Streda, 28 máj 2008
alebo
Na Slovensku ako v Maroku
Na Slovensku sa vraj jazdí horšie ako v Maroku. Nestranný pozorovateľ si totiž myslí, že na našich cestách neplatia žiadne cestné pravidlá ani zákony. Prednosť a výhodu má údajne ten, kto má drahšie a silnejšie auto. Myslíte si to tiež?
Podľa oficiálnych odhadov Európskej únie dosahujú náklady spôsobené dopravnými zápchami v európskych štátoch až 0,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie ročne. Tie isté odhady varujú, že už o niekoľko rokov sa tieto náklady zvýšia na dvojnásobok. Príčinou mnohých dopravných zápch sú agresívni vodiči.
Najväčšiu časť týchto nákladov, približne 90 percent, predstavujú časové straty. Ďalších 8 percent tvorí zvýšená spotreba pohonných hmôt a zostávajúce 2 percentá pripadajú na škody spôsobené nehodami a ďalšími súvisiacimi nákladmi. Aj keď Slovensko sa na týchto nákladoch podieľa len veľmi malou mierou, nejde o zanedbateľné straty.
Podľa šéfa slovenskej škodovky Mateja Bugára situácia na Slovensku je obdobná, rozdiel je len vo výške nákladov. Podľa neho na Slovensku môžeme zjednodušene predpokladať, že menšie zaťaženie infraštruktúry a nižšia priemerná mzda znamená, že na Slovensku tvoria náklady spôsobené dopravnou zápchou zhruba polovicu, teda okolo 0,25 percenta nášho HDP, čo je zaokrúhlene 9,26 mld. korún.
Dopravné zápchy často zapríčiňujú práve agresívni vodiči. Ak by agresívna jazda spôsobila na Slovensku len polovicu dopravných zápch ročne, cena za ne by sa vyšplhala na "iba" 4 a pol miliardy korún len v minulom roku. V mnohých štátoch preto sprísňujú postihy za agresívnu jazdu – nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, predbiehanie v pravom jazdnom pruhu, nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, či "vyblikávanie" diaľkovými svetlami, tak častý jav aj na slovenských diaľniciach.
Prevenciou pred takýmto správaním by mala byť zvýšená kontrola a vyššie pokuty za agresívne správanie za volantom. Postih v podobe verejnoprospešných prác alebo povinných skupinových terapií pod vedením psychológa by mohol byť jeden z kľúčov k riešeniu problému agresívnych vodičov. Práve čas má pre mnohých z nich väčšiu cenu, než akákoľvek pokuta.
Dôvetok:
Vyvstáva tu však aj takáto otázka. Prečo naši vodiči dokážu napríklad v susednom Rakúsku jazdiť disciplinovane, neprekračovať v obci povolenú rýchlosť, nejazdiť cez zebra pásy či dokonca cez dvojitú neprerušovanú čiaru, nerobiť "myšičky" a iné nebezpečné priestupky? Pravdepodobne si uvedomujú, že žiadny prehrešok ani výhovorka im u cudzích policajtov neprejdú. A o úplatkoch v podobe "všimného" do vrecka policajta ani nehovoriac.
Autor: J. Goldberger