Streda, 26 jún 2013
Pred dvadsiatimi rokmi, v roku vzniku samostatnosti Slovenska, vzniklo Združenie automobilového priemyslu, známe najmä ako ZAP. Táto skratka mu zostala aj po dvadsiatich rokoch, aj keď ZAP už nie je združenie, ale zväz – plným názvom Zväz automobilového priemyslu. Práve výsledky svojej činnosti za dve desaťročia si zväz, za ktorým sa skrýva široko rozvetvené odvetvie automobilového priemyslu, teraz pripomína.
Automobilový priemysel za bývalej republiky sme vnímali najskôr ako výrobu skriňových dodávkových automobilov Škoda 1203, ktorých výrobu federálne orgány postupne preniesli z Čiech do Trnavy. Oživenie prišlo po vzniku Bratislavských automobilových závodov v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. To už bol skutočný začiatok zrodu slovenského automobilového priemyslu. Aj keď začiatky boli dosť neisté, neskorší vstup Volkswagenu do tohto podniku znamenal rozmach výroby osobných automobilov na Slovensku.
Príchod dvoch ďalších automobiliek na Slovensko, francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroën a kórejskej Kie znamenal pre malú republiku v strede Európy obrovský rozmach automobilovej výroby. Veď keď v roku 1993 sa na Slovensku vyrobilo 2952 automobilov, o päť rokov neskôr, v roku 1998, to už bolo 125 281 vyrobených áut, v roku 2003 281 160, v roku 2007 571 071 automobilov a v roku 2012 sa Slovensko mohlo chváliť produkciou 926 555 automobilov. V tomto roku, napriek recesii automobilovej produkcie, by sa podľa odhadu malo u nás vyrobiť viac ako 930 tisíc nových áut.
Dôkazom o veľkosti automobilovej produkcie Slovenska je napríklad skutočnosť, že v roku 2012 sa na Slovensku vyrobilo 171 áut na tisíc obyvateľov, čo bolo absolútne svetové prvenstvo. Nikde inde na svete sa na tisíc obyvateľov nevyrobilo viac áut ako u nás. Len pre porovnanie: vo Francúzsku sa na tisíc obyvateľov vyrobilo 36 áut, vo Veľkej Británii len 23 a v takej automobilovej veľmoci ako Taliansko len 13.
Slovenský automobilový priemysel do veľkej miery živí aj národ slovenský. V roku 1993 sa na výrobe áut na Slovensku podieľalo približne dvadsať tisíc obyvateľov slovenskej populácie. O dvadsať rokov neskôr, v roku 2013, je nárast počtu pracovných miest iniciovaných automobilovým priemyslom desaťnásobne vyšší, teda okolo 200 000 obyvateľov. Na výrobe áut sa na Slovensku v roku 2012 podieľalo okolo 275 firiem.
Vyplýva to zo štúdie, ktorú vypracovala Ekonomická univerzita v Bratislave. Podľa nej automobilový priemysel generuje v slovenskej ekonomike až 9 % zamestnanosti, teda spomínaných približne 200 tisíc pracovných miest. Samotné automobilky zamestnávajú okolo 16 tisíc ľudí. V celom automobilovom priemysle pracuje celkovo 60 tis. ľudí, ďalších 81 tisíc zamestnancov nachádza prácu u subdodávateľov. Zvyšné pracovné miesta vznikajú pri výrobe spotrebných predmetov, ktoré si ľudia z takto zarobených príjmov kupujú.
Podľa prezidenta ZAP-u Jaroslava Holečka sa Slovensku za dvadsať rokov podarilo posunúť automobilový priemysel do pozície lídra. Slovensko zato vďačí trom výrobcom automobilov a dodávateľom komponentov, doplnkov a príslušenstva. Automobilový priemysel dosiahol za rok 2012 obrat 27,5 mld eur.
Podľa štatistík ZAP-u sa na Slovensku za 20 rokov vyrobilo 6,093 milióna automobilov, 5,987 milióna prevodoviek, 1,85 milióna spaľovacích motorov a zaregistrovalo sa 1,362 nových automobilov. Najväčší nárast automobilovej produkcie na Slovensku bol v rokoch 1997, kedy došlo k rozšíreniu výroby vo Volkswagene Slovakia, potom v roku 2007, kedy u nás rozbiehal výrobu PSA Peugeot Citroen a Kia Motors Slovakia.
Zo Slovenska putujú do celého sveta modely automobilov, vyrábané na Slovensku, napríklad VW Touareg a Up!, Audi Q7, Škoda Citygo, Seat Mii, Peugeot 208, Citroën C3 Picasso, Peugeot 207i, Kia cee'd, Cee'd SW, Pro cee'd, Venga, Sportage, Pro cee'd GT.
Autor: J. GoldbergerFoto: jg