Sobota, 24 február 2018
Švajčiarsky motosalón Swis-moto v Zürichu je štartovacím signálom pre novú sezónu motoriek už pätnásty rok. Magnet pre motorkárov v podobe viac ako 70-tich atraktívnych noviniek, perfektnej organizácie v siedmych halách na ploche 30 000 m2 a s pomocou 227 vystavovateľov by mal vidieť každý fanúšik motoriek.
Pokiaľ sme si na Slovensku pokorne zvykli, že nám každoročne stačia dve haly motosalónu v bratislavskej Inchebe, alebo marcový motosalón v Brne, rozšíriť si svoje obzory sa v Zurichu skutočne oplatí. Vstupenka stojí 24 švajčiarskych frankov, čo je približne 20 eur, parkovné na tri hodiny v garážovom dome tri franky, neodmysliteľná motorkárska klobása a pivo spolu do 10 frankov. Štyria noviniek nedočkaví v aute povedzme z Bratislavy to majú do Zürichu zhruba 1600 km tam a spať, čo predstavuje komplet cestovné do 70 EUR na hlavu. Čiže po našom: s lepeňákmi od frajerky, čajom v termoske, pár horalkami a nejakými pivami má našinec o parádnu zábavu do 100-150 EUR postarané.
Motosalón Swiss-moto, ktorý prebiehal od 22. do 25. februára 2018 odhaľuje najnovšie mototrendy. Znovuzrodenie retro a vintage motocyklov, nezastaviteľný pokrok elektroniky a potešujúci fakt, že výrobcovia sa snažia šiť priamo na mieru a za omnoho dostupnejšie ceny. Tento trend sa tiež neodškriepiteľne podpísal na každoročne rastúcich nie len švajčiarskych predajoch.
Trendové Retro : nová stredná trieda s elektronikou a luxusom
Retro a Vintage trend, ktorý pretrváva už niekoľko rokov, neohrozene pokračuje, pričom v tomto segmente sa v súčasnosti predáva štvrtina celkového objemu motocyklov v Európe. Takmer každý výrobca má v programe 2018 model, ktorý je vizuálne založený na slávnom predkovi z histórie značky. V roku 2018 spustila Kawasaki model Z 900 RS, ktorý vyzerá trochu ako jeden z najpopulárnejších a prevratných motocyklov všetkých čias, model Kawasaki 900 Z1 Super4 vyrábaný od roku 1972. Jeho technológia je špičková, rovnako ako výkon a vybavenie. Ducati sa naďalej spolieha na Retro a prináša Scrambler 1100 so vzduchom chladeným motorom V2, väčšou a silnejšou sestrou verzie 800 na trhu.
Nová stredná trieda ponúka veľa motocyklov za málo peňazí
Že by časy supersilných superbajkov pomaly odchádzali ? Faktom je, že cenovo dostupné, agilné, špičkovo vybavené a mladistvo štylizované motocykle strednej triedy majú už dlhšie reálne predajné úspechy. Yamaha MT-07 je počas dvoch rokov zďaleka najpredávanejšou motorkou na švajčiarskom trhu, Kawasaki Z650 a Z900, Honda CB 500 a CB 650 F, Suzuki GSX-S 750 a Yamaha MT-09 idú doslova na dračku. Sú technicky vyspelé a vďaka svojej rozumnej cene a primeranej motorizácii sú veľmi obľúbené. V roku 2018 chce spoločnosť KTM získať najväčšiu možnú časť tohto stále lukratívnejšieho segmentu s úplne novým a veľmi športovým dizajnom dvojvalca 790 Duke.
V enduro segmente a triede cestovných motocyklov BMW nepriniesla do roku 2018 výrazné zmeny pre svoju ikonu BMW R 1200 GS, uviedla ale dva menšie a lacnejšie modely F 850 GS a F 750 GS s úplne novými dvojvalcovými motormi. Už dva roky na trhu a stále megaúspešná Honda AfricaTwin priniesla do Zürichu svoju 30-ročnú edíciu AdventureSports.
Luxusné tourery sa snažia predčiť navzájom v extravagancii a v inováciách.
Honda Gold Wing 1800 je technicky aj opticky úplne prepracovaná. Legendárny šesťvalcový GL dostal 126 koní. Úplne nová agresívna Kawasaki H2 SX SE ponúka zaujímavú kombináciu praktických odkladacích priestorov a kompresorom poháňaného štvorvalca s brutálnymi 200 konskými silami. Tretí v rade, obrovský, 364 kíl vážiaci BMW K 1600 Grand America, je spokojný so 160 koňmi. Ducati prináša v novom štvorvalci viac ako 200 koní v podobe MotoGP derivátu Panigale V4 v niekoľkých verziách.
Viac elektroniky pre väčšiu bezpečnosť
Bez možnosti volenia jazdných režimov, trakčných kontrol, quickshifterov, multimediálnych platforiem a LED osvetlenia si už moderný svet motoriek ani nevieme predstaviť . V náklonoch účinné ABS systémy, GPS, veľké TFT displeje, preberajúce funkcie a aplikácie smartfónu. Telefonovanie a počúvanie hudby prostredníctvom Blue Tooth sú už pomerne dávno realitou. Na čo sa ale môžeme čo sa týka bezpečnosti v blízkej dobe pripraviť? V krátkom čase bude sprístupnená asistencia pri slabom osvetlení, výstraha proti kolízii, automatické rozpoznanie dopravných značiek. Trochu dlhšie to zrejme potrvá s "digitálnym ochranným štítom", ktorý bude zaznamenávať pohyby všetkých účastníkov cestnej premávky v určitom priestore a informovať tak včas vodiča o možných nebezpečenstvách.
Z mnohých predstavených noviniek vyberáme zopár najzaujímavejších
ZERO ako americký špecialista na elektrické motocykle sľubuje zaujímavý modelový rok 2018 vďaka novej generácii batérií s dojazdom 359 km.
Množstvo modelov sme videli v expozícii BMW. Malou raritou je napríklad model BMW F 750 GS, ktorý sa dodáva s 19-palcovým predným kolesom. Ďalší model, F 750 GS je od základu zmenený a dostal nový 77-koňový dvojvalcový radový motor. Väčšie BMW F 850 GS má vyšší výkon (95 koní), 21-palcové predné koleso a všestrannejšie možnosti nastavení oproti F 750 GS. BMW K 1600 Grand America je gigantický luxusný tourer z Bavorska so šesťvalcovým motorom, výkonom 160 koní, maximálnou rýchlosťou 162 km/h (obmedzená) a hmotnosťou 364 kg. Modelom BMW C 400 X sa Bavoráci zamerali na strednú triedu skútrov. Jednovalec s výkonom 34 koní s prevodovkou CVT dostal trakčnú kontrolu, LED svetlo a BMW-Connectivity. BMW R 310 GS je vybavený rovnakou technológiou ako cestný variant G 310 R, ale s optikou ako veľký a legendárny model R 1200 GS.
Ducati Panigale V4 je novým snom všetkých fanúšikov MotoGP. S motorom V4 s výkonom 214 koní má všetky moderné elektronické prvky modernej doby. Ducati Multistrada 1260 s výkonom 158 koní a s motorom s objemom 1262 cm3 V2 z Ducati Diavel. Podvozok je oproti predchádzajúcemu modelu ešte prepracovaný pre lepšiu stabilitu. Ducati Multistrada 1260 S – tento špičkový model je k dispozícii v sivej alebo bielej farbe a na rozdiel od základnej verzie má TFT displej kompatibilný s Bluetooth, má väčšie brzdy, semiaktívne odpruženie Skyhook a LED svetlomety. Ducati ponúka ešte exkluzívnejšiu verziu Multistrade nazvanú 1 260 Pikes Peak. Ducati Scrambler 1100, väčšia sestra Scramblera 800 prichádza so vzduchom chladeným motorom V2 (1079 cm3, 86 k) a klasickým retro dizajnom.
Honda GL 1800 Gold Wing Tour DCT. Nová GL 1800 Gold Wing je vybavená dvojspojkovou prevodovkou a airbagom. Honda CB 1000 R je dlho očakávaná novinka, prišla s radovým štvorvalcom s výkonom 145 koní. Honda CRF 1000 L AfricaTwin, nová AfricaTwin bola vpustená na trh v roku 2016 a je doteraz predajným hitom. Model 2018 získal upravený výfuk, revidovanú kontrolu trakcie, ľahší akumulátor, tri jazdné režimy a elektronické ovládanie škrtiacej klapky. Honda CRF 1000 L AfricaTwin Adventure Sport, špeciálna edícia s lakovaním pôvodnej Afriky z 80. rokov získala nové vyššie zdvihy, o 5 litrov väčšiu nádrž a mnoho doplnkov.
Husqvarna Svartpilen 40 je futuristický švédsky scrambler z rakúskej produkcie (Husqvarna patrí od roku 2012 KTM), s jednovalcom s výkonom 44 koní. Spolu s jej sestrou Svartpilen 401 ide o unikátne štylizovaný naháč s motorom 44 koní pochádzajúci z KTM 390 Duke. Husqvarna Vitpilen 70 je dospelejšia Husqvarna poháňaná jednovalcom z KTM 690 Duke s výkonom 75 koní, je podobne ako jej dve menšie sestry 40 a 401 je mimoriadne ľahká a mala by svojim mimoriadnym dizajnom prilákať novú mestskú klientelu.
Kawasaki Ninja 400 – malý a "lacný" pretekár je nástupcom Ninja 300. Dostal oceľový rám a váži len 168 kg s plnou nádržou. Výkon nového motora má zaujímavých 45 koní pri 10 000 ot / min.
KTM 790 Duke – novinka s úplne novým dvojvalcovým motorom s výkonom 105 koní. Má vyplniť medzeru medzi aktuálnym jednovalcom 690 a supersilným 1290 Super Duke R.
Vespa Sei Giorni je retroVespa s motorom s 300 cm3. Má svojim vzhľadom pripomínať úspech značky zo začiatku 50 rokov 20. storočia.
Vespa Elettrica je prvá elektrická Vespa. Začne sa predávať v druhej polovici roku 2018.
Yamaha Niken je Extrémne futuristická Yamaha s dvoma kolesami vpredu, s dvojitou teleskopickou vidlicou a trojvalcovým motorom s objemom 847 cm3. Predaj pútavého Nikenu má byť spustený na jeseň roku 2018.
Švajčiarsky motosalón Swis-moto v Zürichu sme si naozaj užili. Bolo sa za čo pozerať a bol chutným predjedlom pre motorkárov pred hlavnou sezónou, skôr ako vyrazia na jarné cesty. Prezreli sme si viac ako 70 atraktívnych noviniek a množstvo produkčných modelov od 227 vystavovateľov. Zažili sme tiež perfektne zvládnutú organizáciu jedného z prvých a najväčších motosalónov v Európe.
Autor: Ján Goldberger ml.Foto: Autor