Utorok, 03 august 2010
Tí, čo si na začiatku tohtoročnej sezóny F1 mysleli, že bude nudná (a nebolo ich málo), sa aj pri Veľkej cene Maďarska na Hungaroringu presvedčili, ako veľmi sa mýlili. Napínavé boli dokonca aj tréningy, nehovoriac o kvalifikácii a samotné preteky ponúkli takmer všetko. Chýbala len drastická havária, ale ani od tej nebolo ďaleko...
O Hungaroringu sa často hovorí, že sa tam ťažko predbieha a teda dalo sa očákavať že boj o pozíciu na štarte bude tvrdý. Obaja jazdci tímu Red Bull však ukázali, že ostatné tímy jazdia asi inú ligu. Strata 1,2 s tretieho Alonsa na štarte na Vettela, ktorý kvalifikáciu vyhral pred Webberom, to je večnosť. Za nimi sa zoradili ostatní, pričom dobrým umiestením prekvapil Petrov (Renault) a už menej prekvapilo ďalšie slabé umiestenie Schumachera, ktorý na svojho tímového kolegu Rosberga strácal 10 miest.
Vettel tentokrát neodštartoval zle, ale aj tak bol na nájazde do prvej zákruty Alonso o pol vozu vpredu, pozíciu si však neubránil a Vettela pustil dopredu. Webber aj Hamilton na štarte stratili. Vettel nezadržateľne odchádzal a keď na traťv 11. kole vyšiel Safety Car potom, čo Liuzzi stratil koncovú plôšku predného krídla, mal už vyše 11 s náskok. Začalo sa hektické vymieňanie pneumatík, na pôvodných zostali len Webber a Barichello. V boxoch sa Hamilton bez boja dostal pred Massu. Za Safety Carom jazdil ako prvý Webber, za ním Vettel a Alonso. Vettel zjavne chcel umožniť Webberovi získanie náskoku na prezutie pneumatík a pred stiahnutím Safety Caru ho nechal poodísť asi o 4 sekundy, čo je v jasnom rozpore s maximálnou povolenou vzdialenosťou desiatich vozov.
Vettel dostal zásluhe trest prejazdu boxovou uličkou, a po ňom klesol na tretie miesto. Aj samotná výmena pneumatík bola korenená – Kubicu pustil mechanik tesne pred Sutila, ktorý práve zahýbal do svojho boxu a zrážke už nezabránil. Kubica sa pokúsil pokračovať, ale po dvoch kolách aj on pre poruchu odstúpil. Rosbergovi zasa mechanik zle dotiahol maticu na pravom zadnom kolese, ktoré sa po jeho odštartovaní "osamostatnilo" a zastavilo sa až na chrbte mechanika Williamsu – ten ale zostal bez vážnejšej ujmy na zdraví. Renault aj Mercedes dostali pokutu po 50 000 USD. V 24 kole odstúpil Hamilton pre poruchu prevodovky, s ktorou mal problémy už na štarte.
Webber si vpredu vyjazdil 23 sekundový náskok, ktoý mu umožnil výmenu pneumatík v 43 kole bez straty pozície. Barichello sa vozil na peknom piatom mieste až kým v 55 kole nešiel vymeniť pneumatiky, pričom klesol na 11. miesto. Dostal sa tak za Schumachera (od tretiny pretekov bojoval s mäkkými brzdami a jazdil desiaty) a bolo len otázkou času, kedy sa dostane pred neho. V 66. kole sa v štartovej rovinke dostal na pravú stranu Schumacherovho vozu a ten ho bezohľadne začal tlačiť na stenu oddeľujúcu boxy od trate. Barichello ukázal že má srdce bojovníka a nepovolil, aj keď v najkritickejšom momente bolo jeho pravé zadné koleso len asi 3 cm od steny. Po incidente kričal do rádia: "Bolo to hrozné, mal by dostať čiernu vlajku!!!"
Nuž, čiernu vlajku nedostal, ale jeho spôsob jazdy "odmenili" stewardi tým, že v najbližších pretekoch v Spa stratí desať miest na štarte. Preteky potom prebehli bez ďalších hororov. Vyvrcholením boli rozhovory po pretekoch. Barichello, zjavne ešte otrasený, vyhlásil, že "Schumacher takto jazdil vždy, ale ak sa chce rýchle dostať do neba, nech ma tam neberie so sebou". Ostrej kritike podrobil Schumachera aj Niki Lauda, ktorý označil jeho spôsob jazdy za neprijateľný a životunebezpečný. Po zopakovaní záberov dodal, že to bolo brutálne.
Ak sme v titulku napísali, že Schumacher bol nechutný, tak sme mali na mysli jeho vyhlásenie: "Ľutujem, že som mu nechal toľko miesta – keby som mu ho bol nechal menej, nebol by ma predišiel..." Asi mu je jedno, že Barichello už naozaj nemal kam ísť a oplieskať sa o stenu v rýchlosti nad 280 km/h by mohlo dopadnúť fatálne... V svetovej tlači (vrátane nemeckej) bol a ešte stále je tento Schumacherov incident predmetom tvrdej kritiky a znechutenia, väčšina vyslovuje názor, že psychicky nezvládol svoj pomerne neúspešný návrat do F1. Najbližšie preteky v Spa (29.8.) možno napovedia viac.
Výsledky veľkej ceny Maďarska
1. Mark Webber | Red Bull | 1:41:05,571 hod |
2. Fernando Alonso | Ferrari | +0:17,821 s |
3. Sebastian Vettel | Red Bull | +0:19,252 |
4. Felipe Massa | Ferrari | +0:27,474 |
5. Vitalij Petrov | Renault | +1:13,192 min |
6. Nico Hülkenberg | Williams | +1:16,723 |
7. Pedro de la Rosa | Sauber | - 1 kolo |
8. Jenson Button | McLaren | - 1 kolo |
9. Kamui Kobayashi | Sauber | - 1 kolo |
10.Rubens Barrichello | Williams | - 1 kolo |
11.Michael Schumacher | Mercedes | - 1 kolo |
12.Sébastien Buemi | Toro Rosso | - 1 kolo |
13.Vitantonio Liuzzi | Force India | - 1 kolo |
14.Heikki Kovalainen | Lotus | - 3 kolá |
15.Jarno Trulli | Lotus | - 3 kolá |
16.Timo Glock | Virgin | - 3 kolá |
17.Bruno Senna | HRT | - 3 kolá |
18.Lucas di Grassi | Virgin | - 4 kolá |
19.Sakon Yamamoto | HRT | - 4 kolá |
Preteky nedokončili
- Lewis Hamilton - McLaren
- Robert Kubica - Renault
- Nico Rosberg - Mercedes
- Adrian Sutil - Force India
- Jaime Alguersuari - Toro Rosso
Priebežné poradie jazdcov (po 12 z 19 podujatí)
1.Mark Webber | 161 bodov |
2.Lewis Hamilton | 157 |
3.Sebastian Vettel | 151 |
4.Jenson Button | 147 |
5.Fernando Alonso | 141 |
6.Felipe Massa | 97 |
7.Nico Rosberg | 94 |
8.Robert Kubica | 89 |
9.Michael Schumacher | 38 |
10.Adrian Sutil | 35 |
11.Rubens Barrichello | 30 |
12.Vitaly Petrov | 17 |
13.Kamui Kobayashi | 17 |
14.Vitantonio Liuzzi | 12 |
15.Nico Hulkenberg | 10 |
16.Sebastien Buemi | 7 |
17.Pedro de la Rosa | 6 |
18.Jaime Alguersuari | 3 |
Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)
1. Red Bull | 312 bodov |
2. McLaren | 304 |
3. Ferrari | 238 |
4. Mercedes | 132 |
5. Renault | 106 |
6. Force India | 47 |
7. Williams | 40 |
8. Sauber | 23 |
9. Toro Rosso | 10 |
Foto: formula1