Pondelok, 10 október 2016
Aj víkend týždeň po Malajzii bol pre nemeckého jazdca formuly 1Nico Rosberga úspešný. Vyhral kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, sedemnáste podujatie seriálu F1, keď druhý Brit Lewis Hamilton preťal pomyselnú cieľovú čiaru o 82 centimetrov neskôr ako Rosberg, resp. na 5807 metrov dlhom okruhu Suzuka bol Hamilton pomalší od Rosberga o 13 tisícin sekundy. Aj to pomohlo Rosbergovi vyhrať preteky pred Holanďanom Maxom Verstapenom. Tretí v cieli bol Hamiltonom.
Základ víťazstva Rosberga v Japonsku bol na štarte pretekov, keď z prvej pozície veľmi dobre odštartoval, ušiel ostatným a zvíťazil spôsobom štart – cieľ. Štart naopak nevyšiel Hamiltonovi, hneď po ňom sa ocitol na ôsmom mieste a stíhacou jazdou potom napravil chybu zo štartu a skončil tretí. Mohol byť aj druhý, ale v predposlednom kole ho na druhej pozícii jazdiaci Verstappen vytlačil z trate a Hamiltonovi už nezostal čas na úspešný útok na "strieborný" post v cieli.
Po skončení pretekov v Japonsku musel Verstappen na koberček k riaditeľovi pretekov. K situácii, ktorá sa mohla skončiť nepríjemnou kolíziou, resp. aj škaredou haváriou prišlo ku koncu pretekov, keď za druhého Verstappena sa tesne dotiahol Hamilton. Na poslednom spomaľovači okruhu došlo k súboju a Hamitovi neostal priestor prejsť zákrutou, musel ju vynechať a ísť rovno (podobný kúsok vyviedol Verstappen Räikkönenovi na VC Maďarska). Holanďan sa tak previnil proti pravidlám tým, že svojím nevypočítateľným a nebezpečným správaním donútil Hamiltona k chybnému manévru. Prípad budú riešiť stevardi o dva týždne pred pretekmi v americkom Austine.
Nico Rosberg vyhral v Japonsku už tridsiatu kvalifikáciu a jazdí vo veľkej pohode. Vydaril sa mu štart a vyhral už štvrté preteky z posledných piatich. Nevyhral len tie minulý týždeň v Malajzii, kde po nezavinenej kolízii hneď po štarte sa prepadol dozadu a stíhacou jazdou to ešte stihol na stupeň víťazov za tretie miesto. V tejto sezóne vyhral už deväť pretekov.
Výhra v Japonsku posunula Rosberga bližšie k titulu majstra sveta, keď zvýšil svoj náskok pred druhým Hamiltonom na 33 bodov. Do konca seriálu zostáva odjazdiť ešte štvoro pretekov, takže prihodiť sa môže všeličo. Ak však pôjde všetko normálne, 33 bodov náskoku by k zisku prvého titulu pre Rosberga mohlo stačiť.
Mercedesy Rosberga a Hamiltona, ak sa v pretekoch nič mimoriadne nestane, sú prakticky k nezastaveniu a v predstihu získali titul majstra sveta v tímovej súťaží – Pohár konštruktérov. Nedostižné sú v každých pretekoch. Zmeniť to môže len chyba jazdca, alebo technická porucha monopostu. Darí sa aj Red Bullom, čo potvrdil napríklad pred týždňom Ricciardo víťazstvom v Malajzii. A aj Verstappen teraz v Japonsku druhým miestom.
Ferrari výkonnosťou na Red Bully doteraz nestačili. V Japonsku to však bolo iné. Oba Ferrari s Vettelom i Räikköneom mali stáť na štarte v druhom rade hneď za mercedesmi, penalizácie ich však odsunuli o niekoľko miest dozadu. Aj v pretekoch sa Ferrari ukázali ako veľmi silné a nebyť pochybenia pri pit stope, mohol Vettel stáť na stupni víťazov a Hamilton mohol skončiť až štvrtý. V stratégii Ferrari to však nebolo prvé zlé rozhodnutie!
Štvrtým najsilnejším tímom sa ukazuje už dlhšie indický tím Force India s Mexičanom Perezom a Nemcom Hülkenbergom. Hneď za nimi je potom Williams v sedle s Brazílčanom Massom a Fínom Bottasom. McLaren nasadil v Japonsku novú špecifikáciu motorov Honda, od ktorých si tím veľa sľuboval. Zostalo však len pri očakávaniach, keď Alonso skončil 16. a Button bol v cieli na 18. mieste.
Prekvapujúco na týchto šesť tímov nestačí juniorský tím Toro Rosso. Tak Sainz junior ako aj Rus Kvjat nedosahujú dobré výsledky a v bodovaní tímov im patrí až siedme miesto. Od renaultov sa čakali lepšie výsledky, ale nestalo sa a v tejto sezóne sa už ťažko presadia.
Osemnáste preteky seriálu formuly 1 pokračujú 23. októbra Veľkou Cenou USA v Austine.
Výsledky Veľkej ceny Japonska
1. Nico Rosberg | Nem./Mercedes | 1:26:43,333 hod |
2. Max Verstappen | Hol./Red Bull | +4,978 s |
3. Lewis Hamilton | V. Brit./Mercedes | +5,776 |
4. Sebastian Vettel | Nem./Ferrari | +20,269 |
5. Kimi Räikkönen | Fín./Ferrari | +28,370 |
6. Daniel Ricciardo | Austr./Red Bull | +33,941 |
7 Sergio Perez | Mex./Force India | +57,495 |
8. Nico Hulkenberg | Nem./Force India | +59,177 |
9. Felipe Massa | Braz./Williams | +1:37,763 min |
10. Valtteri Bottas | Fín./Williams | +1:98,323 |
11. Romain Grosjean | Franc./Haas | +1:39,254 |
12. Jolyon Palmer | Ír./Renault | - 1 kolo |
13. Daniil Kvyat | Rus./Toro Rosso | - 1 kolo |
14. Kevin Magnussen | Dán./Renault | - 1 kolo |
15. Marcus Ericsson | Švéd./Sauber | - 1 kolo |
16. Fernando Alonso | Špan./McLaren | - 1 kolo |
17. Carlos Sainz | Špan./Toro Rosso | - 1 kolo |
18. Jenson Button | V. Brit./McLaren | - 1 kolo |
19. Felipe Nasr | Braz./Sauber | - 1 kolo |
20. Esteban Gutierrez | Mex./Haas | - 1 kolo |
21. Esteban Ocon | Franc./Manor | - 1 kolo |
22. Pascal Wehrlein | Nem./Manor | - 1 kolo |
Priebežné poradie jazdcov (po 17 z 21 podujatí)
1. Nico Rosberg | 313 bodov |
2. Lewis Hamilton | 280 |
3. Daniel Ricciardo | 212 |
4. Kimi Räikkönen | 170 |
5.-6. Max Verstappen | 165 |
5.-6. Sebastian Vettel | 165 |
7. Valtteri Bottas | 81 |
8. Sergio Perez | 80 |
9. Nico Hulkenberg | 54 |
10. Felipe Massa | 43 |
11. Fernando Alonso (Špan./McLaren) | 42 |
12. Carlos Sainz (Špan./Toro Rosso) | 30 |
13. Romain Grosjean (Franc./Haas) | 28 |
14. Daniil Kvyat (Rus./Toro Rosso) | 25 |
15. Jenson Button (V. Brit./McLaren) | 19 |
16. Kevin Magnussen (Dán./Renault) | 7 |
17. Jolyon Palmer (Ír./Renault) | 1 |
18. Pascal Wehrlein (Nem./Manor) | 1 |
19. Stoffel Vandoorne (Belg./McLaren) | 1 |
20. Esteban Gutierrez (Mex./Haas) | 0 |
21. Marcus Ericsson (Švéd./Sauber) | 0 |
22. Felipe Nasr (Braz./Sauber) | 0 |
23. Rio Haryanto (Indonéz./Manor) | 0 |
24. Esteban Ocon (Franc./Manor) | 0 |
Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)
1. Mercedes | 593 bodov – istý víťaz |
2. Red Bull | 385 |
3. Ferrari | 335 |
4. Force India | 134 |
5. Williams | 124 |
6. McLaren | 62 |
7. Toro Rosso | 47 |
8. Haas | 28 |
9. Renault | 8 |
10. Manor | 1 |
11. Sauber | 0 |
Foto: formula1