BMW 5: vyrobených päť miliónov

Štvrtok, 31 január 2008

Do histórie BMW sa 29. január 2008 zapíše ako ďalší míľnik. V ten deň v Dingolfingu vyrobili päťmiliónte BMW radu 5, dynamickú i úspornú limuzínu 530d v uhľovočiernej metalíze.

BMW radu 5

História sa datuje do roku 1972. Na medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte vystavalo BMW svoj prvý automobil radu 5. Bolo to bezprostredne po skončení olympijských hier a dokončení výškovej budovy centrály BMW. BMW radu 5 vtedy prvýkrát dostalo nové značenie. Prvá číslica označovala typ automobilu, druhá a tretia motorizáciu, prípadne zdvihový objem. Nové dvojlitrové štvorvalcové vozidlo malo teda označenia BMW 520. Skôr ako výrobu na jeseň roku 1973 presunuli do nového výrobného závodu BMW v Dingolfingu, boli prvé kusy vyrobené ešte v Mníchove. Z prvej generácie BMW 5 sa vyrobilo spolu 699 094 kusov. Viac ako polovica z nich bola exportovaná.

V roku 1981 predstavil BMW druhú generáciu automobilov BMW 5. Revolučným krokom pre BMW bolo rozhodnutie vstúpiť v roku 1983 s automobilom BMW 524 td na tvrdo dobývaný trh dieselových automobilov. V januári 1988 nasledovala tretia generácia, ktorá prvýkrát v dejinách BMW spustila typový rad výlučne len so 6-valcovými motormi. V roku 1991 rozšírila spoločnosť BMW AG o model s označením "touring", teda kombi. Štvrtá generácia prezentovaná v roku 1995 stanovila vo svojej triede meradlá vo vzťahu k statickej a dynamickej tuhosti v krútení.

Ako prvý výrobca automobilov na svete použila spoločnosť BMW pri aktuálnej piatej generácii modelu BMW 5 novú formu ľahkej konštrukcie. Celá predná časť je z hliníka, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu zaťaženia náprav. Od roku 2007 ponúka BMW 5 Efficient Dynamics. Ním sa pri zachovaní typickej dynamiky BMW zníži spotreba paliva i produkcia exhalátov. Príkladom je nové BMW 520d model 2008, ktoré ako prvý automobil vo svojej triede vypúšťa menej ako 140 gramov CO2 na kilometer. Pri priemernej spotrebe 5,1 l/100 km dosahuje limuzína poháňaná štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 130 KW/177 PS hodnotu CO2 136 g/km.

Závod BMW Dingolfing s približne dvadsať tisíc zamestnancami je najväčší výrobný závod skupiny BMW a popri takmer všetkých modeloch BMW radu 5 vyrába aj BMW radu 7 a BMW radu 6, ako aj karosérie pre Rolls-Royce.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Komentáre
takze typovy rad len so 6 valcovymi motormi?hej a 518 mala kolko valcov hm?
Pridal Ivan v pondelok 17 novembra 2008 o 19:01
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.