Pondelok, 03 november 2008
Ešte pred predposlednou zákrutou 18dielneho seriálu, pár sto metrov pred cieľom Veľkej ceny Brazílie na okruhu Interlagos to vyzeralo tak, že novým majstrom sveta pre rok 2008 bude domáci jazdec na monoposte Ferrari Felipe Massa. Nečakané spomalenie Nemca Glocka na Toyote, ktorý jazdil na štvrtom mieste, vyšvihlo Brita Hamiltona zo šiesteho nemajstrovského postu na piaty, a ten znamenal pre 23ročného jazdca McLarenu titul majstra sveta vo formule 1.
Matematika pred poslednými pretekmi seriálu bolo jasná. Hamilton na čele priebežného hodnotenia mal sedembodový náskok pred druhým Massom. Ak by Massa vyhral, Hamiltonovi by na získanie titulu majstra sveta stačilo prejsť cieľom na piatom mieste. Horšie miesto v cieli by pre Hamiltona znamenalo, že titul by v prípade Massovho víťazstva pripadlo tomuto Brazílčanovi.
Už kvalifikácia naznačila, že Ferrari, ale najmä jeho kandidát na titul majstra sveta Massa, sú na Veľkú cenu Brazílie skvele pripravení. Massa si vybojoval líderskú pozíciu na štarte (druhý vedľa neho stál Trulli na Toyote), Räikkönen bol tretí a Hamilton štvrtý. Piaty, hneď za Hamiltonom, bol ambiciózny Alonso, ktorý dve z posledných troch veľkých cien vyhral, a mohol teda Hamiltona ohrozovať.
Tesne pred plánovaným štartom sa spustil prudký dážď. Kvôli nemu odložili štart o desať minút. Ale ako rýchlo dážď prišiel, tak rýchlo aj prestalo pršať. Otázku pneumatík vyriešili tímy rovnako: obuli prechodné, teda na mokrú trať. Bolo otázne, kedy trať uschne a kedy jazdci začnú prezúvať na suché.
Štart najlepšie vyšiel Massovi, dostal sa do čela a aj keď jazdil s malým náskokom, vedenie si bezpečne držal. Niekoľko sto metrov po štarte po kolízii odstúpili Couthard (na kolízii nemal pravdepodobne žiadnu vinu), pre ktorého to mali byť rozlúčkové preteky (na to mal špeciálne pripravený aj jeho monopost, na ktorom namiesto modrej farby prevládala biela). Odstúpil aj Piquet, tretí z kolízie Nakajima pokračoval v pretekoch. Na trať vyšiel Safety Car, čo spolu s návštevou boxov niektorých jazdcov trošku premiešalo poradím. Keď trať opustilo spomaľovacie auto, na čele ďalej jazdil Massa, ale druhý bol už Alonso, tretí Räikkönen a štvrtý Hamilton, pre ktorého toto štvrté miesto znamenalo stále titul.
Epilóg celého seriálu F1 2008 mal však medzihru. Hlavnú rolu pridelil osud zvaný počasie nestabilnej brazílskej oblohe, z ktorej v závere pretekov hrozil zdvihnutým prstom pán dážď. On bol nakoniec tým, čo zobral dirigentskú paličku do svojich rúk a približne šesť kôl pred koncom pretekov spustil na trať prvé kvapky. To bol signál pre stratégov tímov, aby sa rozhodli buď krátko pred cieľom stiahnuť svojich pilotov na výmenu pneumatík do dažďa, alebo ich nechať dojazdiť na tom, čo mali práve obuté. V tom čase bolo poradie Massa (Ferrari), Alonso (Renault), Räikkönen (Ferrari), Hamilton (McLaren) a Vettel (Toro Rosso). Na šiestej priečke so stratou približne 18 sekúnd jazdil Timo Glock, jazdec Toyoty, ktorý v závere nechtiac rozhodoval o tom, či bude majstrom sveta Hamilton alebo Massa.
Vedúca pätica pretekárov v priebehu dvoch kôl zamierila do boxov na výmenu pneumatík za mokré bez výnimky. Jazdec Toyoty však zostal na trati na suchých "gumách". Po boxoch bolo poradie: 1. Massa, 2. Alonso, 3. Räikkönen, na štvrté miesto zo šiesteho postúpil Glock, 5. Hamilton a 6. Vettel. Toto poradie ešte zabezpečovalo Hamiltonovi titul majstra sveta.
Mladý Vettel sa však začal nebezpečne približovať Hamiltonovi. V predposlednom kole sa aj dostal na piate miesto pred neho, ktorý takto klesol na nemajstrovské šieste. Hamilton bol v tejto chvíli v pozícii, že pomôcť mu môže iba zázrak. V ideálnej stope jazdil Vettel, takže Hamilton bol prakticky bez šance dostať sa na mokrej trati pred neho. A vtedy to prišlo. Dve zákruty pred cieľom, keď Massa prešiel víťazne cieľom a v boxe Ferrari vypukla radosť, sa Vettel a Hamilton prehnali okolo Glocka, ktorý viditeľne spomalil. Dôvod? Jeho monopost mal vraj na suchých pneumatikách problém udržať sa na mokrej trati. Hamilton tak skončil piaty a to mu stačilo na titul. Štvrtý v cieli bol Vettel. Miesta na stupni víťazov patrili prvému v cieli Massovi, druhému Alonsovi a tretiemu Räikkönenovi.
Titul majstra sveta teda pripadol Hamiltonovi, ktorý sa stal vo veku 23 rokov a necelých 10 mesiacov najmladším majstrom sveta formuly 1. Massa je celkove druhý a tretie miesto v seriáli získal nakoniec Räikkönen. Pri rovnosti bodov s Kubicom rozhodoval väčší počet víťazstiev Räikkönena, ktorý vyhral v tejto sezóne dvakrát, kým Kubica raz. Pre Massu, napriek víťazstvu v Brazílii, to bol tak trošku smutný záver sezóny, aj keď titul si neprehral na domácej veľkej cene, ale v priebehu seriálu.
Ferrari však má Pohár konštruktérov, takže to mohol byť pre stajňu i oboch pilotov dôvod k radosti. Druhý v pohári je McLaren a tretia priečka patrí BMW Sauber. Jediným tímom, ktorý nezískal v celom seriáli ani bod, je Force India, hoci na viacerých pretekoch boli k bodom celkom blízko.
Výsledky VC Brazílie
1. Felipe Massa | Braz. | Ferrari | 1:34:11,435 min |
2. Fernando Alonso | Špan. | Renault | +13,298 s |
3. Kimi Räikkönen | Fín. | Ferrari | +16,235 |
4. Sebastian Vettel | Nem. | Toro Rosso | +38,011 |
5. Lewis Hamilton | V. Brit. | McLaren | +38,907 |
6. Timo Glock | Nem. | Toyota | +44,368 |
7. Heikki Kovalainen | Fín. | McLaren | +55,074 |
8. Jarno Trulli | Tal. | Toyota | -1:08,433 min |
9. Mark Webber | Austr. | Red Bull | -1 kolo |
10. Nick Heidfeld | Nem. | BMW Sauber | -1 kolo |
11. Robert Kubica | Poľ. | BMW Sauber | -1 kolo |
12. Nico Rosberg | Nem. | Williams | -1 kolo |
13. Jenson Button | V. Brit. | Honda | -1 kolo |
14. Sebastien Bourdais | Franc. | Toro Rosso | -1 kolo |
15. Rubens Barrichello | Braz. | Honda | -1 kolo |
16. Adrian Sutil | Nem. | Force India | -2 kolá |
17. Kazuki Nakadžima | Jap. | Williams | -2 kolá |
18. Giancarlo Fisichella | Tal. | Force India | -2 kolá |
Nedokončili
Nelson Piquet | Braz./Renault |
David Coulthard | V. Brit./Red Bull |
Končené poradie jazdcov
1. Lewis Hamilton | V. Brit. | McLaren | 98 bodov |
2. Felipe Massa | Braz. | Ferrari | 97 |
3. Kimi Räikkönen | Fín. | Ferrari | 75 |
4. Robert Kubica | Poľ. | BMW Sauber | 75 |
5. Fernando Alonso | Špan. | Renault | 61 |
6. Nick Heidfeld | Nem. | BMW Sauber | 60 |
7. Heikki Kovalainen | Fín. | McLaren | 53 |
8. Sebastian Vettel | Nem. | Toro Rosso | 35 |
9. Jarno Trulli | Tal. | Toyota | 31 |
10. Timo Glock | Nem. | Toyota | 25 |
11. Mark Webber | Austr. | Red Bull | 21 |
12. Nelson Piquet | Braz. | Renault | 19 |
13. Nico Rosberg | Nem. | Williams | 17 |
14. Rubens Barrichello | Braz. | Honda | 11 |
15. Kazuki Nakadžima | Jap. | Williams | 9 |
16. David Coulthard | V. Brit. | Red Bull | 8 |
17. Sebastien Bourdais | Franc. | Toro Rosso | 4 |
18. Jenson Button | V. Brit. | Honda | 3 |
Pohár konštruktérov
1. Ferrari | 172 bodov |
2. McLaren-Mercedes | 151 |
3. BMW-Sauber | 135 |
4. Renault | 80 |
5. Toyota | 56 |
6. Toro Rosso | 39 |
7. Red Bull | 29 |
8. Williams | 26 |
9. Honda | 4 |