Auto-Impex a budúcnosť alternatívnych pohonov na Slovensku

Sobota, 08 september 2018

Žijeme v dobe najväčšieho rozmachu techniky, kedy sa zároveň rozhoduje o osude našej planéty a kedy produkcia škodlivých exhalátov je tak vysoká, že ohrozuje život na Zemi. Aby technika, ktorá nám uľahčuje život, bola aj naďalej človeku nápomocná, chce to od nás, aby sme jej podali pomocnú ruku a neohrozovali prírodu ani sami seba.

1 Nissan Leaf
Bezemisný, čisto elektrický Nissan Leaf druhej generácie je najpredávanejším elektrickým automobilom na svete. Doteraz sa ho predalo vyše 340 tisíc.

Jednou z takýchto oblastí je automobilová doprava. Iba preprava tovarov na celej našej zemeguli vykonávaná nákladnou automobilovou dopravou je zastúpená 70 percentami. Výfuky motorových vozidiel chrlia do ovzdušia milióny ton škodlivín zo spaľovacích motorov v podobe CO2, NOx či pevných častíc. Jednou z ciest ako tomu zabrániť je prechod na alternatívne pohony, napríklad hybridné, elektrické, vodíkové či zemný plyn. Práve týmito smermi sa už dlhší čas uberá u nás bratislavská spoločnosť Auto-Impex.

Auto-Impex dostal pred ôsmimi rokmi od Nissanu licenciu na predaj a servisné služby plne elektrického modelu Nissanu Leaf. Spoločnosť sa tak ako prvá stala na Slovensku i v Českej republike dovozcom i predajcom, zároveň aj priekopníkom v zavádzaní elektromobility na Slovensku, ale aj bezemisnej mobility.

Bol to od Auto-Impexu určite správny krok práve v čase, kedy sa znižovanie emisií z výfukových plynov a s tým súvisiaca ochrana životného prostredia stáva prioritou na celom svete. Správnym rozhodnutím bolo tiež to, že ako spojenca si Auto-Impex vybral práve japonský Nissan, ktorý prvé kroky k autám s elektrickým pohonom urobil pred viac ako sedemdesiatimi rokmi.

Nissan už v roku 1947 predstavil svoj prvý automobil poháňaný elektrinou. Z tohto náskoku ťaží dodnes, keďže je najväčším producentom osobných áut s elektrickým pohonom a má aj celosvetovo najviac predaných osobných áut s týmto pohonom.

Auto-Impex ako prvé auto s elektrickým pohonom začal predávať v roku 2010. Bol ním Nissan Leaf prvej generácie. Od začiatku tohto roku pribudol nový mladší súrodenec Leaf II. Dostal nový kabát, ktorým už nie je funkcionalistický a ktorý dizajnom svojej karosérie plne zapadá medzi najelegantnejšie automobily.

Okrem plne elektrického osobného Nissanu Leaf ponúka Auto-Impex aj ďalší bezemisný automobil. Takým je osobná verzia veľkopriestorového MPV Nissan NV e-200 pre päť alebo sedem cestujúcich, alebo jeho úžitková verzia. Má rovnaké modelové označenie, ale namiesto zasklených okien má plechové a za prednými sedadlami veľký úložný priestor. Pohonná jednotka oboch je zhodná a má rovnaký výkon i krútiaci moment ako osobný Leaf.

Vo svojom Autocentre v Trnave, kam nás Auto-Impex pozval, je okrem spomínaných elektrických nissanov aj ďalšia plejáda ekologických automobilov – úžitkových, stredných i veľkých nákladných a kamiónov značiek Iveco. Na svoj pohon využívajú stlačený alebo skvapalnený zemný plyn CNG a LNG. Tu sme sa bližšie oboznámili s vozidlami, ktoré ich využívajú a šetria životné prostredie, keďže produkujú menej emisií.

Cesta ktorú razí Auto-Impex s alternatívnymi pohonmi by mala inšpirovať najmä automobilových prepravcov. Aj keď počiatočná investícia do tejto techniky je vyššia, prevádzkové náklady sú ďaleko nižšie. Pri autách ako Nissan Leaf alebo Nissan NV e-200 o viac ako dve tretiny. Pri väčších úžitkových, nákladných a kamiónoch je ušetrená čiastka na pohonných látkach tiež dosť podstatná.

V Trnave nám Auto-Impex umožnil vyskúšať si každé z prezentovaných vozidiel. Aký je dojem z Nissanu Leaf druhej generácie? Jednoducho skvelý! Pri jazde som nevnímal, že riadim bezhlučné "čisté" auto na elektrický pohon. Skôr prevládal dojem, že sedím v tichom a komfortnom aute, ktoré sa riadi ako každý iný automobil. A tá akcelerácia (výkon 110 kW/150k, 320 Nm, 0-100 km/h 7,9 s) ! Z miesta i pri predbiehaní v premávke! Rýchlo som si zvykol aj na ePedal, čo nie je nič iné ako spojenie ovládania "plynu" a brzdy do jedného pedála. Inak povedané jediným pedálom auto zrýchľujete, spomaľujete i zastavuje. Jazdný komfort ako so samočinnou prevodovkou, ktorá zároveň sama auto spomaľuje i brzdí.

Na cestách v okolí Trnavy sme vyskúšali aj obrovitý ťahač návesov Iveco Stralis poháňaný stlačeným zemným plynom CNG s jedenásťlitrovým motorom, dvanásťstupňovou prevodovkou a s výkonom 400 konských síl. Poviem, že s týmto kolosom by som rád brázdil po Európe, vadili by mi len veľké čakania či prestoje, ktoré nemá rád žiadni kamionista. Ale tá technika, to je paráda!

1 Nissan Leaf 2 Nissan Leaf 3 Nissan e-NV200 4 Nissan e-NV200 5 Nissan e-NV200 6 Nissan e-NV200
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.