Štvrtok, 29 marec 2012
V poslednej časti ženevskej fotogalérie prinášame kolekciu našich fotografických úlovkov z autosalónu pri brehoch švajčiarskeho jazera. Nájdete v nej obrázky automobily značiek Renault až Volkswagen. Stošesť snímok vám priblíži posledné novinky automobilových producentov. Prehliadku otvárame monopostom, ktorý síce nenosí priamo značku francúzskeho výrobcu Renault, ale pre stajňu Red Bull dodáva motor a dopomohol mu už dvakrát po sebe k titulu majstra sveta.
Najpodstatnejšou novinkouRenaulta v Ženeve bol určite modelZOE, čo je elektromobil v sériovom vyhotovení. Je to malý kompaktný päťdverový hatchback pripravený vyraziť k dílerom a svojim prvým zákazníkom. Poháňať ho bude elektromotor s výkonom 65 kW (88 k) a krútiacom momentom 220 Nm s energiou z lítium-iónových batérií. Štvormiestny hatchback vyvinie rýchlosť 135 km/h a pri bežnej jazde môže prejsť 210 kilometrov, pri ostrejšej okolo 150 km. Renault sa na svojej expozícii pýšil aj elektrickýmFluence Z.E. aKangoo Z.E., tiež malýmTwingom s emisiami CO2 len 85 g/km.
BudúciSEAT Toledo sa predviedol v podobe konceptu veľmi blízkeho k sériovej podobe. V Ženeve ho prirovnávali k českému Rapidu (model zatiaľ s nepotvrdeným menom medzi Fabiou a Octaviou), budúcemu modelu Škody, ktorému je vraj na vlas podobný. Isté však je to, že Toledo novej generácie by minimálne na 90 % mal vyzerať v sériovej podobe tak, ako sme videli v expozícii Seatu. Návrat k sedanu, možno správnejšie povedané päťdverovému liftbacku, by mal byť obrat, ktorý prinesie Seatu i Toledu úspech po tom, ako automobil s týmto menom laboroval s nie veľmi úspešnými karosériami typu hatchback s rysmi MPV.
Smart pridáva do svojej flotily ďalší, v Ženeve to bol konceptPick-up, možno budúci model. Po tom, čo sa koncom roka 2010 rozbehla pilotná výroba druhej generácie Smart ForTwo electric drive, prichádza Smart teraz na báze tohto modelu s verziou pick-up pre každodennú mestskú prevádzku.
Po prvý raz vo svojej 22ročnej histórii sa španielska spoločnosťGTA Spano prezentovala aj v Ženeve. Vystavovala tu svoj jediný produkt, superšport Spano. Chce sa tak dostať do povedomia verejnosti. K pohonu superšportového dvojmiestneho kupé slúži pred zadnou nápravou uložený 10valec. Pôvodný GTA Spano mal 12valec, objem 8,3 litra, výkon 780 koní a krútiaci moment 920 Nm. Pri hmotnosti len 1350 kg dokázal akcelerovať z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy. Vystavovaný exemplár s 10valcovým motorom dokáže vyvinúť najvyššiu rýchlosť 350 km/h.
Od týchto parametrov a od limitovanej série len 99 vyrobených kusov sa má odvíjať aj cena stanovená na približných 500 tisíc eur.
V expozíciiSubaru pútal hlavnú pozornosť modelBRZ, čo je dvojča Toyoty GT 86, spoločne vyvíjaných modelov, nástupcu slávnej športovej Toyoty AE 86. Má to byť auto pre ľudí, ktorí sa za volantom chcú zabaviť. Motor vpredu (boxer – ležaté valce) a pohon zadných kolies má k tomu výdatne napomôcť. V Ženeve sa model BRZ predviedol v typickej modrej farbe Subaru, ale aj v striebornej. V podstate je to kupé 2+2, teda s obmedzeným priestoru na zadných sedadlách a s horším výhľadom dozadu.
Suzuki, japonský špecialista najmä na malé autá, ale aj s pohonom štyroch kolies, doviezol do Ženevy dva koncepty. Ten prvý, pomenovanýG70, hľadá možnosti ako ušetriť palivo. Pri tomto konkrétnom modeli si vybral okrem iných možností šetrenia paliva aj cestu znižovania hmotnosti a aerodynamického odporu karosérie. A tak hmotnosť len 730 kg a koeficient aerodynamického odporu znížený o 10 % by mali podľa výrobcu znížiť spotrebu na približne 3,0 l/100 km.Swift Range Extender je koncept plug-in hybrid a možno je bližší k sériovej výrobe, keďže vychádza z konkrétneho modelu. Tento hatchback by mal na čisto na elektrický pohon prejsť vzdialenosť približne 30 km.
Pred švajčiarskym autosalónom sme sa sami seba pýtali, čím v Ženeve prekvapí česká škodovka. Či doteraz neznámou a dobre utajenou štúdiou, novým super Yeti, zväčšenou sedemmiestnou verziou súčasného SUV, prípadne novinkou s očakávaným menom Rapid. Nič z toho nám nevyšlo. Na stánku značkyŠkoda sa nekonalo žiadne prekvapenie. Ak nerátame päťdverovéCitigo, ktoré je síce nové, ale nie nepoznané. Nerátali sme ani s ôsmymi exemplármi Citigo či naleštenou súťažnouŠkodou Fabia S2000. Predpokladané veľké premiéry sa zrejme odkladajú na jesenný Paríž.
Toyota mala na svojom rozľahlom stánku množstvo výstavných exemplárov. ŠportováGT 86 je už obohratá, ale bola tu. Boli tu aj jej krásni predchodcovia. Praktickou novinkou bol však sériový Yaris hybrid, ktorý by sa mal začal predávať už v lete. S pohonom dvoch elektromotorov a benzínového spaľovacieho motora 1,5VVT-i bude Yaris hybrid s celkovou spotrebou 3,5 l/100 km veľmi úsporným autom.FT-Bh Concept ide na nízku spotrebu cestou znižovania hmotnosti. Koncept je ľahší ako najmenšia Toyota Aygo, ale veľkosť má ako Yaris. Spotrebu by mal mať len 2,1 l/100 km a emisie CO2 len 49 g/km. Zo štúdie nemá byť sériový model, len návod ako konštruovať a vyrábať úsporné autá.
Volvo V40 je podľa švédskej automobilky prémiovým hatchbackom a nie automobilom typu kombi, ako sme boli zvyknutí brať modely Volvo s V pri označovaní modelu. Automobilka ho vysiela do boja proti Audi A3 Sportback alebo BMW radu 1. Volvo V40 je aj dizajnovo prekrásny štýlový automobil.
V poslednej fotogalérii zo ženevského autosalónu končíme značkouVolkswagen. Zastavíme sa pri koncepteCross Coupé Plug-in Hybrid, ktorý mal svetovú premiéru koncom minulého roka na autosalóne v Tokiu. Veľkosťou zapadá medzi Golf a Tiguan a postavený je na novej modulárnej platforme pomenovanej MQB. Agregát dieselového dvojlitra v kombinácii s elektromotormi spotrebuje na sto kilometrov len 1,8 litra nafty. O jeho možnej sériovej výrobe sa nič nevie.
Autor: J. Goldberger