Utorok, 31 marec 2009
Dnešným pokračovaním uzatvárane predstavovanie najzaujímavejších noviniek zo 79. ženevského autosalónu. K tým najzaujímavejším produkčným modelom i konceptom sa budeme postupne vracať ich podrobnejším predstavením. Teraz si ešte pozrite ďalšie zaujímavé modely z našej prehliadky.
Seat
Španielsky Seat predstavil v Ženeve dve zásadné novinky – nové kombi Exeo a nový turbodiesel s objemom 1,6 litra. Medzi novinky však treba zarátať aj modely, ktoré podstúpili inovačnú modernizáciu – Leon, Altea a Altea XL.
Exeo ST
Po sedane Exeo, ktorý sa predstavil už skôr, prezentoval Seat vo svetovej premiére v Ženeve verziu kombi označovanú ako ST (Sports Tourer). Aj kombi, podobne ako sedan, má základy v predchádzajúcej generácii Audi A4, verzia ST konkrétne v A4 Avant. Pri celkovej dĺžke 466,6 centimetrov ponúka kombi základný batožinový priestor s objemom 442 litrov. Pod kapotu si zákazník môže vybrať niektorý z troch benzínových (od 1,6 po 2,0 litra a 102 až 200 koní) a dvoch naftových motorov (143 k a 170 k).
Exeo ST má prísť do predaja pravdepodobne v júli tohto roku.
Leon Ecomotive Concept
Práve pod jeho kapotou je nový turbodiesel 1,6 (výkon 105 k) so špičkovou spotrebou v kombinovanej prevádzke len 3,8 l/100 km. Zásluhu na tom má predovšetkým nový úsporný motor, ale aj prevodovka so zmenenými prevodmi, zníženie hmotnosti automobilu, pneumatiky s nižším valivým odporom, rekuperácia brzdnej energie a systém vypínania motora Stop-štart.
Subaru
Legacy Concept
Premiéru mal koncept pripravovaného Legacy začiatkom roka v americkom Detroite, európsku teraz v Ženeve. Štvordverový takmer 4,8 metra dlhý sedan nabitý najmodernejšou technikou a riešeniami má úhľadný a dynamický dizajn. Legacy patrí k najpredávanejším modelom značky Subaru, jeho sériovej podobe sa možno práve preto venuje tak veľká pozornosť a zaradenie do výroby trvá dlhšie ako sa očakávalo.
Tata
Nano
Indické autíčko má ambície byť predajným modelom nie iba doma v Indii, ale aj v Európe, kam by model Nano mal zavítať pravdepodobne v roku 2011. Štvormiestny microautomobil dlhý 329 centimetrov má pod kapotou trojvalcový benzínový motor s výkonom 60 koní, ktorý vyhovuje norme Euro 5 a mal by udivovať aj spotrebou pod 4 l/100 km. Je určený predovšetkým do mesta. Nechýba mu ABS a má aj dva čelné airbagy.
Toyota
Verso
Nová generácia veľkopriestorového MPV sa volá jednoducho Toyota Verso a je nástupcom Corolly Verso. Oproti predchodcovi je nové Verso o 7 centimetrov dlhšie a (aj o dva cm širšie), takže teraz má celkovú dĺžku 437 cm. Nový dynamickejší dizajn, najmä v prednej partii, dosť pripomína Avensis a posúva nové Verso vyššie, podobne aj flexibilnejší 7miestny interiér (Verso sa bude dodávať aj v 5miestnej verzii) so systémom skladania sedadiel Easy Flat-7. V 7miestnej verzii je minimálny objem batožinového priestoru 155 litrov, pri zložení sedadiel 2. a 3 radu až 1645 litrov. Dva benzínové motory s objemom 1,6 a 1,8 litra majú výkon 132 a 145 koní, slabší vznetový s objemom 2,0 má 126 koní a dva 2,2-litrové sa pýšia s výkonmi 150 a 177 koní.
Prius
Tretia generácia hybridu Prius sa svetu predstavila už v januári tohto roku v Detroite. Toyota u tohto modelu vyzdvihuje väčšiu úspornosť, vyšší výkon, väčší vnútorný priestor i celkový komfort.
iQ
Pod kapotu microauta sa dostáva nový moderný benzínový štvorvalec 1,33 Dual VVT-i s výkonom až 100 koní, ktorý používa Yaris i Auris. Systém stop-štart a šesťstupňová manuálna predovka majú výrazne prispieť k zníženiu spotreby paliva, ktorá by sa mala pohybovať okolo päť litrov na sto kilometrov.
Volkswagen
Polo
Polo novej generácie malo premiéru a práve jemu sa v Ženeve dostávalo veľkej pozornosti. Prichádza po dlhých deviatich rokoch výroby predchádzajúceho modelu. Nové Polo je na koncernovej platforme Volkswagenu, tej, na ktorej stojí Seat Ibiza. Polo narástlo do dĺžky na 395 centimetrov, je širšie o vyše 3 centimetre a nižšie je o necelého poldruha centimetra.
Ekologické modely
V expozícii Volkswagenu boli v Ženeve početnou skupinou modely, zamerané úsporne a ekologicky, medzi ktoré patrili Polo BlueMotion Concept (udávaná spotreba 3,3 l/100 km a emisie CO2 len 87 g/km) , Golf BlueMotion, Golf Plus BlueMotion (motor 1,6 TDI/105 k, 250 Nm, 3,8 l/100 km, CO2 99 g/km), Passat CC Blue TDI a Touran TSI EcoFuel.
Volvo
S60 Concept
Koncept S60 už poznáme zo začiatku tohto roku z Detroitu, kde sa po prvý raz predstavil. Už súčasný rad S60, ktorý sa predáva deväť rokov, bol svojim dizajnom odklonom od klasických konzervatívnych modelov Volva a predstavuje nové smerovanie dizajnu švédskej automobilky. Nové S60 vychádzajúci z tohto konceptu, ako sériový model by sa mal predstaviť a začať vyrábať už budúci rok a mal by naznačiť nové smerovanie tohto modelového radu. Zároveň by S60 mal byť kľúčovým modelom Volva a patriť k prémiovým predstaviteľom strednej triedy. Malo by ísť tiež o model, ktorý nielen športovo vyzerá, ale takým aj je. Aj po bezpečnostnej stránke ide o automobil vyzbrojený tak, aby maximálne chránil chodcov i posádku. Koncept postavený na platforme Fordu Mondeo má pod kapotou benzínový preplňovaný štvorvalec s objemom 1,6 litra. Napriek vysokému výkonu 180 koní má mať spotrebu okolo 5,0 litra a emisie CO2 len 119 g/km.
S80
Vlajková loď S80 prišla do Ženevy v modernizovanej podobe a zákazník sa k nej dostane ešte v priebehu jari. Mierne kozmetické zmeny sú na karosérii, v interiéri a aj pod kapotou, kde je nový päťvalcový turbodiesel s objemom 2,4 litra, dvoma turbodúchadlami a výkonom 205 koní. Druhým variantom je rovnaký motor, ale iba s jedným turbom, výkonom "len" 155 koní, 420 Nm a spotrebou 5,8 l/100 km.
Autor: J. Goldberger