Utorok, 07 október 2014
Pätnáste tohtoročné preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 v japonskej Suzuke poznačilo čakanie na tajfún a ukončila vážna nehoda 25ročného francúzskeho pilota Julesa Bianchiho. Havaroval po tom, ako na okruhu začalo znovu silne pršať. Dostal v zákrute Dunlop v 44. kole pretekov aquaplaning, vyletel z trate a narazil do žeriavu, ktorý odpratával z bariér Sutilov havarovaný monopost.
Pretekom v japonskej Suzuke hrozil tajfún. To sa vedelo už pár dní dopredu. Aj preto boli úvahy a snaha preložiť preteky na skorší termín, o deň skôr. Ak by sa tak bolo stalo, možno by k tragickej nehode francúzskeho jazdca nebolo došlo, resp. určite nie v tej podobe, ako sa to udialo v nedeľu.
Poďme však pekne po poriadku. Preteky v Suzuke nemohli odštartovať bežným spôsobom, teda tak, ako sa monoposty vydávajú na trať po ostrom štarte. Dôvodom bol vytrvalý a pomerne silný dážď. Tak prišiel rad na bezpečnostné vozidlo, ktoré vodilo pretekárov osem kôl. Na konci deviateho, keď dážď ustupoval, opustilo bezpečnostné vozidlo trať, z ktorej sa voda začal postupne vytrácať.
Do boxov na výmenu pneumatík zamieril ako prvý už v desiatom kole Jenson Button a menil z extrémne mokrých na prechodné. Odvážny ťah britského pilota potom postupne nasledovali ďalší jazdci. Button z tohto skvelého taktického ťahu vyťažil skvelú pozíciu a od 14. kola jazdil na treťom mieste.
Vedúci jazdec Nico Rosberg, víťaz kvalifikácie, zašiel do boxov v 13. kole a druhý Hamilton o dve kolá neskôr. Rosberg zvyšoval postupne pred Hamiltonom náskok. Oba mercedesy sa ukazovali ako najrýchlejšie a tak suverénne ovládli preteky. V 17. kole mal Rosberg pred Hamiltonom náskok 1,8 sekundy. Potom sa však Nemcov monopost začal prejavovať v zákrutách ako málo stabilný a Hamilton sa mu nebezpečne približoval, čo bolo dôsledkom menšej stability Rosbergovho monopostu.
V 29. kole sa rozbehnutý Hamilton dostal pred Rosberga a od toho momentu bolo už takmer isté, že Rosberg vzhľadom na problémy s jazdným vlastnosťami svojho monopostu na Hamiltona nedosiahne. V 33. kole mal britský pilot pred Nemcom náskok 5,7 sekundy a v každom kole ho zvyšoval.
Ak by bolo počasie vydržalo, preteky by sa boli skončili istým víťazstvom Hamiltona a Rosberg by bol druhý. Alonso nejazdil už od tretieho kola po tom, čo mu jeho Ferrari vypovedalo službu, Räikkönen sa držal až na konci prvej desiatky a do boja na čelných priečkach Ferrari vážne neprehovorili. Za vedúcou dvojicou o ďalšie miesta bojovali Vettel (Red Bull), Button (McLaren), Ricciardo (Red Bull), Bottas a Massa (obaja Williams). Už v 37. kole sa na bronzovú pozíciu predral Vettel a na štvrtú Ricciardo. Za nimi potom s väčšou pauzou jazdili Bottas a Massa.
Pokojný priebeh pretekov narušil znovu dážď. Postupne zosilňoval a jazda na prechodných pneumatikách začínala byť nebezpečná. Ukázalo sa to v 44. kole, keď po aquaplaningu vyletel z trate v zákrute Dunlop najprv Nemec Sutil a narazil do bariér. Hneď na to vošiel do tohto priestoru mechanizmus so žeriavom, aby odstránil Sutilov monopost za ochranné bariéry.
Len čo Sutil vystúpil zo svojho monopostu, v tom momente opustil trať po aquaplaningu aj Jules Bianchi na monoposte Marusia. Z trate vyletel na rovnakom mieste ako Sutil. Aj on by bol narazil do bariér, ale v ceste mu stál žeriav a narazil doň. Ľavá zadná časť jeho formule sa zakliesnila pod žeriav a Bianchi utrpel ťažké poranenie hlavy.
Francúzsky jazdec stratil po nehode vedomie. Do nemocnice ho previezli sanitkou, pretože pre zlé poveternostné podmienky prevoz nebol možný vrtuľníkom. Jeho stav je aj po dvoch dňoch od nehody stále kritický. Posledná diagnóza hovorí, že 25ročný francúzsky jazdec má poškodené nervové vlákna mozgu! Túto diagnózu zverejnilo po súhlase rodičov francúzskeho jazdca vedenie nemocnice v japonskom Jokkaiči.
Do Japonska priletel za zraneným jazdcom aj francúzsky profesor Gerard Saillant, ktorý sa ešte nedávno staral o Michaela Schumachera po úraze na lyžiach. Na prianie stajne Ferrari prišiel v utorok do Japonska aj taliansky neurochirurg Alessandro Frati.
Výsledky Veľkej ceny Japonska
1. Lewis Hamilton | V. Brit./Mercedes | 1:51:43,021 hod |
2. Nico Rosberg | Nem./Mercedes | +9,180 s |
3. Sebastian Vettel | Nem./Red Bull | +29,122 |
4. Daniel Ricciardo | Austr./Red Bull | +38,818 |
5. Jenson Button | V. Brit./McLaren | +1:07,550 min |
6. Valtteri Bottas | Fín./Williams | +1:53,773 |
7. Felipe Massa | Braz./Williams | +1:55,1 |
8. Nico Hulkenberg | Nem./Force India | +1:55,9 |
9. Jean-Eric Vergne | Franc./Toro Rosso | +1:27,6 |
10. Sergio Perez | Mex./Force India | - 1 kolo |
11. Daniil Kviat | Rus./ Toro Rosso | - 1 kolo |
12. Kimi Räikkönen | Fín./Ferrari | - 1 kolo |
13. Esteban Gutierrez | Mex./Sauber | - 1 kolo |
14. Kevin Magnussen | Dán./McLaren | - 1 kolo |
15. Romain Grosjean | Franc./Lotus | - 1 kolo |
16. Pastor Maldonado | Venez./Lotus | - 1 kolo |
17. Marcus Ericsson | Švéd./Caterham | - 1 kolo |
18. Max Chilton | V. Brit./Marussia | - 1 kolo |
19. Kamui Kobayashi | Jap./Caterham | - 1 kolo |
20. Jules Bianchi | Franc./Marussia | havária |
21. Adrian Sutil | Nem./Sauber | havária |
Preteky nedokončil
- Fernando Alonso - Špan./Ferrari - porucha
Priebežné poradie jazdcov (15 z 19 pretekov)
1. Lewis Hamilton | 266 bodov |
2. Nico Rosberg | 256 |
3. Daniel Ricciardo | 193 |
4. Sebastian Vettel | 139 |
5. Fernando Alonso | 133 |
6. Valtteri Bottas | 130 |
7. Jenson Button | 82 |
8. Nico Hulkenberg | 76 |
9. Felipe Massa | 71 |
10. Sergio Perez | 46 |
11. Kimi Raikkonen | 45 |
12. Kevin Magnussen | 39 |
13. Jean-Eric Vergne | 21 |
14. Daniil Kvyat | 8 |
15. Romain Grosjean | 8 |
16. Jules Bianchi | 2 |
17. Adrian Sutil | 0 |
18. Esteban Gutierrez | 0 |
19. Max Chilton | 0 |
20. Pastor Maldonado | 0 |
21. Marcus Ericsson | 0 |
22. Kamui Kobayashi | 0 |
23. Andre Lotterer | 0 |
Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)
1. Mercedes | 522 bodov |
2. Red Bull | 332 |
3. Williams | 201 |
4. Ferrari | 178 |
5. Force India | 122 |
6. McLaren | 121 |
7. Toro Rosso | 29 |
8. Lotus | 8 |
9. Marussia | 2 |
10. Caterham | 0 |
11. Sauber | 0 |
Foto: formula1