Piatok, 04 november 2011
O novom Rangeri Pic-up by sa mohlo povedať, že crash testy zvláda ako gurmán, keď ochutnáva pred jedlom päťhviezdičkový koňak. Nový Ford Ranger totiž ako vôbec prvý pickup dosiahol v crash testoch Euro NCAP maximálne ocenenie 5 hviezdičiek, čo je najlepší výsledok, aký kedy dosiahol automobil tejto kategórie.
Ranger dosiahol 89 percent v kategórii celkovej bezpečnosti – je to vôbec najlepší výsledok, aký kedy dostal automobil kategórie pickup a jedno z najvyšších bodových ocenení, ktoré spoločnosť Euro NCAP udelila akémukoľvek typu automobilu. Navyše aj najvyššie hodnotenie za ochranu chodcov (81 percent) bez ohľadu na kategóriu vozidla. Jeho 5 hviezdičiek odráža presvedčivé schopnosti v kategórii ochrany dospelých, detí a chodcov.
Nový Ranger je navrhnutý tak, aby poskytoval komplexnú bezpečnostnú ochranu, počnúc konštrukciou karosérie. Tá je vyrobená z vysokopevnostnej ocele, aby v prípade kolízie dokázala ochrániť cestujúcich. Ďalej je v Rangeri použitý úplne nový rám, ktorý pomáha usmerňovať hlavný tok energie nárazu pri zrážke.
Pri navrhovaní Rangeru použili konštruktéri Fordu počítačové modely a uskutočnili viac ako 9 000 simulácií zrážok vozidla vo virtuálnom svete ešte predtým, ako bol fyzickému crash testu podrobený prvý prototyp vozidla.
Novinkou na modeli Ranger sú bočné záclonové airbagy, po prvýkrát použité v štandardnej výbave Rangera v Európe. Umiestnené sú v čalúnení strechy a v prípade bočného nárazu vytvoria ochranný vankúš pre hlavy pasažierov. Záclonový airbag je určený na ochranu cestujúcich v modeloch s kabínou Double Cab a Super Cab. Pokrýva hornú časť konštrukcie a okná od A stĺpika až po zadnú časť priestoru pre cestujúcich.
Nové bočné airbagy sa aktivujú z bočných opôr predných sedadiel a poskytujú ochranu pre hrudník zo strany nárazu. Fungujú v spolupráci s čelnými airbagmi pre vodiča a spolujazdca. Štandardným prvkom výbavy pri všetkých modeloch je aj kolenný airbag vodiča.
Medzi ďalšie bezpečnostné technológie patria trojbodové bezpečnostné pásy pre všetky miesta na sedenie. Bezpečnostné pásy predných sedadiel sú opatrené predpínačmi a obmedzovačmi ťahu, rovnako aj signalizáciou nezapnutých pásov.
Po prvýkrát boli pri pickupe použité technológie ohľaduplné k chodcom. Patrí medzi ne štruktúra "hexageneous" umiestnená pod kapotou, ktorá znižuje pravdepodobnosť zranenia hlavy chodcov. Tiež dizajn predného nárazníka, ktorý je vyrobený z energiu pohlcujúcich materiálov.
Nový Ranger využíva tiež inovatívne technológie aktívnej bezpečnosti. Kľúčovým prvkom už v štandardnej výbave je elektronický stabilizačný program (ESP), ktorý pomocou moderných senzorov neustále sleduje správania sa vozidla a pomáha udržiavať jeho stabilitu.
Rangeru nechýba ani systém kontrola kolísania prívesu, či systém adaptívnej kontroly zaťaženia pri preprave ťažkých nákladov, ktoré sú ďalšou zárukou bezpečnej jazdy. Má aj systém kontroly kolísania prívesu. Pri jazde z kopca ocenia vodiči systém Hill Descent Control a určite aj asistent rozjazdu do kopca.
Autor: J. GoldbergerFoto: Ford