Štvrtok, 19 marec 2009
Najväčší jarný sviatok motoristov sa skončil. Brány ženevského autosalónu sú už zavreté, na rade bude bilancovanie. Už teraz však možno s istotou povedať, že autosalón na brehu ženevského jazera bol úspešný z pohľadu vystavovateľov i návštevníkov. Život v hale Palexpo sa vrátil do normálnych koľají. O rok, presne od 4. do 14. marca 2010, sa však do Ženevy na jubilejný 80. ročník autosalónu vrátime znovu. Teraz sa ešte pokochajme pohľadom na ďalšie tohtoročné výstavné novinky.
Mazda
Mazda sa v Ženeve predviedla viacerými novinkami. Najhorúcejšou bola ostrá Mazda3 MPS, ale pozornosť si zaslúži aj ďalšia trojka – i stop a inovované športovo ladené SUV CX-7.
Mazda3 MPS
Mazda tri MPS je s novým preplňovaným štvorvalcovým agregátom MZR 2,3 s výkonom 260 koní a krútiacim momentom 380 Nm pri 3000 otáčkach rýchlou riadenou strelou. Jej základom je známy päťdverový hatchback, do podoby MPS však s patrične upraveným zovňajškom i podvozkom a novými 18palcovými kolesami a pneumatikami 225/40 R18. Aj MPS má poháňané predné kolesá, na ktoré sa výkon prenáša cez 6stupňový manuál a diferenciál so zvýšenou svornosťou. Udržať tohto diabla na ceste je úlohou priečnych ramien a vzpier McPherson vpredu a viacprvkového nezávislého zavesenia vzadu. O dynamike Mazdy3 MPS vypovedá zrýchlenie na stovku za šesť sekúnd a najvyššia rýchlosť 250 km/h. Do predaja by mala prísť na jeseň tohto roku.
3 i-stop
Cieľom tohto modelu je zvýšenie hospodárnosti a väčšej náklonnosti k životnému prostrediu. Tento priateľskejší model bude tak vo vyhotovení štvordverového sedana ako aj päťdverového hatchbacku. Bude sa dodávať s motorom MZR 2,0 DISI (priame vstrekovanie benzín) a ekológii má pomáhať spolupráca so systémom i-stop (štart-stop). Agregát má výkon 151 koní (191 Nm) a dosahuje ho pri 6200 otáčkach. Systém i-stop, ktorý vypína motor pri zastavení a znovu ho spustí po zošliapnutí spojky a zaradení prevodu, by mal podľa Mazdy ušetriť až 14 % paliva. Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom by mala byť 6,8 l/100 km.
CX-7
Inovované SUV CX-7 dostalo po prvý raz aj vznetový motor s objemom 2,2 litra. Novinkou u tohto modelu je aj systém monitorovania mŕtveho uhla a signalizácia prudkého brzdenia. Modernizácia sa dotkla aj vizuálnych zmien na karosérii, napríklad masky chladiča a predných svetlometov do hmly. V ponuke Mazdy CX-7 budú aj nové 18- a 19-palcové disky kolies z ľahkých zliatin.
Mercedes-Benz
Nemecká značka lákala na výstavisku v hale Palexpo na dve nové éčka – limuzínu, ktorá už bola skôr odhalená (mala tu európsku premiéru), ale najmä nového kupé, ktoré sa v Ženeve predstavilo vo svetovej premiére. Tretím lákadlom nebol masový produkčný model, ale spomienkový na SLR (a skvelého Stirlinga Mossa) zo začiatku druhej polovice minulého storočia.
Limuzína E a kupé E
Nové éčko nahrádza po siedmich rokoch predchodcu. Prakticky súčasne so sedanom prichádza aj kupé, čím značka vytláča zo svojho programu rad CLK. Nové kupé sa odteraz bude volať E Coupé a do predaja by sa malo dostať už v máji. Kupé E bude mať v základnom modeli pod kapotou benzínový štvorvalec 1,8 litra s výkonom 204 koní. Najvýkonnejší agregát bude pod kapotou E 500 Coupé – osemvalec s výkonom 387 koní.
Sedan E, ktorý narástol do dĺžky a meria 487 centimetrov, ponúka viac miesta hlavne na zadných sedadlách a je oproti predchádzajúcej generácii luxusnejší a o dosť úspornejší, príde na trh už v marci. Základný štvordverový model bude mať pod kapotou motor 220 CDI.
SLR Stirling Moss
Spomienkový model na preteky Mille Miglia 1955 a víťazstvo anglického jazdca Stirlinga Mossa vyrobia v 75 exemplároch, očíslovaných od 1 po 75. Mercedes-Benz – McLaren SLR Stirling Moss má základ v pôvodnom SLR, ale štylistické prvky z otvoreného pretekárskeho špeciálu Mercedes-Benz 300 SLR z päťdesiatych rokov minulého storočia. Terajší model poháňa preplňovaný osemvalcový motor s objemom 5,4 litra a výkonom 650 koní. S ním akceleruje na stokilometrovú rýchlosť pod 3,5 sekundy a najvyššiu rýchlosť 350 km/h. Cena? Rovných 750 tisíc eur.
Nissan
Dve svetové premiéry a jedna európska. A nie hocaké. Nissan Qazana je koncept nesmierne zaujímavého crossovera, roadster 370Z superrýchly športiak a Cube hranatý štýlový Japonec.
370Z
Okrem menších vzhľadových detailov oproti predchodcovi 350Z, ktoré tomuto športovému krásavcovi veľmi pristanú, dostal nový model 370Z výkonnejší motor o 30 koní a tak má teraz stádo s 330 koníkmi. Najvyšší výkon a najúžasnejší zvuk dosahuje 3,7litrový šesťvalec pri 7000 otáčkach. Zrýchľuje z nuly na stokilometrovú rýchlosť za 5,9 sekundy a najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Výkon sa z motora na kolesá môže prenášať prostredníctvom šesťstupňového manuálu, ktorý pri radení smerom dole si sám dáva medziplyn. Alternatívou je sedemstupňový manuál s pádlami pod volantom. Na trh sa Nissan 370Z dostane pravdepodobne už v apríli tohto roku.
Qazana
Nový model Qazana má byť menším Qashqaiom. V Ženeve sa síce predstavil len ako koncept, ale do roka by už mohol byť sériovým modelom. Päťdverový Qazana je postavený na koncernovej B platforme Renault/Nissan, akú používa Micra i Note. Koncept dlhý 406 cm, vysoký 157 cm (rázvor náprav 253 cm) má vzhľad SUV. Má byť praktický ako hatchback a zaujať by mal podobnú klientelu ako Qashqai. Vo svojej premiére sa predstavil len ako dizajnérsky koncept, o motoroch sa nič nevie.
Cube
Svetovú premiéru mal model Cube začiatkom tohto roku v Los Angeles, v Ženeve európsku. Päťmiestny hranatý 398 cm dlhý praktický automobil ponúkne dostatok miesta pre päť osôb. Pohonnými jednotkami pre Európu budú turbodiesel 1,5 s výkonom 106 koní (so 6stupňovou manuálnou prevodovkou) alebo benzínový štvorvalec 1,6 s výkonom 110 koní (s 5stupňovou manuálnou prevodovkou alebo bezstupňovou CVT). Cube sa má stať globálnym modelom automobilky Nissan a predávať v Európe sa začne ešte v tomto roku.
Autor: J. Goldberger