Štvrtok, 31 január 2008
Do histórie BMW sa 29. január 2008 zapíše ako ďalší míľnik. V ten deň v Dingolfingu vyrobili päťmiliónte BMW radu 5, dynamickú i úspornú limuzínu 530d v uhľovočiernej metalíze.
História sa datuje do roku 1972. Na medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte vystavalo BMW svoj prvý automobil radu 5. Bolo to bezprostredne po skončení olympijských hier a dokončení výškovej budovy centrály BMW. BMW radu 5 vtedy prvýkrát dostalo nové značenie. Prvá číslica označovala typ automobilu, druhá a tretia motorizáciu, prípadne zdvihový objem. Nové dvojlitrové štvorvalcové vozidlo malo teda označenia BMW 520. Skôr ako výrobu na jeseň roku 1973 presunuli do nového výrobného závodu BMW v Dingolfingu, boli prvé kusy vyrobené ešte v Mníchove. Z prvej generácie BMW 5 sa vyrobilo spolu 699 094 kusov. Viac ako polovica z nich bola exportovaná.
V roku 1981 predstavil BMW druhú generáciu automobilov BMW 5. Revolučným krokom pre BMW bolo rozhodnutie vstúpiť v roku 1983 s automobilom BMW 524 td na tvrdo dobývaný trh dieselových automobilov. V januári 1988 nasledovala tretia generácia, ktorá prvýkrát v dejinách BMW spustila typový rad výlučne len so 6-valcovými motormi. V roku 1991 rozšírila spoločnosť BMW AG o model s označením "touring", teda kombi. Štvrtá generácia prezentovaná v roku 1995 stanovila vo svojej triede meradlá vo vzťahu k statickej a dynamickej tuhosti v krútení.
Ako prvý výrobca automobilov na svete použila spoločnosť BMW pri aktuálnej piatej generácii modelu BMW 5 novú formu ľahkej konštrukcie. Celá predná časť je z hliníka, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu zaťaženia náprav. Od roku 2007 ponúka BMW 5 Efficient Dynamics. Ním sa pri zachovaní typickej dynamiky BMW zníži spotreba paliva i produkcia exhalátov. Príkladom je nové BMW 520d model 2008, ktoré ako prvý automobil vo svojej triede vypúšťa menej ako 140 gramov CO2 na kilometer. Pri priemernej spotrebe 5,1 l/100 km dosahuje limuzína poháňaná štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 130 KW/177 PS hodnotu CO2 136 g/km.
Závod BMW Dingolfing s približne dvadsať tisíc zamestnancami je najväčší výrobný závod skupiny BMW a popri takmer všetkých modeloch BMW radu 5 vyrába aj BMW radu 7 a BMW radu 6, ako aj karosérie pre Rolls-Royce.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW