VC Malajzie: neuraziť hviezdy

Nedeľa, 24 marec 2013

Približne v tomto duchu sa niesol záver pretekov formuly1 na Veľkej cene Malajzie na okruhu Sepang, keď Red Bull nezabránil bratovražednému boju medzi jeho pilotmi Sebastianom Vettelom a Markom Webberom. Podobne Mercedes si neprial, aby Rosberg zaútočil na pódiové tretie miesto nováčika tímu Hamiltona, ktorý do Mercedesu prišiel z McLarenu.

M. Webber v S. Vettel
Mark Webber a Sebastian Vettel, jazdci tímu Red Bull, bojovali v Malajzii ako o život

Ctibažný Vettel zvíťazil po veľmi riskantnom niekoľkonásobnom pokuse predbehnúť lídra pretekov Webbera a získal pre Red Bull prvé tohtoročné prvenstvo. Druhý v cieli skončil Webber a tretí Hamilton, ktorý síce v cieli uznal, že na jeho pozícii v cieli mal byť jeho tímový kolega Nico Rosberg.

Preteky sa začali dobre pre víťaza kvalifikácie Vettela, za ktorého sa zaradili Alonso a Webber. Už v prvej zákrute došlo ku kontaktu medzi Vettelovým Red Bullom a Alonsovým Ferrari. Alonso odjazdil s poškodeným predným krídlom jeden okruh, ale pri nájazde do druhého sa rozpadlo na drobné kúsky a z pretekov odstúpil. O niečo menšiu smolu mal víťaz prvých pretekov v Austrálii Kimi Räikkönen, ktorého poslali štartovať o tri miesta dozadu – zo siedmeho na desiate. Takto sa okruh favoritov zúžil hneď o dvoch vážnych súperov.

Prakticky celé preteky sa na prvých dvoch priečkach držali jazdci Red Bullu v poradí Webber, Vettel a na ďalších Hamilton, Button, Rosberg, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen, Perez a ďalší. Jazdilo sa prakticky bez väčšieho vzruchu a oživenie priniesla až štvrtá návšteva boxov. Tu mali piloti Red Bullu dostať údajne pokyn jazdiť v poradí v akom sa zoradia po výmene pneumatík. Prvý bol v boxoch Vettel v 43. kole, hneď v nasledujúcom potom Webber. Austrálčan vyšiel z boxovej uličky veľmi tesne pred Vettelom, takže ak by jazdci rešpektovali tímový dohovor, v líderskej pozícii mal jazdiť Webber a bol by aj vyhral, Vettel nemal útočiť a bol by v cieli druhý.

Lenže – nebol by to Vettel, ktorý by sa s takýmto riešením uspokojil. Navyše v hre bolo prví víťazstvo pre Red Bull v tohtoročnom seriáli a pre Vettela aj dvadsiate siedme v jeho kariére. A tak sa Nemec pustil do boja s Austrálčanom ako by išlo o život, prípadne virtuálne o tohtoročný titul majstra sveta v posledných pretekoch seriálu, kde víťaz získa titul a porazený oň príde. Súboj na ostrie noža sa mohol skončiť tak, ako vtedy, keď Vettel s Webberom po vzájomnej kolízii z pretekov vypadli – vinou Vettela.

Naoko pokojne sa na súboj Webbera s Vettelom pozeral technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey, ktorý sa zmohol len na strohé konštatovanie, ktoré zrejme adresoval Vettelovi (inak svojmu chránencovi): "bolo to hlúpe". Ešte pred týmto súbojom sa Vettel cez tímové rádio sťažoval na Webbera, že je pomalý a že ho brzdí. Red Bull mohol za istých okolností prísť nielen o víťazstvo, ale aj o 43 bodov do Pohára konštruktérov. Myslel na to nemecký pilot?

Nespokojný so štvrtým priebežným miestom bol počas pretekov aj Nico Rosberg z Mercedesu, keď tento tím urobil obrovský pokrok a už na začiatku sezóny sa ukazuje byť vyrovnaným súperom pre Red Bull i Ferrari. Rosbergovi sa videlo Hamiltonovo tempo pomalé a chcel ísť pred koncom pretekov pred neho. Od šéfa tímu Mercedes Rossa Brawna však dostal odpoveď, že v cieli potrebuje mať mercedes oba monoposty a bolo by škoda riskovať.

Rosberg sa na rozdiel od Vettela podriadil príkazu a na útoky na Hamiltona síce nezabudol (do rádia povedal, že si to zapamätá), ale podriadil sa. Hamilton prešiel cieľom ako tretí a Rosberg na štvrtom mieste. Piaty bol Massa, šiesty Grosjean, siedmy Räikkönen a ôsmy Hülkenberg. Na dvoch posledných bodovaných miesta skončili Mexičan Perez a Francúz Vergne.

V McLarene sa o dosť polepšili a dali zabudnúť na neúspech z Austrálie. Už v kvalifikácii si Button vybojoval siedmu priečku na štarte. V pretekoch potom od 33. kola dokonca aj viedol, nešťastná výmena kolies, keď mu zle upevnili pravé predné koleso, zmarila Buttonovu nádej na úspech. Museli ho vrátiť do boxov, koleso riadne nasadiť a upevniť a Button začal znovu krúžiť po okruhu. V cieli ho klasifikovali na štrnástom mieste.

Seriál formuly 1 bude pokračovať 14. apríla Veľkou cenou Číny.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:38:56,681 hod
2. Mark WebberAustr./Red Bull+4,2 s
3. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+12,1
4. Nico RosbergNem./Mercedes+12,6
5. Felipe MassaBraz./Ferrari+25,6
6. Romain GrosjeanFr.anc./Lotus+35,5
7. Kimi RäikkönenFín./Lotus+48,4
8. Nico HülkenbergNem./Sauber+53,0
9. Sergio PerezMex./McLaren+1:12,3
10. Jean-Eric VergneFranc./Torro Rosso+1:17,1

Priebežné poradie (po 2 podujatiach z 19)

1. Sebastian Vettel40 bodov
2. Kimi Räikkönen31
3. Mark Webber26
4. Lewis Hamilton25
5. Felipe Massa22
6. Fernando Alonso18
7. Nico Rosberg (Nem./Mercedes)12
8. Romain Grosjean (Franc./Lotus)9
9. Adrian Sutil (Nem./Force India)6
10. Paul di Resta (V. Brit./Force India)4

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull66 bodov
2. Lotus40
3. Ferrari40
4. Mercedes37
5. Force India10
6. McLaren4
7. Sauber4
8. Roro Rosso1
9. Williams0

M. Webber v S. Vettel Mark Webber s. Perez v K. Raikkonen
Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5