Utorok, 17 február 2009
Nový monopost McLaren Mercedes MP4-24 sa výrazne odlišuje od predošlého, na ktorom Lewis Hamilton získal v minulom roku titul majstra sveta vo formule 1. Vychádza z predchádzajúcich modelov, rešpektuje nové pravidlá pre tohtoročnú sezónu a mal by byť od minuloročného najmä rýchlejší i stabilnejší.
Medzi zmeny badateľné na prvý pohľad patria hladké pneumatiky a zrušenie dodatočných aerodynamických prvkov. V útrobách monopostu je skrytý systém KERS, ktorý v akumulátoroch zhromažďuje a spätne rekuperuje energiu získanú pri brzdení.
Systém KERS poskytne pilotovi na jeden okruh na viac ako šesť sekúnd doplnkový výkon 80 koní pre prídavný elektromotor. Elektromotor sa spúšťa tlačidlom na volante a prispieva k rýchlejšej akcelerácii. Skracuje čas na jeden okruh približne o 0,4 až 0,6 sekundy a zvyšuje tak celkovú priemernú rýchlosť na jedno kolo.
Podobný účinok má z kokpitu nastaviteľné predné krídlo, ktoré je teraz široké 180 centimetrov, rovnako ako monopost (predtým 140 cm), a je umiestnené vo výške 7,5 cm (predtým 15 cm) nad vozovkou, čím zvyšuje aerodynamický tlak na nápravu.
Lepšie podmienky pri predbiehaní prináša zadné krídlo. Šírku má skrátenú z jedného metra na 75 centimetrov a nesmie byť umiestnené vyššie ako 95 cm nad vozovkou (predtým 80 cm). To dovoľuje skrátiť vzdialenosť medzi monopostami, ktoré budú môcť teraz jazdiť tesnejšie za sebou.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mercedes-Benz