Streda, 02 október 2019
Isetta je malé vozidielko, ktoré v päťdesiatych rokoch minulého storočia vyrábala automobilka BMW. Trojkolesový dvojmiestny miniautomobil sa teraz znovu vracia, tentoraz v hlavnej úlohe krátkeho a napínavého príbehu z čias po rozdelení Berlína na Východný a Západný.
Tridsať rokov po páde berlínskeho múru rozpráva film "BMW príbeh" o túžbe po slobode, vynaliezavosti a konštruktérskych schopnostiach. Film The Small Escape, Útek v malom, má dnes 2. októbra premiéru na Youtube a na sociálnych sieťach.
V Múzeu Berlínskeho múru na ulici Friedrichstrassev Berlíne sú tisíce exponátov, ktoré pripomínajú históriu kedysi rozdeleného mesta. Tiež ostro stráženú hranicu medzi Východom a Západom, a ľudí, ktorí hľadali cestu za slobodou. V ňom sa nachádza najmenšie vozidlo používané na útek – BMW Isetta.
Tento miniautomobil použil Klaus-Günter Jacobi po rozdelení Nemecka na prevoz svojho priateľa z Východného do Západného Berlína, človeka, ktorý išiel za slobodou. Minivozidielko bolo veľmi úzke aj na to, aby sa dvaja ľudia zmestili vedľa seba. A tak priestor pre úkryt vytvoril automobilový mechanik Jacobi za sedadlami, hneď vedľa motora.
Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru rozpovie BMW príbeh, ktorý zažili Klaus-Günter Jacobi, jeho priateľ Manfred Koster a mini vozidielko, ktoré pomohlo deviatim ľuďom ujsť z NDR. Tento príbeh tvorí zápletku deja The Small Escape, ktorý má dnes premiéru ako video na Youtube a na ostatných kanáloch sociálnych médií spoločnosti BMW Group.
Film spracovaný v štýle filmových trhákov prenesie divákov do roku 1964. Jacobiho rodina odišla z východnej časti mesta už v roku 1958, tri roky pred postavením Berlínskeho múru. Keď ho však priateľ Manfred Koster požiadal, aby mu pomohol s útekom z NDR, Jacobi vymyslel odvážny plán. Na útek poslúžilo jeho vozidlo BMW Isetta. Zámer bol, aby miniatúrne kupé dlhé len 2,3 metra a široké 1,4 metra nemalo u pohraničných vojakov vzbudiť ani minimálne podozrenie.
Vyzerá byť takmer nemožné, aby sa do BMW Isetta mohol ukryť človek. Miesto úkrytu vzniklo za sedadlami a hneď vedľa motora. Automobilový mechanik Jacobi vozidlo prestaval vo svojej bývalej cvičnej dielni. Do obloženia za sedadlami vyrezal otvor, poličku posunul smerom nahor a odstránil náhradné koleso, kúrenie a vzduchový filter. A vymenil 13-litrovú palivovú nádrž za 2-litrový kanister.
Dňa 23. mája 1964, krátko pred polnočným uzavretím hraničného priechodu, prešlo popod zdvihnutú závoru BMW Isetta, ktoré upravil Klaus-Günter Jacobi. Vyslobodil priateľa Manfreda z úkrytu za sedadlami a radostne sa objali. Bolo to jediný raz, keď Jacobiho BMW Isetta poslúžilo ako únikové vozidlo. No jeho úspech inšpiroval ďalších nasledovníkov. Dovedna takto z NDR uniklo na Západ v podobne upravených vozidlách BMW Isetta ešte ďalších osem ľudí.
Napínavý historický príbeh v štýle hollywoodskych filmových trhákov vytvorili režisér Alex Feil, kameraman Khaled Mohtaseb a scénograf Erwin Prieb. Rekvizity, kostýmy, vozidlá a celé ulice postavili v Budapešti, kde táto vznikla verná kópia Berlína šesťdesiatych rokov.
Film The Small Escape je na Youtube spoločnosti BMW Group ako aj na ostatných kanáloch nemeckej automobilky. Detailný príbeh Klausa-Güntera Jacobiho, jeho BMW Isetta a výnimočný útek jeho priateľa cez nemeckú vnútornú hranicu je rozpovedaný aj na www.bmw.com.
(jGold)Foto: BMW