Pondelok, 01 júl 2013
Siedme preteky majstrovstiev sveta formuly 1, Veľká cena Veľkej Británie na okruhu v Silverstone, boli najdramatickejšie v tohtoročnom seriáli. Víťazom sa stal Nemec Rosberg pred Austrálčanom Webberom a Španielom Alonsom, keď nemecký jazdec a líder priebežného poradia Sebastian Vettel desať kôl pred cieľom po technickej poruche svojho monopostu Red Bull z pretekov odstúpil.
To, čoho sa nielen Vettel, ale väčšina jazdcov obávala, defektu pneumatík, nebolo príčinou odstúpenia trojnásobného majstra sveta. Vettel sa z ďaleka vyhýbal obrubníkom, o ktorých sa myslelo, že boli príčinou defektov pneumatík, ktoré sa v priebehu pretekov stali. Pneumatiky vybuchovali ako detské nafukovacie balóniky, keď sa veľmi nafúkajú. Prvým takto postihnutým bol Lewis Hamilton, víťaz kvalifikácie a v tej chvíli vedúci pretekár.
Hamilton mal našliapnuté na víťazstvo a nebyť tohto defektu, mohol s veľkou pravdepodobnosťou vyhrať. Ľavá zadná pneumatika mu v 8. kole doslova vybuchla. Podobný osud stihol v 12. kole Massovu rovnako ľavú zadnú pneumatiku. A aby toho nebolo málo, ľavé zadné pneumatiky strelili aj na monopostoch Francúza Jeana-Erica Vergneho i Mexičana Sergio Pereza. Podobný prípad pravdepodobne novodobé dejiny F1 nepoznajú.
Vettel sa po pokynoch z boxov z ďaleka vyhýbal obrubníkom, keďže mohli byť príčinou defektov. Ale neboli. Na svedomí to mala pravdepodobne zmenená konštrukcia pneumatík Pirelli. Aj keď sa Vettel zrade pneumatík ubránil, príčinou jeho vyradenia z pretekov bola technika monopostu a v 42. kole z 52 celkových musel odstúpiť.
Na ružiach to nemali ustlané ani ďalší favoriti. Webber prišiel už v prvej zákrute po štarte o časť predného krídla po kontakte s Grosjeanom, Alonso sa hneď po štarte prepadol dozadu, Hamilton klesol po defekte pneumatiky z prvého miesta na 21. Räikkönen jazdil okolo piateho miesta. Jedine Rosberga nestretlo nič, čo by ho zablokovalo a až do vypadnutia Vettela jazdil na druhej pozícii, potom na prvej.
Keď pár kôl pred koncom pretekov vyšiel na trať už asi po tretí raz Safety Car, do boxov na poslednú výmenu pneumatík zabočil Alonso a prepadol na sa ôsmu priečku, takže umiestnenie na pódiu vyzeralo byť stratené. Krátko pred ním menil pneumatiky aj Webber, ten však bol bližšie k vedúcemu Rosbergovi. Nakoniec pre Webbera i Alonsa priniesli nové pneumatiky výhodu, keďže Sutil, Räikkönen, Grosjean i Ricciardo mali ich dosť ojazdené. Webber i Alonso sa vďaka ním dostali na druhú a tretiu pozícii a dostali sa na pódium. Z minima maximum vyťažil aj Hamilton, ktorý prešiel cieľom na štvrtom mieste.
Vettel po vypadnutí prišiel o dvadsaťpäť bodov, čo pomohlo Alonsovi znížiť jeho náskok na 21 bodov. Polepšil si aj Räikkönen, ktorý je tretí a stráca na Vettela 34 bodov. Polepšili si aj Hamilton a Webber, ktorý sú priebežne na štvrtom a piatom mieste. Šiesty je víťaz zo Silverstone Nico Rosberg.
Mark Webber, 36 ročný Austrálčan, by mal to tejto sezóne končiť nielen v Red Bulle, ale opúšťa aj formulu 1.
Seriál formuly 1 pokračuje už najbližší víkend, keď 7. júla je na programe Veľká cena Nemecka.
Výsledky Veľkej ceny Veľkej Británie
1. Nico Rosberg | Nem./Mercedes | 1:32:59,456 hod |
2. Mark Webber | Austr./Red Bull | +0,765 s |
3. Fernando Alonso | Špan./Ferrari | +7,124 |
4. Lewis Hamilton | V. Brit./Mercedes | +7,756 |
5. Kimi Räikkönen | Fín./Lotus | +11,257 |
6. Felipe Massa | Braz./Ferrari | +14,573 |
7. Adrian Sutil | Nem./Force India | +16,335 |
8. Daniel Ricciardo | Aus./Toro Rosso | +16,543 |
9. Paul di Resta | V. Brit./Force India | +17,943 |
10. Nico Hulkenberg | Nem./Sauber | +19,709 |
Priebežné poradie (po 8 pretekoch z 19)
1. Sebastian Vettel | 132 bodov |
2. Fernando Alonso | 111 |
3. Kimi Räikkönen | 98 |
4. Lewis Hamilton | 89 |
5. Mark Webber | 87 |
6. Nico Rosberg | 82 |
7. Felipe Massa | 57 |
8. Paul di Resta | 36 |
9. Romain Grosjean | 26 |
10. Jenson Button | 25 |
Priebežné poradie (Pohár konštruktérov)
1. Red Bull | 219 bodov |
2. Mercedes | 171 |
3. Ferrari | 168 |
4. Lotus | 124 |
5. Force India | 59 |
6. McLaren | 37 |
7. Toro Rosso | 24 |
8. Sauber | 6 |
9. Marussia | 0 |
Foto: formula1.com