Nedeľa, 14 marec 2010
Kolotoč pretekov formuly 1 roztočilo prvé podujatie seriálu – Veľká cena Bahrajnu. Seriál najrýchlejších automobilových pretekov, ktoré sľubujú dramatické a napínavé preteky od prvej sekundy po štarte až po cieľovú šachovnicovú zástavku. Majú k tomu prispieť nové, dosť razantne zmenené predpisy: napríklad zákaz dopĺňania paliva počas pretekov, nový systém bodovania, nové tímy (Lotus, Virgin, Hispania), najmä však veľké rošády v tímoch, nové a staronové tváre, ale aj návrat Michaela Schumachera, sedemnásobného majstra sveta. Naplnia sa očakávania?
Predpovede o dramatickosti pretekov a celého seriálu sa na Veľkej cene Bahrajnu potvrdili len čiastočne. Chvíľky napätia po štarte vystriedala monotónnosť známa aj z predchádzajúcich sezón. Na čele sa usadil najrýchlejší muž z kvalifikácie Nemec Vettel na Red Bulle. Alonso, po prvý raz v červenom drese Ferrari, si tretiu priečku zo štartu vymenil po tvrdšom ataku s tímovým jazdcom Massom. Za nimi sa jazdci zoradili v poradí: štvrtý Rosberg, piaty Hamilton, šiesty Schumacher.
Dozadu sa prepadol Webber, keď jeho monopost Red Bull dvakrát poriadne zadymil a vyzeralo to na technickú poruchu. Motor Webberovho monopostu ju však predýchal a pokračoval v jazde za Buttonom, úradujúcim majstrom sveta, ktorý teraz (keď stajňu Brawn GP kúpil Mercedes aj s jej šéfom Rossom Brawnom) oblieka tričko McLarenu vedno s Hamiltonom. V takomto poradí, až na jednu zmenu, sa jazdilo aj po výmene pneumatík, ktorá prebehla medzi 13. a 16. kolom z celkových 49. Po boxoch najviac získal Hamilton, keď už na tvrdšej zmesi sa dostal na štvrté miesto pred Rosberga. Oba mercedesy, Rosbergov i Schumacherov, jazdili tak za sebou na piatom a šiestom mieste. Na Schumachera potom začala dobiedzať dvojica Button a Webber, k pokusu o predbiehanie im však bývalý sedemnásobný majster sveta nedal šancu.
Zlý začiatok mali Kubica, nový jazdec Renaultu, i Sutil z Force India, ktorí sa po vzájomnej kolízii hneď na začiatku pretekov ocitli na chvoste. Z nováčikov hneď v druhom kole vypadol Ind Chandhok z nového tímu Hispania, Brazílčan di Grassi (Virgin), ale aj Japonec Kobajashi (Sauber). Hülkenberg (Williams), ktorý po šmyku mohol spôsobiť veľkú kolíziu, (šťastie však zaúradovalo), pokračoval ďalej. Postupne vypadli ďalší: prvý Rus v F1 Petrov (Renault) pre poruchu zavesenia pravého predného kolesa, Brazílčan Bruno Senna (Hispania), synovec niekdajšieho majstra sveta Ayrtona Sennu a Španiel de la Rossa (Sauber). Lotus, ktorý sa po rokoch vrátil do formuly 1 s jazdcami Kovalainenom a Trullim, príliš veľa vody nenamútil ani v druhej desiatke, avšak oba monoposty, na rozdiel od iných nových tímov Hispania, Virgin a Sauber, videli v cieli šachovnicovú zástavku.
Po tom, čo si Vettel vybudoval niekoľkosekundový náskok na čele a do konca pretekov mu stačilo udržiavať si ho, náhle jeho motor začal strácať výkon a Ferrari s Alonsom a Massom sa mu začali približovať. V technických pasážach im Vettel stačil, ale na najdlhšej rovinke im neodolal. Neskôr ani Hamiltonovi. Poradie Alonso, Massa, Hamiltom vydržalo až do cieľa a Ferrari získali po takmer dvoch rokoch prvé double. Štvrté miesto si ustrážil sklamaný Vettel, piaty a šiesty prišli do cieľa Rosberg a Schumacher. Button s Webberom si uvedomili, že útok na Schumachera by k úspechu neviedol a tak pokojne dojazdili na siedmom a ôsmom mieste. Deviaty skončil Liuzzi (Force India) a desiaty stále ambiciózny Barrichello na Williamse. Kubica i Sutil sa po počiatočných problémoch postupne predierali dopredu, ale na lepšie ako 11. a 12. miesto v cieli to nestačilo.
Preteky v Bahrajne ukázali, že najlepšie na novú sezónu sú pripravené stajne Ferrari, Red Bull, Mercedes a McLaren. Veľkou posilou pre Ferrari je Alonso, ktorý sem prišiel z Renaultu a s Massom tvoria veľmi silnú a vyrovnanú dvojicu. Podobné je to aj u McLarenu, ktorý má Hamiltona a Buttona, dvoch majstrov sveta. Z Red Bullu by sa majstrom chcel stať Vettel, ktorý má k tomu všetky predpoklady. Silný a ambiciózny je aj druhý jazdec Red Bullu Webber. A čo Schumacher a Rosberg? Je predpoklad, že Mercedes sa v ďalších pretekoch ešte zrýchli a šance Schumachera i Rosberga môžu stúpnuť. Zatiaľ je Mercedes v porovnaní s Ferrari a Red Bullom o málo pomalší, s McLarenom vyrovnaný. Takže na zaujímavé bitky najmä týchto najväčších favoritov sa môžeme tešiť.
Najbližšia veľká cena formuly 1 je na programe už 28. marca v Austrálii na okruhu Albert Park Circuit.
Poradie v cieli Veľkej ceny Bahrajnu
1. Fernando Alonso | Špan./Ferrari | 1:39:20,396 h (priem. rých. 186,272 km/h) |
2. Felipe Massa | Braz./Ferrari | + 16,099 s |
3. Lewis Hamilton | V. Brit./McLaren | 23,182 |
4. Sebastian Vettel | Nem./Red Bull | 38,799 |
5. Nico Rosberg | Nem./Mercedes | 40,213 |
6. Michael Schumacher | Nem./Mercedes | 44,163 |
7. Jenson Button | V. Brit./McLaren | 45,28 |
8. Mark Webber | Austr./Red Bull | 46,36 |
9. Vitantonio Liuzzi | Tal./Force India | 53,008 |
10. Rubens Barrichello | Braz./Williams | + 1:02,489 min |
11. Robert Kubica | Poľ./Renault | + 1:09,093 |
12. Adrian Sutil | Nem./Force India | + 1:22,958 |
13. Jaime Alguersuari | Špan./Toro Rosso | + 1:32,656 |
14. Nico Hülkenberg | Nem./Williams | - 1 kolo |
15. Heikki Kovalainen | Fín./Lotus | - 2 kolá |
16. Sebastien Buemi | Švajč./Toro Rosso | - 3 kolá |
17. Jarno Trulli | Tal./Lotus | - 3 kolá |
Preteky nedokončili
Karun Chandhok | Ind./Hispania |
Lucas di Grassi | Braz./Virgin |
Kamui Kobajaši | Jap./Sauber |
Vitalij Petrov | Rus./Renault |
Timo Glock | Nem./Virgin |
Bruno Senna | Braz./Hispania |
Pedro de la Rosa | Špan./Sauber |
Stav po prvých pretekoch - jazdci
1. Alonso | 25 |
2. Massa | 21 |
3. Hamilton | 15 |
4. Vettel | 12 |
5. Rosberg | 10 |
6. Schumacher | 8 |
7. Jenson Button | 6 |
8. Webber | 4 |
9. Liuzzi | 2 |
10. Barrichello | 1 |
Tímy po prvých pretekoch (Pohár konštruktérov)
1. Ferrari | 43 |
2. McLaren | 21 |
3. Mercedes | 18 |
4. Red Bull | 16 |
5. Force India | 2 |
6. Williams | 1 |