Utorok, 27 marec 2012
V tretej časti fotogalérie zo Ženevy nájdete snímky áut značiek, ktoré sa začínajú na písmená M a končia R. Na približne 120 snímkach si môžete prezrieť ďalšie významné novinky od malých, ale aj najväčších svetových producentov automobilov. Začíname rakúskym výrobcom Magna Steyer, známym výrobou športovo-úžitkových automobilov SUV a prehliadku fotografií uzavrieme modelmi exkluzívnej značky Rolls-Royce.
S najpodstatnejšími novinkami vás teraz stručne oboznámime. Začíname v susednom rakúsku, u výrobcuMagna, ktorý vyrába automobily SUV. V Ženeve vystavovali Rakúšania konceptMILA Coupic. Ponúka v jednom automobile hneď tri rôzne verzie, keď SUV možno zmeniť na pick-up i kabriolet. Umožňujú to flexibilné systémy úpravy sedenia a výmenné strešné moduly. Úprava dvojdverového automobilu na inú verziu spočíva v odňatí niektorých dielov a nahradení inými. Na približne podobnom princípe fungoval Citroën Pluriel. Rakúsky Coupic však používa dômyselnejší a praktickejší systém, pretože diely strechy sa ukladanú do zadnej alebo prednej časti auta a nepotrebujú samostatné uskladnenie napríklad v garáži.
Tuningová spoločnosťMansory predviedla v Ženeve upravenéLamborghini Aventador LP700-4, ale ajBentley Continental GT Cabrio i ďalšie svoje dizajnérske "kúsky". Na Aventadore upravil napríklad prednú masku a vzadu pribudlo aerodynamické krídlo a nový difúzor. Spoločnosť robí dizajnové úpravy na svetovo uznávaných luxusných či rýchlych značkách, akými sú aj Bentley, Lamborghini, ale aj McLaren a iné.
JaponskáMazda okrem ikonyMX-5 a crossoveraCX-5 predviedla takmer istého nástupcu Mazdy6. Červený koncept, sedan s menomTakeri, dlhý 4,85 metra, ľahší, úspornejší a s prekrásnym dizajnom, nahradí takmer s istotou doterajší model japonského výrobcu v strednej triede s rovnakým označením.
Mercedes-Benz predstavil v Ženevenovú generáciu triedy A. Prináša zásadný odklon od prvej generácie, ktorá fungovala s náznakmi veľkopriestorovej karosérie. Nová trieda má karosériu klasického hatchbacku a budila na autosalóne veľkú pozornosť. Zmenou orientácie dizajnu sa nový model zbavil niektorých praktických výhod súčasného modelu. Získal však výhodu, že sa novým dizajnom zaradí do kategórie prémiových hatchbackov. Nová generácia triedy A má naplánované prísť na slovenský trh koncom tohto roka. Premiérovo sa v Ženeve predstavila aj ostrá verziaroadsteru SL. Podvozok i karosériu z hliníka sú teraz odľahčené horčíkom. Poznať sa bude dať malým zadným aerodynamickým krídlom, novými koncovkami výfuku a nápisom V8 biturbo. Agregát s objemom 5,5 litra produkuje výkon 565 koní.
V expozíciiMINI sme našli takmer všetko nové zo súčasnej produkcie britskej odnože BMW. Medzi výstavné novinky sa zaradil ostrýCountryman JCW (John Cooper Works). Od slabších verzií sa líšil najmä aerodynamickými doplnkami, ako sú predný spojler, nástavce prahov a zadný difúzor, ale aj čiernym lakom karosérie s červenými "rýchlymi" pruhmi. Má tiež tuhší a športovejší podvozok so silnejšími stabilizátormi. Nedá sa prehliadnuť nižšia svetlá výška a 19" kolesá. Už v základe bude mať Countryman pohon 4x4 All4.
Hlavnou zbraňouMitsubishi v Ženeve bolOutlander, SUV tretej generácie. Nový dizajn má oblejšie tvary a výraznejšie hrany. Rozmery s dĺžkou 465,5 cm, šírkou 180 cm a výškou 168 cm sa oproti predchodcovi výrazne nezmenili. Nová je však nižšia maska chladiča, odlišná od doteraz používaných v súčasných modeloch značky. Interiér charakterizuje nový väčší luxus. Od budúceho roku dostane nový Outlander aj elektrický "pohon zo zásuvky" plug-in hybrid, ktorý doplní súčasné agregáty – benzínový 2,0 a turbodiesel 2,2 litra, oba s výkonom 150 koní.
Britská značkaMorgan, ktorej produkcia je stále výsledkom zväčša ručnej práce, vystavovala modelElectric Plus E. Tradičná značka sa nebráni moderným technológiám a výsledkom je elektrický model. Výkonný 120 kilowatový (163 koní) elektromotor je umiestnený v stredovom tuneli a poháňa kolesá zadnej nápravy. Pri hmotnosti 1250 kg dokáže akcelerovať na "stovku" za 6 sekúnd a vie ísť rýchlosťou 185 km/h. Na jedno nabitie prejde elektrický Morgan 200 kilometrov.
A sme uNissanu. V Ženeve vystavoval tri zaujímavé štúdie:Invitation Concept, Hi-Cross Concept a e-NV 200 Concept. Prvý pravdepodobne už takmer sériový model príde na európsky trh budúci rok a s päťdverovou karosériou typu hatchback by mal údajne nahradiť súčasný model Note, podľa nás skôr dávnejšiu Almeru. Moderná karoséria Invitation má dĺžku 415 cm a široká je 174 cm. Zvláštnosťou nového modelu má byť napríklad moderná technológia monitorovania okolia vozidla pomocou sústavy kamier.Hi-Cross Concept ukazuje pravdepodobne cestu, ktorou sa bude uberať najnovšie SUV Nissanu. Elktrický modele-NV 200 Concept dáva známej dodávke elektrický agregát (z modelu Leaf, 80 kW, 280 Nm). ModelJuke Nismo (Motorsport) Concept ukazuje cestu k športu prostredníctvom ostrejších modelov. Nismo má pod kapotou benzínový motor 1,6 DIG-T.
Opel predstavil na ženevskom autosalóne malý crossover s menomMokka postavený na báze modelu Corsa. Okrem pohonu predných kolies sa bude vyrábať aj s pohonom 4x4. Ráta sa tromi motormi – benzínovými 1,6/115k a 1,4/140k turbo a turbodieselom 1,7 CDTI/130k. Štandardnou výbavou všetkých bude systém Stop&Start. Do predaja by sa model Mokka mal dostať koncom tohto roku. Udalosť "roka" prežíval v Ženeve elektrický modelAmpera, keď ho vyhlásili za Auto roka 2012.
Značka Peugeot pokračuje v úspešnom "seriáli" výroby malých áut a pridáva novýmodel 208. Peugeot 208 nepokračuje v ceste zväčšovania nových modelov, naopak, zvonku je oproti 207 kratší o sedem centimetrov, pričom si však zachováva interiér veľkosti predchodcu. Podstatné u modelu 208 je značné zníženie hmotnosti, pri niektorých verziách až o 170 kg. Pre športovo založených priaznivcov značky sa v Ženeve predviedolkoncept 208 GTi. Má motor 1,6 THP požičaný z kupé RCZ s výkonom 200 koní. Rovnako významnou novinkou bol aj SUV4008, nepriamy súrodenec Citroënu C4 Aircross a Mitsubishi ASX. Dopĺňa ponuku Peugeotu s pohonom všetkých kolies, konkrétne väčší model 4007, ale aj hybridné 3008 HYbrid4 a kombi 508 RXH.
Porsche predstavil tretiu generáciuBoxtera (zo slov boxer a roadster). Aj keď sa hovorí o novom modeli, pri Porsche ide v dizajne skôr o evolúciu ako revolúciu. Nakoniec: na čo meniť tam, kde je všetko také ako má byť. Z niektorých smerov, najmä spredu je nový Boxter na nerozoznanie od súčasných modelov, ale z boku je rozdiel evidentný. Napríklad je tu neprehliadnuteľný otvor pre vzduch pred zadnými kolesami. Základná verzia Boxteru má motor s objemom 2,7 litra s výkonom 265 koní, Boxter S má objem 3,4 litra a výkon 315 koní.
Značkou s RR je tentorazRange Rover a novinkouEvoque Convertible. Podľa Britov ide o koncept, aj keď tento kabriolet vyzerá na hotové auto. Je to klasický kabriolet, nie iba s odkrytím pre zadné sedadlá. Štvormiestna karoséria má klasickú plátennú strechu, ktorá sa sklápa za zadné sedadlá.
Klasické RR a značkaRolls-Royce je na rada teraz. V Ženeve predstavila modelPhantom Series II, čo je facelift modelu, ktorý sa vyrába od roku 2003. Má už diódové svetlá s adaptívnou funkciou. Vo vnútri novú techniku a krútiaci moment prechádza cez nový osemstupňový automat ZF a odtiaľ potom na modernizovaný zadný diferenciál. Srdcom pohonu je 12valec s objemom 6,75 litra s výkonom 560 koní a najvyšším krútiacim momentom 720 Nm. Modernizovaný bol aj kabriolet a kupé. Do predaja príde v lete tohto roku.
Autor: J. Goldberger