalšieho rastu predajných čísel," zdôvodňuje Frédéric Banzet, generálny riaditeľ spoločnosti Citroën. "Preteky seriálu WTCC sú celosvetovým podujatím a bude pre nás výzvou vyslať C-Elysée, náš kľúčový model, pretekať pred fanúšikmi automobilového športu na celom svete" dodáva šéf Citroënu.
"Z technického hľadiska bolo rozhodnutie vybrať C-Elysée pre aerodynamické vlastnosti trojpriestorovej karosérie ideálnou voľbou. Preto nám model C-Elysée absolútne vyhovuje," pridáva Xavier Mestelan-Pinon, technický riaditeľ tímu Citroën Racing. "Vďaka tomu sme mohli vcelku ľahko zabudovať viacero rôznorodých komponentov. Navyše ide o naše prvé okruhové vozidlo a tak sme jeho voľbu dôkladne zvažovali. V tomto prípade ide o zaujímavú výzvu."
Citroën C-Elysée WTCC bude obutý do 18palcových pneumatík a už pohľad naň má byť impozantný. Predný nárazník s integrovaným spojlerom zvýrazní masku chladiča s dominantným znakom dvojitého šípu. Rozšírené predné aj zadné blatníky spolu so spojlermi dopĺňajú jednoznačne športový charakter karosérie. Zadné krídlo má prilepiť vozidlo viac na vozovku. Pod kapotou bude motor 1,6 turbo s priamym vstrekovaním, ktorý používa aj model DS3 WRC. Väčšia príruba prepĺňania zabezpečila nárast výkonu až na 280 kW/380 k. Šesťstupňová sekvenčná prevodovka bude poháňať iba predné kolesá.
Citroën C-Elysée WTCC sa už jazdí a aktuálne sa začína jeho testovací a vývojový program. Vozidlo sa publiku po prvý raz predstaví počas medzinárodného autosalónu vo Frankfurte od 12. do 22. septembra.
Technické údaje C-Elysée WTCC
Podvozok
Konštrukcia | Škrupinová, zosilnená viacbodov zvarovanou klietkou |
Karoséria | Oceľ a kompozitné materály |
Motor
Type | Citroën Racing – 1,6 turbo s priamym vstrekovaním |
Vŕtanie x zdvih | 82 x 75,5 mm |
Zdvihový objem | 1598 cm3 |
Maximálny výkon | 280 kW/380 k pri 6 000 ot/min |
Maximálny krútiaci moment | 400 Nm pri 4 500 ot/min |
Litrový výkon | 174,8 kW/L (237,8 k/L) |
Ventilový rozvod | Dva vačkové hriadele v hlave valcov, 4 ventily na valec |
Dodávka paliva | Priame vstrekovanie ovládané jednotkou Magneti Marelli |
Spojka
Druh | Dvojkotúčová karbónová |
Prevodovka
Pohon | Predných kolies |
Prevodovka | Sekvenčná, šesťstupňová Sadev, ovládaná mechanicky |
Diferenciál | Samosvorný, mechanický |
Brzdy
Vpredu | Chladené kotúče s priemerom 380 mm, 4-piestikové strmene |
Vzadu | Chladené kotúče s priemerom 300 mm, 2-piestikové strmene |
Rozdeľovanie účinku | Nastaviteľné z kokpitu |
Odpruženie
Zavesenie | McPherson vpredu aj vzadu |
Tlmiče | Nastaviteľné |
Riadenie
Druh | S hydraulickým posilňovačom |
Kolesá
Rozmery | Disky 10x18" - pneumatiky Yokohama Ø 660 x 275 |
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka/šírka | 4577 mm/1950 mm |
Rázvor | 2700 mm |
Rozchod | 1750 mm (vpredu aj vzadu) |
Nádrž | 50 litrov |
Hmotnosť | 1100 kg minimum s vodičom (predpis) |
Foto: Citroën