Pondelok, 23 marec 2009
Mitsubishi
Mitsubishi sa v Ženeve nieslo v duchu mini a elektro. To sú oblasti, na ktoré japonský výrobca automobilov vo veľkej miere upiera svoju pozornosť.
iMiEV
Základom iMiEV sú miniautomobily "i" značky Mitsubishi. S modelom iMiEV má automobilka veľké plány, keď už v budúcom roku plánuje predať okolo dvetisíc týchto štvormiestnych mini elektroautomobilov, ktorých dĺžka nedosahuje ani tri a po metra. Koncept vystavovaný v Ženeve má namiesto benzínového motora elektromotor a ako zdroj elektriny Li-Ion batérie. Výkon tohto pohonného agregátu je 64 koní a najvyšší krútiaci moment 180 Nm. Dojazd je 160 km a najvyššia rýchlosť na ceste 130 km/h. Plné nabitie batérií trvá osem hodín, pracuje sa však na systéme, ktorý by pri kapacite nabitia na 80 % skrátil čas nabíjania na 30 minút.
Konceptom s podobným označením je model MiEV Sport Air. Ide o dvojmiestne športové kupé dlhé 365 centimetrov s rázvorom 255 centimetrov a hmotnosťou len 940 kg. Jeho elektrický agregát disponuje výkonom 80 koní a krútiacim momentom 230 Nm. Zásoba elektrickej energie vystačí na 200 km a pýši sa najvyššou dosiahnutou rýchlosťou rovných 200 km/h.
Colt ClearTec
V snahe o úsporný automobil zavádza Mitsubishi rad modernizačných opatrení hnacieho agregátu, ktorými chce znížiť spotrebu pohonných látok a emisií. Realizuje ich na modeli Colt, u ktorého vynechal naftové motory a nahrádza ich menšími benzínovými. Zavádzané riešenia označuje ClearTec a okrem iného sa tu uplatňuje aj systém automatického vypínania a štartovania motora, dlhšie odstupňovanie 5stupňovej prevodovky, zníženie trenia použitím špeciálnych olejov a celým radom technických riešení motora. Pohonné jednotky sú dve: 1,1 litrový trojvalec a 1,3 litrový štvorvalec. Prvý má spotrebu 4,9 l/100 km (pôvodný motor mal 5,5 l/100 km), druhý 5,0 l/100 km (predtým 5,8 l/100 km).
Opel
Ampera
Koncept nepravého hybridu Ampera bol najväčším tromfom Opla v Ženeve. Päťdverová štvormiestna Ampera je dvojčaťom koncernového hybridu Volt, s ktorým General Motors ráta pre americký kontinent a s Amperou pre Európu. Pohon konceptu, ktorý je dlhý 440,5 cm a rázvor meria 268,5 cm, obstaráva elektrina. Potom sa pripája malý benzínový motor s objemom 1,4 litra, ktorý však môže spaľovať aj ekologickejší etanol E85. Spaľovací motor však funguje len ako generátor, ktorý vyrába elektrický prúd a ten potom obstaráva pohon – práve preto nie je Ampera pravým hybridným automobilom (spaľovací motor len podporuje pohon, poháňa ho nepriamo). Výkon elektromotora je 150 koní a krútiaci moment 370 Nm. Na akumulátory prejde Ampera 60 kilometrov, celkový dojazd je však až 500 kilometrov. V Európe Opel Ampera príde do predaja v roku 2011.
Insignia Sports Tourer
Po sedane a liftbacku je treťou karosárskou verziou Insignie kombi – Sports Tourer. Insignia kombi sa natiahla do dĺžky až 491 centimetrov. Rázvor náprav meria 273,7 cm, základný objem batožinového priestoru má 540 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1510 litrov. Insignia Sports Tourer bude ponúkať okrem siedmich doteraz známych motorov Insignie dva ďalšie – 1,6litrový preplňovaný benzínový s výkonom 180 koní a dvojlitrový turbodiesel s výkonom 190 koní.
Renault
Jednu z najväčších expozícií v Ženeve mal Renault. Rozlohe zodpovedal aj počet predstavených noviniek: Clio, Clio GT, Clio Sport, Mégane Sport, Mégane Grandtour a Scénic.
Clio, Clio GT a Clio RS (Renault Sport)
Modernizované Clio tretej generácie sa svojim dizajnom viac priblížilo k novému Méganu. Po viacerých zmenách na karosérii, z ktorých najvýraznejšia je na prednej časti, vyzerá nové Clio teraz dynamickejšie. Zmeny nepodstúpil len krátky hatchback, ale aj dlhšia verzia kombi.
Clio GT je akoby slabšie a menej športové Clio RS. Má športovo upravený podvozok – nové pružiny, tlmiče, zosilnený skrutný stabilizátor a výkonnejšie motory. Dva benzínové – 1,6 16V s výkonom 133 koní (0-100 km/h za 9,0 sekundy, 200 km/h) a dvojliter s výkonom 140 koní (0-100 km/h – 8,5 s, 205 km/h). Tretím je turbodiesel 1,5 dCi/105 k (11,6 s, 186 km/h). Clio i Clio GT by mali obohatiť náš trh v priebehu mája tohto roku.
Riadnym kalibrom je Clio RS. Má výkon rovných 200 koní, akceleruje z 0-100 km/h za 6,9 sekundy a najvyššiu rýchlosť má 223 km/h. Renault sľubuje priemernú spotrebu 8,4 l/100 km a CO2 199 g/km.
Mégane RS (Renault Sport)
Aj Mégane podobne ako Clio má svoju špičkovú verziu RS. Nový RS vystavovaný v Ženeve prevzal techniku z predchádzajúceho modelu a používa dvojlitrový štvorvalec preplňovaný dvoma turbodúchadlami. Ženie ho dopredu 250 koní a 340 Nm. Stojí na 18palcových kolesách a väčšiemu prítlaku pri vyšších rýchlostiach vďačí zadnému difuzéru.
Mégane Grandtour
Model Grandtour (kombi) v nižšej strednej triede dopĺňa verzie 5dverového hatchbacku a trojdverového kupé do zatiaľ kompletného radu Mégane. Dominantným pre Grandtour je objem batožinového priestoru 524 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1595 litrov.
Scénic a Grand Scénic
Tretia generácia Scénika prichádza v krátkej i predĺženej verzii Grand. Tá druhá je sedemmiestna, pričom tretí rad sedadiel je v základnej konfigurácii zapustený do podlahy. Objem batožinového priestoru pre tieto verzie je 752, resp. 702 litrov (7miestna verzia pri piatich sedadlách), pričom vo verzii Grand po demontáži druhého radu sedadiel a sklopení sedadla spolujazdca sa dosiahne objem až 2000 litrov. Najvýkonnejším motorom je benzínový dvojliter s výkonom 140 koní.
Rinspeed
iChange a E2 Abarth 500
Švajčiarsky automobilový vizionár a kráľ výstav Frank M. Rinderknecht v Ženeve ani tentoraz nesklamal a predviedol hneď dve novinky. Je obdivuhodné, že každý rok sa znovu a znovu prezentuje unikátnymi riešeniami, aké by ťažko zvládli aj veľké automobilky.
Štúdia iChange je automobil poháňaný elektromotorom s výkonom 204 koní. Aj v tomto prípade ide takmer o neskutočný automobil, akoby z inej planéty, ktorý sa dokáže premeniť z jednomiestneho na trojmiestny. Akceleruje z 0-100 km/h približne za 4 sekundy a najvyššiu rýchlosť má 220 km/h. Pri jeho navrhovaní spolupracoval švajčiarsky konštruktér s viacerými firmami, aj preto mohol skrátiť vývoj a predstaviť svoj model už teraz v Ženeve.
Zvláštnosťou druhého projektu Rinspeed je v istom zmysle tiež premena. Na pohľad bežný Fiat 500 Abarth môže jeho vodič stláčaním tlačidla meniť režim jazdy: Rinspeed E2 s preplňovaným motorom 1,4 litra a plným výkonom 160 koní môže pri jazde v meste využívať len 60 koní a ušetriť tak minimálne 2,5 litra benzínu. V režime Highway potom plný výkon a všetkých 160 koní. Vtedy je schopný ísť rýchlosťou až 220 km/h a zrýchliť z nuly na sto kilometrov za hodinu za približne štyri sekundy.
Autor: J. Goldberger