Automobilový priemysel: ťahúň našej ekonomiky

Utorok, 06 máj 2014

Aj keď je Slovensko malá krajina, v automobilovom ponímaní je svetový obor, hlavne pokiaľ ide o výrobu automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. V tomto hodnotení sme v rokoch 2012 i 2013 porazili všetky štáty sveta.

ZAP tlač. konferancia
Zväz automobilového priemyslu SR predostrel pred novinárov svoju víziu vzdelávania

V počte vyrobených automobilov sa Slovensko v roku 2013 oproti roku predchádzajúcemu posunulo ešte vyššie, keď prekonalo vlastný rekord vo výrobe áut. V troch automobilkách opustilo výrobné linky v roku 2013 až 987.718 (v roku 2012 to bolo 926.555) nových automobilov. Aj preto môžeme povedať, že automobilový priemysel je najvýznamnejším odvetvím nášho priemyslu za uplynulý rok.

Slovensko: automobilová veľmoc

Z troch liniek našich automobiliek zišlo v roku 2013 takmer jeden milión automobilov. Je to o 6,6 % viac ako v roku 2012. V roku 2014 tieto počty Slovensko pravdepodobne nedosiahne, ale i tak to bude nad hranicou 900 tisíc automobilov. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR je Slovensko stále svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, keď rekord 171 z roku 2012 sme v minulom roku zvýšili na 182.

graf2
Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov

Automobilový priemysel je jednoznačne naše najvýznamnejšie odvetvia hospodárstva. Jeho výsledky sú rok čo rok lepšie. Aby to tak aj naďalej zostalo a automobilový priemysel by bol aj v ďalších rokoch chrbtovou kosťou slovenského priemyslu a pýchou Slovenska, je potrebné vytvoriť na to primerané podmienky. Musí mať na to kvalifikovanú pracovnú silu a zapájať do tohto procesu aj vedu a výskum.

Vylepšiť kvalifikovanosť pracovnej sily v automobilovom priemysle by mohol kvalitnejší a efektívnejší systém vzdelávania. Také vzdelávanie, ktoré by školy viac priblížilo praxi, resp. spojilo školskú teóriu s dielenskou praxou. Vo Zväze automobilového priemyslu SR tomu vravia duálne vzdelávanie. Také, ktoré by bolo, ako inak, zamerané na ďalší rozvoj priemyslu.

Strategický cieľ: duálne vzdelávanie

Duálne vzdelávanie, väčšie zapojenie a využívanie vedy a výskumu pre priemysel a podpora subdodávateľského odvetia automobilového priemyslu sa majú stať hlavnými strategickými cieľmi ZAP SR na rok 2014. Zväz (automobilového priemyslu SR) chce v tomto roku naštartovať viacero aktivít, ktoré by naplnili tieto ciele a ktoré už počas minulého obdobia dôkladne pripravoval.

Podstatou duálneho vzdelávania je jeho zameranie pre zamestnanie. A k tomu sú nevyhnutné reformy školského systému, ktorý bude viac napojený na potreby zamestnávateľov, čo je prioritou číslo jeden pre ZAP SR. Prezident zväzu Jaroslav Holeček to vidí tak, že pre zabezpečenie rozvoja Slovenska vo všetkých odvetviach v horizonte piatich rokov je potrebných 320 000 nových zamestnancov, z toho 75 % ako náhradu za tých, ktorí odídu do dôchodku.

graf1
Nárast výroby automobilov na Slovensku v rokoch 2000 až 2013 a prognóza na rok 2014

Riešenie: transformácia odborného vzdelávania

Povedal tiež, že ročne do dôchodku ročne odíde viac ako 33 000 kvalifikovaných stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, pričom zo stredných škôl vyjde iba 5000 kvalifikovaných pracovníkov. Ostatní pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sa stávajú nezamestnanými, pretože vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje alebo sú kvalitatívne nepoužiteľní.Preto je podľa neho transformácia školského systému je nevyhnutná. Riešením musí byť štátom podporovaný projekt transformácie odborného vzdelávania, do ktorého je ZAP SR aktívne zapojený.

Viceprezident ZAP SR pre vzdelávanie Július Hron k tomu dodáva, že už v septembri štartujú s pomocou ZAP-u pilotné projekty s prvkami duálneho vzdelávania na stredných školách. Snahou je získať čo najviac firiem, ktoré si budú svojich zamestnancov vyberať už na školách a poskytovať im praktickú výučbu vo svojich prevádzkach. Reformu stredného odborného školstva inicioval zväz už v roku 2012.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.