Pondelok, 30 marec 2009
Po dlhej zimnej prestávke a jarnom testovaní nastúpili piloti formuly 1 na štart Veľkej ceny Austrálie v Melbourne. Na nejasnú situáciu o výkonnosti monopostov po zavedení mnohých zmien do technických predpisov mali byť práve prvé preteky skutočným testom nielen strojov, ale aj jazdcov.
Ešte pred pár týždňami bola nejasná situácia okolo tímu Honda, keďže japonská značka po minuloročnej sezóne oficiálne skončila svoje účinkovanie v kolotoči F1 s tým, že sa nedostavili očakávané výsledky a nie je predpoklad, že tohtoročná sezóna by mohla znamenať obrat. Záujem o kúpu stajne bol z viacerých strán, k predaju tímu však došlo len pár týždňov pred prvými pretekmi. Novým majiteľom sa stal dnes už bývalý technický šéf tímu Brit Ross Brawn, ktorý predtým viedol tím Ferrari. Otázkou bolo, či monoposty Honda v novom tíme Brawn GP dokážu za veľmi krátky čas do prvej veľkej ceny pripraviť stroje tak, aby boli konkurencieschopné. Navyše s bývalými jazdcami Hondy, s Buttonom,v minulom roku dosť nevýrazným a s odpisovaným Barrichellom.
Prekvapením bola už sobotňajšia kvalifikácia Veľkej ceny Austrálie, keď oba monoposty tímu Brawn GP si viedli nad očakávanie dobre a Button i Barrichello obsadili v nej prvé dve miesta na štartovom rošte. Sklamaním bolo umiestnenie oboch jazdcov Ferrari, keď Massa obsadil v kvalifikácii siedme a Räikkönen až deviate miesto. Horšie na tom boli tímy McLaren-Mercedes a Renault. Najmä minuloročný majster sveta Brit Hamilton, ktorý nedokončil kvalifikáciu pre problémy s prevodovkou, ktorú potom museli meniť, a to odsunulo majstra sveta takmer na chvost štartového pola. Oboch pilotov Toyoty, Trulliho i Glocka, pre nedovolené priehyby zadného krídla ich monopostov v kvalifikácii diskvalifikovali a do pretekov štartovali z boxov. Naopak, Vettel z Red Bullu si v kvalifikácii viedol skvele a vyjazdil si tretiu priečku. Novinku tohtoročnej sezóny, hybridný systém KERS, využili stajne Ferrari, McLaren a Renault, a z tímu BMW Sauber s ním jazdil len Heidfeld. Jediným nováčikom v štartovom poli oproti minulej sezóne bol Švajčiar Buemi.
Po štarte, ktorý sa nevydaril Barrichellovi a menších "ťukancoch", po ktorých museli Heidfeld, Sutil a Kovalainen do boxov, sa ustálilo poradie Button, Vettel, Massa, Kubica, Räikkönen, Rosberg, Barrichello, Nakajima, Hamilton a ďalší. Potom však prišla havária Nakajimu a na trať muselo vyjsť bezpečnostné vozidlo. Neskôr havaroval aj Piquet a po Japoncovi aj on predčasne skončil. Keďže sa na trati nič mimoriadne nedialo, čakalo sa, že o všetkom sa rozhodne v závere pretekov. Räikkönen, ktorý medzitým postúpil na štvrté miesto, po jazdeckej chybe poškodil predné krídlo, musel do boxov a body z prvých pretekov boli definitívne preč. Pár kôl na to pre technické problémy musel z pretekov odstúpiť aj druhý jazdec Ferrari, Massa.
Keď sa už videlo, že o miesta na stupňoch víťazov sa rozpúta záverečný boj medzi Buttonom, Vettelom a Kubicom, medzi ktorými bol len malý časový odstup, prišlo dve kolá pred koncom k dosť nepochopiteľnej a nezmyselnej kolízii medzi Vettelom a Kubicom, podľa nášho názoru vinou Poliaka. Kubica s rozbitým monopostom zostal stáť a z pretekov odstúpil, Vettel pokračoval na troch (!!!) kolesách ďalej, ale potom aj on odstavil svoj stroj. Button z tímu Brawn GP tak nikým neohrozovaný prešiel cieľom ako víťaz, druhé miesto pripadlo Barrichellovi a tretí skončil Trulli z Toyoty. Štvrtý potom Hamilton, a bodované miesta obsadili ešte Glock, Alonso, Rosberg a debutujúci Švajčiar Buemi.
To, čo Honde nevychádzalo celé roky, si teraz v Austrálii jej monoposty vynahradili dvojnásobným víťazstvom. V novej stajni, pod staronovým šéfom a geniálnym stratégom Rossom Brawnom. V jeho vlastnom tíme Brawn GP.
Po skončení pretekov Trulliho potrestali 25sekundovou penalizáciou za predbiehanie v čase, keď bol Safety Car na trati. Klesol tak na 12 miesto. Toyota sa proti rozhodnutiu komisárov odvolala. Prípad sa bude riešiť 14. apríla v Paríži.
Výsledky Veľkej ceny Austrálie
1. Jenson Button | Brawn GP | 1:34:15,784 h |
2. Rubens Barrichello | Brawn GP | + 0,807 s |
3. Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | + 2,914 |
4. Timo Glock | Toyota | + 4,435 |
5. Fernando Alonso | Renault | + 4,879 |
6. Nico Rosberg | Williams | + 5,722 |
7. Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 6,004 |
8. Sébastien Bourdais | Toro Rosso | + 6,298 |
9. Adrian Sutil | Force India | + 6,335 |
10. Nick Heidfeld | BMW Sauber | + 7,085 |
11. Giancarlo Fisichella | Force India | + 7,374 |
12. Jarno Trulli | Toyota | + 1,604 |
13. Mark Webber | Red Bull | - 1 kolo |
14. Sebastian Vettel | Red Bull | - 2 kolá |
15. Robert Kubica | BMW Sauber | - 3 kolá |
16. Kimi Räikkönen | Ferrari | - 3 kolá |
Preteky nedokončili
Felipe Massa | Ferrari | - 13kôl |
Nelson Piquet jr. | Renault | - 34 kôl |
Kazuki Nakajima | Williams | - 41 kôl |
Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | - 58 kôl |
Poradie jazdcov po prvých pretekoch
1. J. Button | 10 bodov |
2. R. Barrichello | 8 |
3. J. Trulli | 6 |
4. L. Hamilton | 5 |
5. T. Glock | 4 |
6. F. Alonso | 3 |
7. N. Rosberg | 2 |
8. S. Buemi | 1 |
Poradie tímov po prvých pretekoch
1. Brawn GP | 18 bodov |
2. Toyota | 10 |
3. McLaren | 5 |
4. Renault | 3 |
5. Williams | 2 |
6. Toro Rosso | 1 |