Sobota, 01 december 2012
Štatistiky dopravnej nehodovosti na slovenských cestách dokumentujú alarmujúce čísla. Za jeden rok príde približne k 22 000 dopravným nehodám. Preto sa v Centre bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni stretli dopravní odborníci zo Slovenska, Rakúska, Maďarska, Poľska a Českej Republiky. Cieľom bolo hľadať spôsob ako vysoké číslo nehodovosti znížiť. Odborníci z odboru dopravy sa zhodli na tom, že Slovensku by pomohol nový moderný systém vzdelávanie vodičov.
"Ak by sme sa inšpirovali úspešnými zahraničnými príkladmi, mohli by sme výrazne znížiť nehodovosť na slovenských cestách," tvrdí Ing. Milan Troška, riaditeľ výcvikového programu Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring. V roku 2003 vstúpil v Rakúsku do platnosti zákon, implementujúci multifázové vzdelávanie. To v praxi znamená, že po absolvovaní autoškoly vodiči prejdú ďalšími dvoma kurzami v oblasti zdokonaľovania zručnosti v rámci autoškoly a na školení bezpečnej jazdy. Okrem dopravnej vyhlášky a základnej techniky ovládania auta sa vodiči naučia správne reagovať v krízových situáciách ako pretáčavý, či nedotáčavý šmyk alebo si vyskúšajú reakcie auta počas aquaplaningu.
Po prvých troch rokoch od uvedenia do praxe sa v Rakúsku znížila nehodovosť u prvovodičov o 28 percent. Preto sa dnes dopravní odborníci rozprávajú o zavedení modernejšieho vzdelajúceho systému na Slovensku."Ak by sme dnes naštartovali efektívnu debatu so všetkými relevantnými stranami, efektívne vzdelávanie by sa mohlo stať realitou už blízkej dobe," myslí si Milan Troška.
"Aj keď sú dnes školenia bezpečnej jazdy nepovinné, našimi kurzami prejde ročne vyše 5000 vodičov. Stretávame sa iba s pozitívnymi reakciami. Sme presvedčení, že povinné kurzy bezpečnej jazdy by výrazne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti na slovenských cestách. Na kurzy totiž prichádzajú vodiči, ktorí vôbec nevedia reagovať v krízových situáciách," tvrdí Ing. Milan Troška.
Aby sme mohli aj na Slovensku úspešne odštartovať nové moderné vzdelávanie, za spoločný rokovací stôl si musí sadnúť ministerstvo vnútra, policajné prezídium, BEZOP, dopravní analytici a ďalší odborníci. Oni sú tí, od ktorých závisí plánovanie a modelovanie systému. K akcelerácií tohto procesu prispela konferencia v priestoroch Centra bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni. Po prvýkrát sa stretli všetky zainteresované strany, ktoré si vytýčili spoločný ciel – skoré vybudovanie nového systému vzdelávania.
Autor: red-gold