Utorok, 06 máj 2014
Aj keď je Slovensko malá krajina, v automobilovom ponímaní je svetový obor, hlavne pokiaľ ide o výrobu automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. V tomto hodnotení sme v rokoch 2012 i 2013 porazili všetky štáty sveta.
V počte vyrobených automobilov sa Slovensko v roku 2013 oproti roku predchádzajúcemu posunulo ešte vyššie, keď prekonalo vlastný rekord vo výrobe áut. V troch automobilkách opustilo výrobné linky v roku 2013 až 987.718 (v roku 2012 to bolo 926.555) nových automobilov. Aj preto môžeme povedať, že automobilový priemysel je najvýznamnejším odvetvím nášho priemyslu za uplynulý rok.
Slovensko: automobilová veľmoc
Z troch liniek našich automobiliek zišlo v roku 2013 takmer jeden milión automobilov. Je to o 6,6 % viac ako v roku 2012. V roku 2014 tieto počty Slovensko pravdepodobne nedosiahne, ale i tak to bude nad hranicou 900 tisíc automobilov. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR je Slovensko stále svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, keď rekord 171 z roku 2012 sme v minulom roku zvýšili na 182.
Automobilový priemysel je jednoznačne naše najvýznamnejšie odvetvia hospodárstva. Jeho výsledky sú rok čo rok lepšie. Aby to tak aj naďalej zostalo a automobilový priemysel by bol aj v ďalších rokoch chrbtovou kosťou slovenského priemyslu a pýchou Slovenska, je potrebné vytvoriť na to primerané podmienky. Musí mať na to kvalifikovanú pracovnú silu a zapájať do tohto procesu aj vedu a výskum.
Vylepšiť kvalifikovanosť pracovnej sily v automobilovom priemysle by mohol kvalitnejší a efektívnejší systém vzdelávania. Také vzdelávanie, ktoré by školy viac priblížilo praxi, resp. spojilo školskú teóriu s dielenskou praxou. Vo Zväze automobilového priemyslu SR tomu vravia duálne vzdelávanie. Také, ktoré by bolo, ako inak, zamerané na ďalší rozvoj priemyslu.
Strategický cieľ: duálne vzdelávanie
Duálne vzdelávanie, väčšie zapojenie a využívanie vedy a výskumu pre priemysel a podpora subdodávateľského odvetia automobilového priemyslu sa majú stať hlavnými strategickými cieľmi ZAP SR na rok 2014. Zväz (automobilového priemyslu SR) chce v tomto roku naštartovať viacero aktivít, ktoré by naplnili tieto ciele a ktoré už počas minulého obdobia dôkladne pripravoval.
Podstatou duálneho vzdelávania je jeho zameranie pre zamestnanie. A k tomu sú nevyhnutné reformy školského systému, ktorý bude viac napojený na potreby zamestnávateľov, čo je prioritou číslo jeden pre ZAP SR. Prezident zväzu Jaroslav Holeček to vidí tak, že pre zabezpečenie rozvoja Slovenska vo všetkých odvetviach v horizonte piatich rokov je potrebných 320 000 nových zamestnancov, z toho 75 % ako náhradu za tých, ktorí odídu do dôchodku.
Riešenie: transformácia odborného vzdelávania
Povedal tiež, že ročne do dôchodku ročne odíde viac ako 33 000 kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, pričom zo stredných škôl vyjde iba 5000 kvalifikovaných pracovníkov. Ostatní pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sa stávajú nezamestnanými, pretože vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje alebo sú kvalitatívne nepoužiteľní.Preto je podľa neho transformácia školského systému je nevyhnutná. Riešením musí byť štátom podporovaný projekt transformácie odborného vzdelávania, do ktorého je ZAP SR aktívne zapojený.
Viceprezident ZAP SR pre vzdelávanie Július Hron k tomu dodáva, že už v septembri štartujú s pomocou ZAP-u pilotné projekty s prvkami duálneho vzdelávania na stredných školách. Snahou je získať čo najviac firiem, ktoré si budú svojich zamestnancov vyberať už na školách a poskytovať im praktickú výučbu vo svojich prevádzkach. Reformu stredného odborného školstva inicioval zväz už v roku 2012.
Autor: J. Goldberger