Utorok, 30 september 2008
Priam fantastický výsledok pre Renault a Fernanda Alonsa. Prvé pódium a prvé víťazstvo po roku. Po skvelých tréningových výsledkoch, ale po zbabranej kvalifikácii. Aj taká bola veľká cena Singapuru formuly 1, prvá v histórii pri umelom osvetlení.
Boli to historické preteky, prvé pri umelom osvetlení. Už to sľubovalo zaujímavé boje i dramatické situácie. Tie aj prišli a boli korením pretekov. V týchto končinách sveta je totiž aj večer, kedy sa preteky išli (štart bol o ôsmej večer miestneho času, nášho času o štrnástej), stále teplota okolo 30 °C, ale aj vysoká vlhkosť vzduchu. Takéto klimatické podmienky kladú zvýšené nároky na ľudský organizmus, zvlášť na ten, ktorý na toto podnebie nie je zvyknutý. Nečakaná chvíľa potom môže prísť ako blesk z jasného neba. A takých bleskov bolo v pretekoch hneď niekoľko.
Ani nie blesky, ale priam katastrofálne výbuchy postihli tím Ferrari. Najprv Massa pri tankovaní vinou zlej signalizácie odišiel z boxov aj s benzínovou hadicou. Potom zostal stáť na konci uličky a čakal, kým ho dobehnú mechanici a hadicu aj s tankovacím uzáverom mu neodpoja. A to trvalo poriadne dlho! Pre Massu, ale vlastne pre oba Ferrari, teda aj pre Räikkönena, to bola obrovská smola, pretože pred zachádzkou do boxov bol Massa na prvom a Räikkönen na treťom mieste. Tankovacia nehoda Massu zapríčinila tiež dlhé zdržanie Räikkönena v boxoch (keďže stál za ním) a pre úradujúceho majstra sveta aj značnú časovú stratu.
Druhá pohroma Ferrari prišla po jazdeckej chybe Räikkönena, keď tlačil na Glocka, aby Nemec chyboval a on sa tak dostal pred neho. Sám však tú chybu urobil a bol z toho veľký tresk, keď vyletel z trate a s poškodeným monopostom už nemohol pokračovať v pretekoch. Chyboval aj Massa, keď vyšiel z pit lane nebezpečne, za čo ho penalizovali prejazdom boxovou uličkou. A tak z črtajúcej sa nádeje na dvojité víťazstvo červených zostala len spľasnutá bublina, žiadny bod, zato dosť času na premýšľanie, prečo sa to všetko stalo.
Opakom bol Renault, vlastne len polovica jeho tímu, keďže Piquet havaroval a totálne rozbil svoj stroj. Alonso sa dobre predviedol v oboch tréningoch pred pretekmi, keď bol najrýchlejší. V druhej časti kvalifikácie však mal technický problém na monoposte s palivovým čerpadlom a obsadil v kvalifikácii až 15. miesto. Z neho aj vyštartoval na trať pretekov. Jazdil rýchlo, agresívne a poslúchal ho aj monopost. A navyše, jeho tím aj správne naplánoval zastávky v boxoch. Po neprehľadných boxových rošádach sa po 33. kole dostal Alonso do čela pretekov. Na druhom mieste so šesťsekundovou stratou jazdil Rosberg a na treťom Coulthard. Neskôr Alonso zvýšil náskok na 16 sekúnd, čo mu stačilo na to, aby si vedenie udržal aj po návrate z boxov.
Dráma však mala pokračovanie, keď Sutil narazil do zvodidiel a znovu vyšlo na trať spomaľovacie vozidlo. Monoposty sa znovu zoradili pekne za seba a zastávky v boxoch mali prakticky všetci už za sebou. Na čele bol Alonso, druhý jazdil Rosberg, tretí Hamilton, štvrtý Glock, piaty Räikkönen, šiesty Vettel, ďalej Heidfeld a Coulthard. O útoku Räikkönena na Glocka s nešťastnou haváriou minuloročného majstra sveta sme si už povedali. Hamilton očakávaný útok na prvých dvoch neriskoval – veď jeho najväčší konkurent Massa jazdil v tej chvíli až na štrnástom mieste a Räikkönen bol mimo hru. Takže poradie sa do cieľa nemenilo a Alonso a jeho tímový šéf Briatore slávili veľké víťazstvo.
Výsledky GP Singapuru
1. Fernando Alonso | Renault | 1:57:16,304 h |
2. Nico Rosberg | Williams | +2,957 s |
3. Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | +5,917 |
4. Timo Glock | Toyota | +8,155 |
5. Sebastian | Vettel Toro Rosso | +10,268 |
6. Nick Heldfeld | BMW Sauber | +11,101 |
7. David Coulthard | Red Bull | +16,387 |
8. Kazuki Nakajima | Williams | +18,489 |
9. Jenson Button | Honda | +19,885 |
10. Heikki Kovaleinen | McLaren-Mercedes | +26,902 |
11. Robert Kubica | BMW Sauber | +27,975 |
12. Sebastien Bourdais | Toro Rosso | +29,432 |
13. Felipe Massa | Ferrari | +35,170 |
14. Giancarlo Fosichella | Force India | +43,571 |
15. Kimi Räikkönen | Ferrari | +4 kolá |
Najrýchlejšie kolo
- Kimi Räikkönen - Ferrari - 1:45,599
Priebežné poradie jazdcov
1. L. Hamilton | 84 |
2. F. Massa | 77 |
3. R. Kubica | 64 |
4. K. Räikkönen | 57 |
5. N. Heidfeld | 56 |
6. H. Kovalainen | 51 |
7. F. Alonso | 38 |
8. S. Vettel | 27 |
9. J. Trulli | 26 |
10. T. Glock | 20 |
11. M. Webber | 20 |
12. N. Rosberg | 17 |
13. N. Piquet jr. | 13 |
14. R. Barrichello | 11 |
15. K. Nakajima | 9 |
16. D. Coulthard | 8 |
17. S. Bourdais | 4 |
18. J. Button | 3 |
19. G. Fisichella | 0 |
20. T. Sató | 0 |
21. A. Sutil | 0 |
22. A. Davidson | 0 |
Priebežné poradie tímov
1. McLaren-Mercedes | 135 |
2. Ferrari | 134 |
3. BMW Sauber | 120 |
4. Renault | 51 |
5. Toyota | 46 |
6. Toro Rosso | 31 |
7. Red Bull | 28 |
8. Williams | 26 |
9. Honda | 14 |
10. Force India | 0 |
11. Super Aguri | 0 |
Foto: BMW