Ako chutí spálená guma

Streda, 24 február 2010

Kristína Špontáková má len 23 rokov, je z Bratislavy a zamilovala si výkonné autá. Uplynulý rok bol jej prvým za volantom takmer tristokoňového BMW, s ktorým odjazdila celú driftovú sezónu na Slovensku. Točenie volantom a pálenie pneumatík cez vysoký výkon je to, čo ju do tohto extrémneho športu vtiahlo. So skúsenosťami z absolvovanej sezóny sa ochotne podelila pre náš internetový portál.

Kristína Špontáková

?: Kedy ste sa upísali driftovaniu?

Začínala som približne pred rokom, začiatkom roku 2009.

?: Kto vás k tomu športu doviedol?

Driftovanie mi pripadalo zábavné, ako milý koníček, a keďže som sa o tento šport zaujímala dlhšie, tak som si povedala, prečo to neskúsiť.

?: Túto disciplínu ste si zvolili spontánne, alebo ste uvažovali prípadne o inej motoristickej disciplíne?

Drifting som si vybrala aj preto, že v tejto disciplíne som mala dobré zázemie, od kamarátov a od okolia, čo je základ pre to, aby som sa mu mohla venovať. Ale najviac sa o to pričinil môj priateľ Matúš Lichanec.

?: Ako vyzeral začiatok vášho športovania v tejto neľahkej a vari skôr mužskej motoristickej disciplíne?

Začínala som tréningami. Najprv neoficiálnymi, neskôr už aj oficiálnymi. Potom prišli na rad prvé preteky zo slovenskej série.

?: Kam ste chodili trénovať?

Bezpečne trénovať a jazdiť sa dá na ploche Padocku, kúsok za Pezinkom, smerom na Pezinskú Babu. Tam som trénovala najčastejšie.

?: Ako vyzeral váš driftový tréning?

Začínali sme jednoduchšími "figúrami". Najprv to boli "osmičky". Potom jazda do kruhu – točila som sa s autom dookola tak, aby som auto mala pod kontrolou a kolesá hnacej nápravy sa čo najviac pretáčali a aby sa intenzívne pálila guma pneumatík. Spočiatku to naozaj nebolo jednoduché. Neskôr pribudli kombinácie jazdy do osmičky a menších či väčších kruhov.

?: Na akom aute ste trénovali?

Bolo to BMW 540 s benzínovým motorom a výkonom približne 290 koní.

?: Ako hodnotíte vaše začiatky? Išlo vám to?

Začiatok hodnotím ako ťažký, ale zároveň aj zábavný, pretože ľudia okolo, vrátane mňa, očakávali ako mi to pôjde, či mám vlohy na driftovanie. Dopadlo to nakoniec tak, že všetci sme sa tešili. Bolo teda rozhodnuté a bolo to super.

?: Kedy, po koľkých hodinách tréningu, ste po prvý raz dokázali pretáčať kolesá a zvládli prvý šmyk?

V podstate hneď, keďže autu nechýbal výkon, tak do šmyku išlo samé.

?: Nemali ste obavy, že vám auto "ujde"?

Miesta tam bolo dosť, takže nie. Dokázala som ho kontrolovať. Napokon – spojka, brzdy a volant fungovali spoľahlivo.

?: Kedy vám to začalo ísť tak dobre, že ste sa v sedadle vodiča cítili ako doma?

Dobre je relatívny pojem. Vždy to môže byť aj lepšie. Ale – po prvých troch tréningoch sa už dalo na to pozerať.

?: Kedy potom prišli prvé preteky?

Prvé som absolvovala v Padocku pod Pezinskou Babou približne v polovici roka 2009. Tu išlo najmä o zbieranie skúseností. Na to, že to boli moje prvé preteky, tak som bola celkom spokojná. Na preteky som sa síce nekvalifikovala, ale nebola som spomedzi približne dvadsiatich štartujúcich ani posledná.

?: Čo ďalšie preteky? Dopadli ste na nich lepšie?

Slovenská driftová sezóna mala štvoro pretekov. Na druhých a tretích som sa kvalifikovala, posledné som z dôvodu havárie nedojazdila.

?: Ako ste boli spokojná s vašou prvou sezónou?

Vzhľadom na to, že to bola moja prvá sezóna, tak som spokojná až nad mieru.

?: Čo je podľa vás príťažlivé na tomto športe?

V podstate všetko. Pravdu má môj priateľ Matúš Lichanec, ktorému vďačím za to, že ma podporuje, pripravuje a stará sa o auto a ktorý vraví: keď ťa to chytí, tak už nepustí. Je to úžasný pocit, keď vaše auto ide tak ako vy chcete a úžasný je aj pohľad na dym zo spálených pneumatík.

?: Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Staviame nové auto, takže sa mám na čo tešiť.

Zhováral sa: J. Goldberger
Prevzaté z www.drift-angle.sk

Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková Kristína Špontáková
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.