Štvrtok, 03 december 2015
Pravdepodobne ste zažili situáciu, keď si vyberáte vysnívané jazdené vozidlo cez inzertné servery alebo prechádzate autobazárom a pozeráte sa na vývesné tabule s predajnou cenou. Je táto cena, zobrazená na spätnom zrkadle alebo na čelnom skle naozaj konečná predajná cena určená práve vám? Určite nie.
Ponuková cena udávaná predajcom sa nemusí rovnať cene, ktorú zaplatíme za kupované vozidlo. Konkrétnej čiastke, ktorú bazár dostane za predaj, hovoríme cena realizovaného predaja. Realizovaná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia ako cena ponuková, taký je názor odborníka na predaj automobilov Ladislava Smrčka, dátového analytika spoločnosti IBS automotive. Táto spoločnosť je popredným poskytovateľom dát pre oceňovanie vozidiel na Slovensku a v Čechách.
IBS automotive sa problematikou zberu dát, tvorbou cien a konečného ocenenia jazdených vozidiel zaoberá už niekoľko rokov a tak má k dispozícii ponukové ceny predajcov a ceny už z realizovaných obchodov a tieto dáta neustále analyzuje.
Zjednávanie cien Golfu, Octavie a Focusu
Ukážkovým prípadom môžu byť tri vybraté jazdené automobily, ktoré sú zaradené na najvyšších miestach rebríčka v predajnosti jazdených automobilov na Slovensku. A naopak, jedno vozidlo, ktoré je na našom trhu menej obsadené a jeho ponuka na trhu s jazdenými autami je obmedzená. Ide o vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Golf a Ford Focus. Tým protipólom je MPV Mazda5.
Z tabuliek, ktoré si vedie spoločnosť IBS automotive sa dá vyčítať, že pri najpredávanejšej Škode Octavia je realizovaná cena automobilu o 8 % nižšia ako cena ponuková. Podobná situácia je pri Forde Focus, kde je rozdiel 6,5 %, pri Volkswagen Golf je uvedený rozdiel 5,6 % a pri Mazde dokonca až 13,9 %.
Ponuková cena nie je konečná
Tento rozdiel je daný už zmienenou obmedzenou ponukou na trhu s jazdenými automobilmi, kde sa často stretávame s veľkým rozpätím ponukovej trhovej ceny. Práve obmedzený počet týchto automobilov na trhu dovolí obchodníkovi ponukovú cenu zvýšiť a počkať na vhodného záujemcu.
Cena uvedená na inzertných serveroch či v autobazároch nie je vždy konečná. Oplatí sa nad touto cenou zamyslieť a starostlivo preveriť technický stav vozidla, pretože práve stav vozidla nám dokáže konečnú predajnú cenu výrazne ovplyvniť a pri nákupe automobilu ušetriť nemalú čiastku.
Príklad zjednávania ceny
Mike vycestoval z britských ostrovov za majiteľom veterána Citroëna HY Van z roku výroby 1956 až do južného Francúzska. A začal vyjednávať.
- Koľko zaň chcete?
- Sedem tisíc – vraví predávajúci.
- Sedem tisíc eur?
- Áno, sedem tisíc.
- Keď bolo nové, možno stálo pár stoviek frankov! Čo tak päť tisíc? – ponúka Mike.
- To je málo, - oponuje predávajúci.
- Platím v hotovosti, - skúša Mike.
- Nie, nie.
- Aká je vaša najnižšia cena? – vyzvedá britský kupec.
- Šesť tisíc. Ale v hotovosti! - vraví Francúz.
- Šesť tisíc! Dohodnuté. Ruku na to. Práve som si kúpil Citroën HY Van. - teší sa Brit, keďže vyjednávaním znížil cenu vytúženého auta o celú tisícku eur.
Foto: autor