Streda, 11 marec 2009
Pokračujeme v uverejňovaní ďalších noviniek, ktoré automobilky predstavujú na prebiehajúcom 79. ženevskom autosalóne na výstavisku v hale Palexpo. Tí, ktorí sa rozhodujú navštíviť osobne najvýznamnejšiu prehliadku automobilov a automobilovej techniky roku 2009 v Európe, môžu tak urobiť do nedele 15. marca.
Aston Martin
Aston Martin V12 Vantage
Najväčšou bombou v expozícii britského výrobcu Aston Martin bol nový model V12 Vantage, ktorý by mal byť, ako prezentuje výrobca, najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom v 95-ročnej histórii automobilky. Pod kapotou tohto úžasného štvordverového sedana tróni dvanásťvalcový šesťlitrový motor s výkonom 517 koní a 570 Nm. So 6stupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením dokáže ísť až 305 km/h a stovku dosiahne za 4,2 sekundy. Výrobca charakterizuje Aston Martin V12 Vantage ako veľmi prívetivý automobil k vodičovi. V pláne je vyrobiť približne tisícovku týchto skvelých automobilov. Do predaja sa má dostať pravdepodobne už v máji tohto roku a cena v prepočte by mala byť približne stopäťdesiat tisíc eur.
Aston Martin Lagonda a One-77
Druhou významnou novinkou v stánku Aston Martin v Ženeve je oživenie legendy značky – športovo luxusného automobilu Lagonda. Štvordverový koncept je spomienkou a znovuoživením myšlienky na v minulosti uznávaný automobil. V Ženeve sa predstavil v predpremiére aj ďalší exkluzívny koncept One-77.
Audi
Audi A4 Allroad
Nemecká automobilka zbrojí ďalej a v Ženeve vytiahla hneď dve významné veľkokalibrové zbrane. Prvým je Audi A4 Allroad, ktorý chce napodobniť svojho veľmi úspešného staršieho a väčšieho súrodenca A6 Allroad. Vznikol na báze známeho modelu A4 Avant, od ktorého sa na prvý pohľad odlišuje oplastovaním karosérie a nerezovými ochrannými prvkami v prednej časti karosérie. Aj A4 Allroad má pohon quattro. V interiéri, ktorého veľkosť určuje rázvor náprav 280,5 centimetrov, je dostatok miesta tak pre cestujúcich vzadu, ako aj pre batožiny (490 litrov je základ, po sklopení zadných sedadiel až 1430 litrov). Na výber budú spočiatku tri motorové jednotky: benzínový 2,0 TFSI/210 k a dva turbodiesely 2,0 TDI/170 k a šesťvalec 3,0 TDI/239 k. Nový model príde do predaja v lete tohto roku.
Audi TT RS
Vo svetovej premiére predstavilo Audi v Ženeve kupé a roadster TT RS s päťvalcovým preplňovaným 2,5litrovým motorom s výkonom rovných 340 koní (max. krút. moment 450 Nm). Stovku dosiahne kupé za 4,6 sekundy, roadster za 4,7 sekundy. Obmedzovač najvyššej rýchlosti je nastavený na bežných 250 km/h, na prianie zákazníka ho však možno zvýšiť na 280 km/h. Nový motor je najvýkonnejší v doterajšej histórii modelu TT a predstavuje vrchol modelové radu. Odlišnosťou oproti predchádzajúcej generácii je, že v systéme quattro medzinápravový deferenciál nahrádza spojka Haldex.
Audi A5 Cabrio/S5 Cabrio
Premiéru v Ženeve mali aj ďalšie dvojičky Audi – A5 Cabrio a S5 Cabrio. Oba nové modely majú základ v dvojdverovom kupé. Karoséria je patrične vystužená kvôli vyššej tuhosti. Strecha pre oba modely je plátenná. Model A5 Cabrio bude mať okrem základného pohonu predných kolies aj pohon všetkých štyroch kolies. Pre model S5 Cabrio bude štandardom pohon quattro. Oba modely by sa mali začať predávať pravdepodobne v máji tohto roku.
Dacia
Dacia Duster
S veľkým a neobyčajným prekvapením prišla do Ženevy Dacia. Predstavila prvý automobil vytvorený v novom dizajnérskom stredisku Ranault Design Central Europe v Bukurešti. Na vzniku nového konceptu s menom Duster sa spolupodieľalo aj francúzske dizajnérske technické centrum Renaultu. Nový koncept v ničom nepripomína súčasné modely rumunskej Dacie.
Podľa Dacie ide o crossover, ktorý svojimi rozmermi zapadá medzi MPV a SUV. Zvláštnosťou konceptu je, že karoséria je riešená asymetricky: na strane vodiča sú len jedny dvere, na opačnej je dvojica dverí, ktoré sa otvárajú proti sebe a medzi nimi absentuje B-stĺpik. To umožňuje priam skvelý prístup do interiéru.
Koncept Duster je dlhý 425 cm, široký 164 cm, vysoký 149 cm a rázvor náprav vzhľadom na dĺžku je až neuveriteľných 280 cm. Priestrannému interiéru dobre sekunduje batožinový priestor s objemom 470 litrov. Duster stojí na efektných 21palcových ráfikoch kolies s pneumatikami 245/35 ZR 21 a pod kapotou má známy štvorvalec 1,5 dCi/105 k z portfólia Renaulta.
Autor: J. Goldberger