Agresívni vodiči

Streda, 28 máj 2008

alebo
Na Slovensku ako v Maroku

Na Slovensku sa vraj jazdí horšie ako v Maroku. Nestranný pozorovateľ si totiž myslí, že na našich cestách neplatia žiadne cestné pravidlá ani zákony. Prednosť a výhodu má údajne ten, kto má drahšie a silnejšie auto. Myslíte si to tiež?

Polícia Otáznik - Výkričník

Podľa oficiálnych odhadov Európskej únie dosahujú náklady spôsobené dopravnými zápchami v európskych štátoch až 0,5 percenta hrubého domáceho produktu (HDP) Európskej únie ročne. Tie isté odhady varujú, že už o niekoľko rokov sa tieto náklady zvýšia na dvojnásobok. Príčinou mnohých dopravných zápch sú agresívni vodiči.

Najväčšiu časť týchto nákladov, približne 90 percent, predstavujú časové straty. Ďalších 8 percent tvorí zvýšená spotreba pohonných hmôt a zostávajúce 2 percentá pripadajú na škody spôsobené nehodami a ďalšími súvisiacimi nákladmi. Aj keď Slovensko sa na týchto nákladoch podieľa len veľmi malou mierou, nejde o zanedbateľné straty.

Podľa šéfa slovenskej škodovky Mateja Bugára situácia na Slovensku je obdobná, rozdiel je len vo výške nákladov. Podľa neho na Slovensku môžeme zjednodušene predpokladať, že menšie zaťaženie infraštruktúry a nižšia priemerná mzda znamená, že na Slovensku tvoria náklady spôsobené dopravnou zápchou zhruba polovicu, teda okolo 0,25 percenta nášho HDP, čo je zaokrúhlene 9,26 mld. korún.

Dopravné zápchy často zapríčiňujú práve agresívni vodiči. Ak by agresívna jazda spôsobila na Slovensku len polovicu dopravných zápch ročne, cena za ne by sa vyšplhala na "iba" 4 a pol miliardy korún len v minulom roku. V mnohých štátoch preto sprísňujú postihy za agresívnu jazdu – nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, predbiehanie v pravom jazdnom pruhu, nedávanie znamenia o zmene smeru jazdy, či "vyblikávanie" diaľkovými svetlami, tak častý jav aj na slovenských diaľniciach.

Prevenciou pred takýmto správaním by mala byť zvýšená kontrola a vyššie pokuty za agresívne správanie za volantom. Postih v podobe verejnoprospešných prác alebo povinných skupinových terapií pod vedením psychológa by mohol byť jeden z kľúčov k riešeniu problému agresívnych vodičov. Práve čas má pre mnohých z nich väčšiu cenu, než akákoľvek pokuta.

Dôvetok:

Vyvstáva tu však aj takáto otázka. Prečo naši vodiči dokážu napríklad v susednom Rakúsku jazdiť disciplinovane, neprekračovať v obci povolenú rýchlosť, nejazdiť cez zebra pásy či dokonca cez dvojitú neprerušovanú čiaru, nerobiť "myšičky" a iné nebezpečné priestupky? Pravdepodobne si uvedomujú, že žiadny prehrešok ani výhovorka im u cudzích policajtov neprejdú. A o úplatkoch v podobe "všimného" do vrecka policajta ani nehovoriac.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.