Pondelok, 28 jún 2010
Okruh F1 v prístave vo Valencii bol dejiskom siedmeho podujatia tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta F1. A ako obvykle, nechýbali prekvapenia, radosť a ani sklamanie.
Počas voľných tréningov i kvalifikácie potvrdili svoju povesť najrýchlejších vozov Red Bull a McLaren, ktorým sekundovali Ferrari a Renault. Totálne sklamal Mercedes, ktorý sa nedostal medzi najrýchlejších desať jazdcov, pričom Schumacher štartoval až z 15. miesta, čo je jeho najhoršie umiestenie na štarte od Veľkej ceny Monaca 2006, kde ho ale na posledné miesto poslali keď "zaparkoval" svoj Ferrari v zákrute Rascasse v poslednom kole kvalifikácie.
Už štart naznačil, že sa diváci nebudú nudiť. Súboj na ostrie noža predviedli Vettel s Hamiltonom, ktorí sa dokonca ťukli kolesami a Hamilton si mierne poškodil predný spojler. Desiate kolo podstatne ovplyvnilo celé preteky. Kovalainen, ktorého sa snažil predbehnúť Webber, bojoval akoby mu išlo o titul, a Webber doplatil na svoju netrpezlivosť a predčasné prudké zabrzdenie Kovalainena. Bola z toho vložka ako vystrihnutá z Red Bull Air Race – po vysokom salte dopadol Red Bull najprv dolu hlavou na zvýšený obrubník, prevrátil sa späť na kolesá a skončil v bariére pneumatík.
Webberovi sa okrem modrín našťastie nič nestalo, ale po návrate z lekárskeho vyšetrenia sa pred novinárov nepostavil. Na trať vyšiel Safety Car a všetci jazdci, okrem Kobayashiho a Schumachera išli prezúvať. Mercedes o niekoľko kôl neskôr zavolal Schumachera do boxov v najnevhodnejšej chvíli, a ten sa prepadol až na poslednú priečku, z ktorej sa mu do konca pretekov podarilo dostať len na slabé konečné 16. miesto.
Na čele jazdil Vettel, sledovaný Hamiltonom a Kobayashim, na ktorého márne útočil Button. Kobayashi si dokázal na tvrdých pneumatikách udržať tretiu pozíciu až do 53 kola, kedy musel ísť prezuť a klesol na desiatu pozíciu, z ktorej sa však vďaka novým pneumatikám a svojej dravosti dokázal prebojovať až na krásne siedme miesto.
Sklamaním bol Alonso, jazdiaci na siedmom mieste, ktorý sa viac venoval komunikácii so svojím boxom o Hamiltonovom spôsobe jazdy a v poslednom kole ho predbehol nielen Kobayashi, ale aj Buemi, čím klesol na deviatu pozíciu. Oba vozy Sauber bodovali a Kobayashi prekvapil čistou, bezchybnou jazdou, keď sa bez problémov dokázal udržať za rýchlym Hamiltonom.
Protest Ferrari u riaditeľa pretekov vyústil do potrestania Hamiltona prejazdom boxov, ten však nestratil ani jedno miesto. Dôvodom protestu bolo Hamiltonovo predbehnutie Safety Caru vychádzajúceho z boxov na trať. Športoví komisári prešetrovali ďalších deväť jazdcov za rýchlu jazdu počas nasadenia Safety Caru, a všetkým udelili päť sekúnd navyše, čím sa Alonso dostal späť pred Buemiho a Rosberg získal desiate miesto na úkor De la Rosu.
V zákulisí sa diskutovalo o zmenách pre rok 2011. Okrem nového dodávateľa pneumatík (firmu Bridgestone nahradí Pirelli) sa tímy dohodli na zákaze spornej F-šachty, zákaze dvojitých difúzorov, návrate systému KERS a na možnosti prestavenia zadného spojleru jazdcom počas pretekov, čo má umožniť ľahšie predbiehanie.
Výsledky Veľkej ceny Európy
1. Sebastian VETTEL | Red Bull | 1:40:29,571 hod |
2. Lewis HAMILTON | McLaren | + 5,042 s |
3. Jenson BUTTON | McLaren | 7,658 |
4. Rubens BARRICHELLO | Williams | 20,627 |
5. Robert KUBICA | Renault | 22,122 |
6. Adrian SUTIL | Force India | 25,168 |
7. Kamui KOBAYASHI | Sauber | 30,965 |
8. Sebastien BUEMI | Toro Rosso | 31,299 |
9. Fernando ALONSO | Ferrari | 32,809 |
10.Pedro de la ROSA | Sauber | 42,414 |
11.Vitalij PETROV | Renault | 43,287 |
12.Nico ROSBERG | Mercedes | 44,382 |
13.Vitantonio LIUZZI | Force India | 45,89 |
14.Felipe MASSA | Ferrari | 46,621 |
15.Jamie ALGUERSUARI | Toro Rosso | 48,239 |
16.Michael SCHUMACHER | Mercedes | 48,826 |
17.Lucas di GRASSI | Virgin | - 1 kolo |
18.Karun CHANDHOK | HRT | - 2 kolá |
19.Timo GLOCK | Virgin | - 2 kolá |
20.Bruno SENNA | HRT | - 4 kolá |
21. Jarno TRULLI | Lotus | - 4 kolá |
Priebežné poradie jazdcov (po 7 z 19 podujatí)
1. L. Hamilton | 127 bodov |
2. J. Button | 121 |
3. S. Vettel | 115 |
4. M. Webber | 103 |
5. F. Alonso | 98 |
6. R. Kubica | 83 |
7. N. Rosberg | 75 |
8. F. Massa | 67 |
9. M. Schumacher | 34 |
10. A. Sutil | 31 |
11. R. Barrichello | 19 |
12. V. Liuzzi | 12 |
13. S. Buemi | 7 |
14. K. Kobayashi | 7 |
15. V. Petrov | 6 |
16. J. Alguersuari | 3 |
17. P. Rosa | 1 |
18. N. Hulkenberg | 1 |
Priebežné poradie tímov - Pohár konštruktérov
1. McLaren | 248 bodov |
2. Red Bull | 218 |
3. Ferrari | 165 |
4. Mercedes | 109 |
5. Renault | 89 |
6. Force India | 43 |
7. Williams | 20 |
8. Toro Rosso | 10 |
9. Sauber | 7 |
Foto: formula1.com