Štvrtok, 21 november 2013
Podľa nemeckého autoklubu ADAC má v Nemecku až tridsať percent jazdených áut stočený tachometer. Celková škoda spôsobená bežným motoristom za rok sa tak odhaduje na šesť miliárd eur.
Ak si niekto myslí, že stáčanie tachometrov je vyslovene náš fenoménom a nepreveruje si pri kúpe jazdené auto z Nemecka, veľmi sa môžete mýliť. Mnohí si často nepreverujú nielen históriu kupovaného dovezeného auta, ale ani jeho pôvod a spoliehajú sa na údaj dovozcu. A tak sa na Slovensku i v Čechách často legalizujú kradnuté a prerobené vozidlá nielen z Nemecka, ale z celej Európy.
V reportáži ADACu sa ukázalo, ako jednoducho a rýchlo sa manipuluje s tachometrom. Umožňuje to nedostatočne chránený softvér niektorých výrobcov a voľne dostupné programové vybavenie, ktorým je možné stav tachometra upraviť a tak zvýšiť cenu jazdeného vozidla. Jednoduchosť stočenia tachometra a okamžité zvýšenie jeho ceny je lákavou motiváciou pre mnohých tak v Nemecku ako aj inde na svete.
V Nemecku je stáčanie kilometrov trestným činom. Napriek tomu sa ukazuje, že aj tu je stáčanie veľký problém a že iba samotná legislatíva ho nevyrieši. V praxi je totiž veľmi ťažké dokázať stáčanie kilometrov konkrétnej osobe, najmä vtedy, ak chýbajú servisné záznamy k vozidlu alebo sú tiež sfalšované. U nás nelegálna manipulácia s tachometrom zatiaľ nie je trestným činom a tak jedinou možnosťou ako sa vyhnúť autu so stočenými kilometrami je preverenie jeho histórie. To sa dá napríklad pomocou systému Autotracer na stránke www.zkontrolujsiauto.cz. Tak radí Martin Pajer zo spoločnosti Cebia.
Základom kvalitného preverovania je široká dátová základňa s informáciami z histórie vozidiel ako z ČR tak i zo zahraničia. Dátová základňa Cebia sa za posledných päť rokov päťnásobne zväčšila na súčasných viac ako pol miliardy záznamov. Takže, preverujte a nenaleťte nepoctivým obchodníkom.
Autor: jGold, Cebia