Štvrtok, 07 marec 2013
Ženevský autosalón je Top udalosťou roka a zároveň najväčším európskym i svetovým autosalónom. Do Ženevy smeruje každoročne začiatkom marca približne desaťtisíc novinárov z celého sveta, aby si prezreli najnovšie novinky, ktoré pre Zemeguľu pripravili automobilky od krajiny vychádzajúceho slnka až po západné pobrežie Spojených štátov. Ich kráľovstvom sú prvé dva dni autosalónu, ktorý sa odohráva v obrovskej hale výstaviska Palexpo. Tento rok to bolo 5. a 6. marca. Pre ostatnú verejnosť je autosalón prístupný od 7. do 17. marca.
Naša redakcia nemohla zostať bokom, a tak sme sa do švajčiarskej Ženevy vybrali autom do Prahy a odtiaľ znovu autom, ale už v početnejšej slovensko-českej posádke sme pokračovali do miesta najväčšej motoristickej udalosti roka. Voľbu cesty pražskí kolegovia prenechali plne navigačnému zariadeniu nášho Renaulta Grand Scénic a ten naprogramoval síce najkratšiu, ale nie najrýchlejšiu trasu a tak sme Švajčiarskom cestovali väčšinou nie po diaľniciach. Z Prahy do francúzskej dedinky Armoy, do miesto nášho ubytovania, to bolo 995 kilometrov. Na druhý deň ráno ďalších 39 km na výstavisko Palexpo. A keďže v to ráno celý svet smeroval práve sem, tie necelé štyri desiatky kilometrov nám zabrali takmer dve hodiny! Ale boli sme šťastní, že konečne sme tu, v automobilovom raji.
Hneď po tom, ako sme si v tlačovom stredisku prevzali autosalónovú "bibliu" – objemný katalóg Automobil revue 2013, viedla naša cesta za automobilovými novinkami, kvôli ktorým sme sem pricestovali. A hneď prvou zastávkou v hale výstaviska bola expozícia svetoznámej karosárne Pininfarina a prvou snímkou vo fotoaparáte jej starší, ale prekrásny model ešte z pionierskych čias firmy. Supernovinku mali prekrytú modrou plachtou, ktorá takto čakala ako slávna socha na svoje odhalenie po skončení pompéznej tlačovej konferencii.
Ďalším naším zastavením bol stánok McLarenu, jedného z troch svetovo najväčších výrobcov superšportu. Pri absolútnej novinke, modeli McLaren P1, sa skveli aj predchádzajúce superšporty tohto britského športového giganta. Superšporty McLaren budili vždy pozornosť tým ako vyzerali, čo na ceste dokázali, ale najmä technickými parametrami. Či už to bol dávnejší F1, model z ríše snov, MP4-12C alebo MP4-12C Spider z minulého roka, ktorý zdolá stovku za 3,1 sekundy a môže ísť rýchlosťou až 329 km/h.
Posledná novinka McLarenu je ešte väčšou bombou, hviezdou najväčšej veľkosti. Tipovali by ste, že osemvalcový motor s objemom 3,8 litra a dvojitým preplňovaním, ktorý poháňa hyperšportovú novinku P1 má výkon 916 koní a 900 Nm?! To všetko sa prenáša na kolesá zadnej nápravy prostredníctvom 7stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Do auta sa nasadá cez dvere, ktoré sa otvárajú k nebu. Mr. Bean sa má na čo tešiť! Ak ho chcete mať aj vy vo svojej garáži, musíte sa trošku poponáhľať, pretože McLaren vyrobí P1 len v počte 375 kusov a cena jedného bude stáť vyše jedného milióna eur.
Keď už je reč o superšportoch, vlastne skôr hyperšportoch, tak v Ženeve vystavovali svoje nové modely z kategórie nad 700 koní ešte ďalší dvaja výrobcovia tejto kategórie. Taliansky Ferrari ukázal vo veľkej paráde a pri obrovskej koncentrácii novinárskej obce najnovší model s menom LaFerrari. Až takej, že expozícia Ferrari bola v Ženeve v takom obliehaní, že pre davy ľudí bolo možné vidieť iba časti karosérie a len mimoriadne krátko aj celé auto. Stálo to však za to, pretože novinka musela uchvátiť každého, kto uvidel aspoň kus z nej.
S vymýšľaním mena si vo Ferrari asi nedali veľa práce, riadne si však popracovali na ostro červenej novinke. Tvary LaFerrari nepochádzajú od Pininfarinu, ale z vlastnej dielne a od dizajnérov Ferrari. Tí z Maranella si na novinke dali naozaj záležať a hyperšport navrhovali tak, aby mal najmä skvelú aerodynamiku. Pohľad na nové LaFerrari prezrádza aj príbuznosť k minulým modelom, najmä tých posledných.
Na pohon používa LaFerrari 12valvový vidlicový motor so zovretím valcov 65º a HY-KERS systém, podobne ako to majú monoposty Ferrari v F1. Zdvihový objem zážihového motora má 6262 cm², najvyšší výkon 800 koní (588 kW) pri 9000 otáčkach a krútiaci moment 700 Nm pri 6750 otáčkach. Elektrický motor pridáva 163 koní (120 kW) a 270 Nm. Na stovku akceleruje LaFerrari za 3 sekundy, z 0 na 300 km/h je za 15 sekúnd a najvyššia rýchlosť je 350 km/h.
Zrejme z úcty k rýchlosti a jednému z najrýchlejších mužov v sedle červených ferrari má novinka LaFerrari v spodnej časti venca volantu nápis Fernando Alonso, meno druhého pilota F1, Brazílčana Felipe Massu však chýba. Možno preto, že Španiel Alonso je v očiach Talianov tým pravým mužom za volantom monopostu z Maranella. Alebo – možno na LaFerrari si požičali volant z Alonsovho monopostu, pretože tento v novinke Ferrari veľmi pripomína volant z monopostu formuly 1. K otázke, kedy sa nové Ferrari dostane k zákazníkom, sme sa v stánku Ferrari nedostali.
Najnovšiu novinku z talianskeho mestečka Sant´ Agata Bolognese výrobca pred Ženevou neohlasoval, na autosalóne sa však Lamborghini prezentoval modelom Veneno. Takže do tretice tu bol ďalší hyperšport. Býk v znaku novinky sa tak aspoň symbolicky postavil k dvojici Ferrari a McLaren, aj keď pôvodní vlastníci Ferrari a Lamborghini sa v láske nemali. Táto talianska novinka vyzerá na prvý pohľad ako auto z pretekárskeho okruhu, na to ho pasujú aj jeho výkony. Dosť však pripomína aj predchádzajúce Lambo Avantador, hlavne jeho čelná partia tomu nahráva. Zhody s Avantadorom sú aj v interiéri novinky.
Ak LaFerrari možno označiť za krásavca, o novinke Veneno sa to povedať nedá. Čo sa však nedá povedať o LaFerrari, ale o modeli Veneno je to, že má aerodynamiku ako pretekársky automobil a veľmi pripomína auto z pretekárskych okruhov.
Ako sa do Lambo Vaneno nastupuje? No predsa dverami, ktoré sa otvárajú dohora. Čo má nový model stáť? Údajne približne tri milióny eur a vyrobiť sa majú iba tri exempláre. Na rozdiel od modelu vystavovaného v Ženeve v sivej farbe, ďalšie tri majú byť vo farbách talianskej trikolóry, teda zelenej, bielej a červenej. K technickým parametrom nového Lamborghini Veneno sme sa na ženevskom autosalóne nedostali.
Autor: J. GoldbergerFoto: Autor