Štvrtok, 14 september 2017
Autosalón vo Frankfurte má po dvoch novinárskych dňoch úspešný začiatok za sebou. Fotografie a články o najnovších modeloch sa rozleteli do sveta a verejnosť ich môže obdivovať a onedlho aj parkovať vo svojich garážach.
Mottom 67. frankfurtského autosalónu je nová budúcnosť - Future now. Dominovať by mu mali nové technológie, digitalizácia, inteligencia automobilov a elektrické autá.
Frankfurtský autosalón sa pravidelne strieda s parížskym a je vždy v nepárnom roku, vždy v septembri, autosalón v Paríži zasa približne v rovnakom čase v párnych rokoch. Oba patria medzi najväčšie, najviac navštevované a najuznávanejšie jesenné prehliadky automobilových noviniek nielen v Európe, aké aj na svete. Aj preto výrobcovia z celého sveta tu radi vystavujú svoje novinky.
Keďže vo svete sa viac šetrí, mnohé automobilky, aj tie veľké, hľadajú cesty ako usporiť na nákladoch a niektoré autosalóny vynechávajú a viaceré neprišli ani do Frankfurtu. To však neuberá na zaujímavosti a príťažlivosti práve prebiehajúceho autosalónu vo Frankfurte.
Mnohé z vystavovaných noviniek sa objavili na stránkach novín a časopisov, či na stránkach internetových portálov už pred začiatkom autosalónu. Vidieť ich však v reálnej podobe na výstavnej expozícii na vlastné oči je predsa len väčší zážitok. Aj preto nepochybne využijú fanúšikovia a obdivovatelia krásnych automobilov a budú merať cestu do približne 800 kilometrov vzdialeného Frankfurtu.
Na ktoré nové modely či koncepty sa vo Frankfurte upína najväčšia pozornosť? Spomenieme aspoň niektoré, ďalším sa budeme venovať neskôr. Tie najvýznamnejšie predstavíme v samostatných článkoch, viaceré ešte v priebehu autosalónu.
Bavorská značka predvádza novú generáciu modelov X3, M5 a 6 GT, čo je nástupca 5 GT. Tiež koncept BMW X7, ktorý by sa v sériovom vyhotovení mal objaviť už v budúcom roku. Konceptom BMW je aj elektrický Vision Dynamics, ktorý stovku na tachometri dosiahne za štyri sekundy a na jedno nabitie prejde až 600 kilometrov.
Ferrari predstavuje superšport Portofino, nástupcu kabrioletu-kupé California. Nový Ferrari zhodil kilá zo svojej hmotnosti a urobil tak svojim skalným radosť.
Z iného súdka je nový model Suzuki, ktorý ukazuje vo Frankfurte svoju najväčšiu novinku – ostrý hatchback Swift Sport. Hyundai sa pýši úplne novým modelom SUV Kona a kompletnou paletou verzií modelu i30, vrátane novej karosárskej verzie i30 Fastback.
Novinkou v expozícii Mercedesu je Mercedes Concept EQA, elektrické inteligentné auto, možno budúci model Mercedes A, alebo aj niečo iné. Pozornosť v expozícii Mercedesu budí koncept ako formula 1 pre dvoch – hyperšport Mercedes-AMG Project One. Nové je tiež to, že Mercedes ohlásil návrat k úžitkovým pick-upom. Ním je Mercedes-Benz X, dvojča Nissanu Navara.
Stánku Kia vo Frankfurte dominuje koncept menom Proceed Concept. Zaujme najmä svojím dizajnom a zameraný je na novú generáciu vodičov. Ford chce na autosalóne zaujať svojím superšportom GT. Smart Fortwo zasa modelom, ktorý upravovala dizajnérska firma Brabus.
Ožíva takmer zabudnutá značka Borgward, a vo Frankfurte ukazuje SUV BX7 TS, ale aj veľké, takmer päť metrov dlhé kupé Borgward Isabella Concept, s menom, ktoré si vzala zo svojho v minulosti najznámejšieho modelu.
Volkswagen v expozícii koncernu predviedol svoju elektrickú budúcnosť. Týkala sa aj českej Škody, ktorá ukázala koncept Vision E. Značka VW vystavuje vo Frankfurte okrem iných exponátov nové Polo a nové SUV T-Roc, Audi model RS4 Avant v novej podobe, Seat nový model Arona, ale aj novinky značiek Bentley, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Škoda a koncepty elektrických automobilov.
Čo Renault? Hrdí sa novým parádne vyzerajúcim Mégane RS s úplne novým preplňovaným motorom s objemom 1,8 litra. Predvádza aj nový koncernový model SUV Dacia Duster.
Na svete je aj viackrát ohlasované veľké kombi Jaguaru druhej generácie XF Sportbrake. Viac pozornosti však na stánku Jaguaru budí nové kompaktné SUV E-Pace, už tretí zástupca značky v tomto segmente. Pred uvedením do výroby absolvoval nový model až 120 tisíc testovacích hodím za polárnym kruhom, ale jazdil veľa hodín aj na okruhu Nürburgring.
Autor: J. Goldberger