Sobota, 09 marec 2013
Už sme opäť doma a ženevský autosalón je pre nás históriou. Aj pomerne trpkou osobnou skúsenosťou, keď že po iks kilometroch, ktoré novinár musí prejsť v obrovskej hale Palexpo, sa často vracia domov s poriadne "ojazdenými" nohami. A tak si treba pripomenúť legendárneho etiópskeho vytrvalca Abebe Bikilu, ktorý behával maratón bosý, vyzuť sa a kilometre zdolávať v ponožkách. Ľudia na autosalóne hľadia najmä pred seba, menej pod nohy. Žiadny trapas sa tak nekonal, okolie si to jednoducho nevšimlo. A návrat domov bol bezbolestný a my vám môžeme sprostredkovávať všetko to, čo sme na ženevskom autosalóne videli, počuli a čo zachytil náš fotoaparát.
Ak by sme to zobrali podľa abecedného poriadku, prvou v zozname je Alfa Romeo a jej malý športiak. Ďalšou novinkou by bol koncept rovnakej značky, ale v expozícii Európskeho inštitútu dizajnu (IED) – luxusná limuzína strednej triedy menom Gloria. Nasledovali by novinky Audi, BMW, Bentley, Citroën, Dacia, Ford, Honda a ďalšie značky.
Ak by sme zvolili iný spôsob prezentácie nových modelov či konceptov, potom by poradie bolo, samozrejme, iné. Napríklad takéto: Lamborghini Veneno, Ferrari LaFerrari, McLaren P1, Koenigsegg Hundra, BMW 3 GT, Alfa Romeo C4, Infinity Q50, Peugeot 2008, Kia pro_cee'd GT, Dacia Logan MCV, Škoda Octavia Combi či Qoros 3 sedan, ale aj ďalšie, ktoré nemohli ujsť našej pozornosti. Postupne sa k všetkých významným novinkách predstaveným v Ženeve vrátime podrobnejšie.
Nespomenúť nemôžeme ani udalosť, resp. auto, ktoré síce v Ženeve nebolo novinkou, ale zvíťazilo v ankete Auto roka 2013 – Volkswagen Golf siedmej generácie. Už druhý rok sa vyhlasovanie ankety nekoná v novembri, ale v marci aktuálneho roka, a to práve na autosalóne v Ženeve. Takže – nech žije nový kráľ!
Alfa Romeo
Ako koncept sa malá Alfa Romeo 4C predstavila už v roku 2011 a bolo to rovnako v Ženeve. Teraz, o dva roky neskôr, vďaka priaznivým ohlasom už v produkčnej podobe. Jedným zo zámerov automobilky je oživiť záujem o športové autá. Oproti konceptu sa vzhľad malej alfy príliš nezmenil až na drobné detaily. Pôvodný koncept vážil okolo 850 kg, produkčný model by nemal presiahnuť 950 kg. Pohon dvojmiestneho kupé má obstarávať preplňovaný štvorvalec 1750 cm³ s výkonom 240 koní. Ráta sa s edíciou 2000 kusov, takže Alfa 4C by mala byť veľmi horúcim tovarom.
Alfa Romeo Gloria je koncept limuzíny s dĺžkou 4700 mm, šírkou 1920 mm, výškou1320 mm a rázvorom 2900 mm. Alfa tento koncept stavia napríklad proti Audi A5 Sportback. O premene konceptu na sériové auto rozhodnuté nie je. Dizajn vyvinula Alfa v spolupráci s Európskym inštitútom dizajnu (IED) a koncept nestál v Ženeve v expozícii Alfy, ale na stánku IED. Jeho zvláštnosťou je, že zadný pár dverí sa otvára proti smeru jazdy. Ak by sa model Gloria dostal do sériovej výroby, pod kapotu by putoval niektorý zo šesť- či osemvalcových motorov Maserati Quattroporte.
Audi
V rozsiahlej expozícii, hádam najväčšej spomedzi v šetkých v Ženeve, ukázala nemecká automobilka hneď niekoľko absolútnych noviniek. Tu ťažko vyberať, ktorú novinku dať na prvé miesto, pretože na stánku Audi bolo viac s písmenami RS v názve modelov – RS 7, RS 6, RS 6 Avant a RS Q3, všetky s pohonom všetkých kolies, čo je vyznačené na prednej časti auta. Ďalší, RS 5 Cabriolet, mal premiéru už v závere minulého roka. RS Q3 je novinkou v segmente, kde bude čakať na BMW X1 M, ktorý na scéne ešte chýba.
Novinka RS Q3 má úžasné parametre: preplňovaný päťvalec s objemom 2,5 litra s výkonom 310 koní. Ešte lepšie s výkonom je na tom RS 6 Avant, ktorý má pod kapotou vidlicový osemvalec 4,0 TFSI s dvojitým preplňovaním a výkonom 560 koní. V súčasnosti je RS 6 Avant pravdepodobne najrýchlejšie kombi na svete. Trošku iné v porovnávaní s BMW je to s RS 7, oproti nemu však na druhej strane stojí BMW M6 Gran Coupé.
Ďalšou novinkou Audi v Ženeve bol model A3 Sportbach e-tron. Poháňa ho zážihový štvorvalec 1,4 litra (150 koní) v kombinácii s elektromotorom (75 kW/102 k). Systém má celkový výkon 204 koní a 350 Nm. Môže jazdiť v troch režimoch: na spaľovací motor, čisto na elektrický pohon (prejde 50 km), alebo na kombinovaný. Audi udáva spotrebu 1,5 l/100 km a emisie 35 g/km.
Označenie A3 Sportback g-tron mal v Ženeve Sportback poháňaný stlačeným zemným plynom, na ktorý prejde až 1300 km pri emisiách 30 gramov CO2 na kilometer. Používa upravený zážihový motor 1,4 TFSI. Keď tlak v jeho dvoch plynových nádržiach klesne z 200 barov pod hranicu 10 barov, systém sa automaticky prepne na benzínový pohon.
Spomeňme ešte ďalšie dva modely Audi vystavované v Ženeve. Prvým je upravené, vyčačkané a ultra rýchle Audi R8 LMS ultra a Audi Q5 2,0T hybrid. O nich si povieme viac niekedy nabudúce.
Autor: J. GoldbergerFoto: Autor