Sobota, 23 marec 2013
BMW xDrive je najprepracovanejší a najsofistikovanejší inteligentný systém pohonu štyroch kolies. Jeho schopnosti prekonávajú všetky očakávanie. Pri štandardnej jazde sa na kolesá prednej nápravy prenáša štyridsať percent výkonu a na zadné šesťdesiat percent. V závislosti na jazdnej situácii a adhéznych podmienkach cesty však dokáže preniesť celý výkon napríklad iba na to koleso, kde je najväčšia adhézia a na ostatných troch žiadna. Nie je to fantasticky vymyslené?
Približne v tomto duchu a s takýmto cieľom organizuje mníchovská automobilka "tour" po Európe. Slovensko je na tejto ceste v poradí siedme. Zastávku si BMW xDrive Live Tour urobilo v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na prvý deň si pozvali novinársku motoristickú obec. Na vybraných modeloch BMW so systémom xDrive si každý z pozvaných účastníkov mohol vyskúšať ktorýkoľvek z týchto modelov. Tých malo BMW v ponuke donedávna vraj tridsaťšesť, dnes je ich údajne až okolo šesťdesiat.
BMW sa nijako nebráni rozširovať modely s pohonom všetkých kolies xDrive. Prednedávnom k modelovým radom, ktoré xDrive už štandardne používali vo svojich modeloch, pribudol aj najnižší rad "jeden", ktorý ho dovtedy v žiadnom svojom modeli nemal. Po X5 a X3, X6 sa xDrive postupne zavádzal do ďalších a ďalších modelových radov, takže dnes xDrive nájdeme aj v športových i cestných luxusných limuzínach BMW ako 640d, 750d, 750Li, 5 GT, 740d, 550i, ale aj trojkovom a jednotkovom rade. Práve ten posledný sa môže chváliť už od jesene minulého roku modelmi 120 xDrive, M135 xDrive, ale aj 114d xDrive.
Pripomeňme ešte, že inteligentný pohon BMW xDrive dokáže okrem dynamického prerozdeľovania krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá aktívne spolupracovať so systémom DSC (Dynamic System Control) a pribrzďovať kolesá, ktoré stratili adhéziu. Funkčnosť tohto systému sme si mohli overiť už v prvom cvičení - jazde zameranej na dynamiku a trakciu. Jedno a to isté auto sa tu môže prejavovať ako dve rozdielne autá. Ak najprv jazdíte v režime Comfort a v druhej jazde si prepnete režim Sport, potom motor reaguje na plynový pedál omnoho ostrejšie – vtedy je to už iné auto. Aj jazda medzi kolíkmi, alebo na vodou postriekanej dráhe, je s pohonom xDrive istejšia a bezpečnejšia ako iba s pohonom kolies jednej nápravy, v prípade BMW zadnej.
Vyskúšali sme si aj tzv. Traction Hills s BMW xDRive na rampe. Najprv sme prekonávali prudké, odhadujem 45stupňové stúpanie na vrchol rampy. Ani prudké stúpanie či kovové platne rampy nespôsobia preklzovanie kolies našej X5. Keď sme dosiahli vrchol rampy, vyše dvojtonové SUV sa začalo "preklápať" a nás čakalo rovnako prudké klesanie. Funkciu bŕzd vtedy prebral systém automatického brzdenia a my sme pozvoľna opúšťali rampu.
Bočný náklon sme si vyskúšali na ďalšej rampe. Aj keď naše BMW X5 je bezrámovej konštrukcie, samonosná karoséria sa "nekrútila" ani vo chvíľach, keď auto stálo len na dvoch či troch kolesách. Dvere by sa aj za tejto situácie dali ľahko otvoriť, takže karoséria vydrží aj toto namáhanie a auto sa nekrúti.
Nevšedné schopnosti predviedla pripravená flotila v takzvanej Innovation Lane, čo je scénická jazda s luxusnými limuzínami BMW po cestách v okolí Orechovej Potône. Vyskúšať sme si mohli komfort najluxusnejších limuzín trojkového, päťdverového, šestkového a sedmičkového radu s výkonnými benzínovými a dieselovými motormi i osemstupňovou automatickou prevodovkou. Stretnutie s BMW ukončilo podrobné oboznámenie sa s novými technológiami BMW ConnectedDrive.
Systém BMW xDrive sme si vďaka akcii BMW xDrive Live Tour a slovenského zastúpenia mníchovského výrobcu prémiových automobilov mohli vyskúšať. Pohon štyroch kolies xDrive používaný v automobiloch BMW zanechal v nás ten najlepší dojem. A presvedčenie, že patrí medzi to najlepšie, čo automobiloví výrobcovia ponúkajú pre bezpečnú jazdu.
Autor: J. GoldbergerFoto: Autor