BMW xDrive: pevne na zemi

Sobota, 23 marec 2013

BMW xDrive je najprepracovanejší a najsofistikovanejší inteligentný systém pohonu štyroch kolies. Jeho schopnosti prekonávajú všetky očakávanie. Pri štandardnej jazde sa na kolesá prednej nápravy prenáša štyridsať percent výkonu a na zadné šesťdesiat percent. V závislosti na jazdnej situácii a adhéznych podmienkach cesty však dokáže preniesť celý výkon napríklad iba na to koleso, kde je najväčšia adhézia a na ostatných troch žiadna. Nie je to fantasticky vymyslené?

1 DSC 0044
Demonštráciu toho, čo dokáže BMW s pohonom xDrive, si motoristickí novinári mohli overiť v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na cestách v okolí Slovakia Ringu

Približne v tomto duchu a s takýmto cieľom organizuje mníchovská automobilka "tour" po Európe. Slovensko je na tejto ceste v poradí siedme. Zastávku si BMW xDrive Live Tour urobilo v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na prvý deň si pozvali novinársku motoristickú obec. Na vybraných modeloch BMW so systémom xDrive si každý z pozvaných účastníkov mohol vyskúšať ktorýkoľvek z týchto modelov. Tých malo BMW v ponuke donedávna vraj tridsaťšesť, dnes je ich údajne až okolo šesťdesiat.

BMW sa nijako nebráni rozširovať modely s pohonom všetkých kolies xDrive. Prednedávnom k modelovým radom, ktoré xDrive už štandardne používali vo svojich modeloch, pribudol aj najnižší rad "jeden", ktorý ho dovtedy v žiadnom svojom modeli nemal. Po X5 a X3, X6 sa xDrive postupne zavádzal do ďalších a ďalších modelových radov, takže dnes xDrive nájdeme aj v športových i cestných luxusných limuzínach BMW ako 640d, 750d, 750Li, 5 GT, 740d, 550i, ale aj trojkovom a jednotkovom rade. Práve ten posledný sa môže chváliť už od jesene minulého roku modelmi 120 xDrive, M135 xDrive, ale aj 114d xDrive.

Pripomeňme ešte, že inteligentný pohon BMW xDrive dokáže okrem dynamického prerozdeľovania krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá aktívne spolupracovať so systémom DSC (Dynamic System Control) a pribrzďovať kolesá, ktoré stratili adhéziu. Funkčnosť tohto systému sme si mohli overiť už v prvom cvičení - jazde zameranej na dynamiku a trakciu. Jedno a to isté auto sa tu môže prejavovať ako dve rozdielne autá. Ak najprv jazdíte v režime Comfort a v druhej jazde si prepnete režim Sport, potom motor reaguje na plynový pedál omnoho ostrejšie – vtedy je to už iné auto. Aj jazda medzi kolíkmi, alebo na vodou postriekanej dráhe, je s pohonom xDrive istejšia a bezpečnejšia ako iba s pohonom kolies jednej nápravy, v prípade BMW zadnej.

DSC 0031
Simulácia toho, čo na preklápacej rampe dokáže BMW s pohonom štyroch kolies xDrive

Vyskúšali sme si aj tzv. Traction Hills s BMW xDRive na rampe. Najprv sme prekonávali prudké, odhadujem 45stupňové stúpanie na vrchol rampy. Ani prudké stúpanie či kovové platne rampy nespôsobia preklzovanie kolies našej X5. Keď sme dosiahli vrchol rampy, vyše dvojtonové SUV sa začalo "preklápať" a nás čakalo rovnako prudké klesanie. Funkciu bŕzd vtedy prebral systém automatického brzdenia a my sme pozvoľna opúšťali rampu.

Bočný náklon sme si vyskúšali na ďalšej rampe. Aj keď naše BMW X5 je bezrámovej konštrukcie, samonosná karoséria sa "nekrútila" ani vo chvíľach, keď auto stálo len na dvoch či troch kolesách. Dvere by sa aj za tejto situácie dali ľahko otvoriť, takže karoséria vydrží aj toto namáhanie a auto sa nekrúti.

Nevšedné schopnosti predviedla pripravená flotila v takzvanej Innovation Lane, čo je scénická jazda s luxusnými limuzínami BMW po cestách v okolí Orechovej Potône. Vyskúšať sme si mohli komfort najluxusnejších limuzín trojkového, päťdverového, šestkového a sedmičkového radu s výkonnými benzínovými a dieselovými motormi i osemstupňovou automatickou prevodovkou. Stretnutie s BMW ukončilo podrobné oboznámenie sa s novými technológiami BMW ConnectedDrive.

Systém BMW xDrive sme si vďaka akcii BMW xDrive Live Tour a slovenského zastúpenia mníchovského výrobcu prémiových automobilov mohli vyskúšať. Pohon štyroch kolies xDrive používaný v automobiloch BMW zanechal v nás ten najlepší dojem. A presvedčenie, že patrí medzi to najlepšie, čo automobiloví výrobcovia ponúkajú pre bezpečnú jazdu.

1 DSC 0044 DSC 0004 DSC 0005 DSC 0010 DSC 0014 DSC 0018 DSC 0023 DSC 0025 DSC 0028 DSC 0029 DSC 0031 DSC 0032 DSC 0038 DSC 0041 DSC 0042
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.